Jak stworzyć stronę z myślą o SXO?
5 min
5 min
Na skróty
Zgodnie z założeniami SXO strona internetowa powinna być dobrze widoczna w wyszukiwarce, ale też w pełni wartościowa dla użytkowników. Takie połączenie pozwala zwiększyć konwersję i zyski. Chcąc osiągnąć oczekiwane rezultaty, należy dobrze zaplanować proces przygotowywania witryny i zadbać o wszystkie detale. Jak stworzyć stronę z myślą o SXO? Wszystkie cenne wskazówki znajdują się poniżej.
W skład SXO wchodzi m.in. SEO. Strona internetowa musi zajmować wysoką pozycję w Google, aby użytkownicy mogli ją bez trudu znaleźć. To wymaga zadbania o klasyczne działania optymalizacji. Warto podkreślić, że wdrożenie ich w momencie powstawania witryny jest bardzo dużym ułatwieniem dla późniejszych prac nad SEO. Wynika to z faktu, że strona już od podstaw zostanie przygotowana prawidłowo i wprowadzanie czasochłonnych poprawek nie będzie konieczne. Zakładając, że masz już wybraną domenę i serwer, możesz przejść do realizacji kolejnych punktów.
Dobór fraz kluczowych i przygotowanie treści
Witrynę należy wypełnić treścią, która będzie poprawna, dobra jakościowo i odpowiednio dostosowana pod kątem struktury. Wskazane są nagłówki H1, H2 i pozostałe, wypunktowania oraz inne elementy poprawiające czytelność. Konieczny jest również dobór właściwych fraz kluczowych, na które strona będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Należy zrobić to jeszcze przed opracowaniem tekstów, aby copywriter lub inny specjalista mógł od razu je wykorzystać. Jak wybrać słowa kluczowe? Należy zastanowić się, co wpisują w wyszukiwarce potencjalni klienci firmy, spojrzeć na swój biznes z ich perspektywy. Dodatkową pomocą będą liczne narzędzia SEO, zarówno te darmowe, jak i płatne. Planer słów kluczowych Google, Ahrefs, Answer The Public czy Senuto to kilka popularnych propozycji. Badanie fraz kluczowych ułatwia zrozumienie potrzeb klientów i ich sposobu wyszukiwania konkretnych informacji.
Meta dane
Pierwszym elementem meta danych, który należy dopracować, jest title. Tytuł strony powinien informować, co znajduje się pod konkretnym adresem. Trzeba dopasować go zarówno pod kątem robotów, jak i użytkowników. To dobre miejsce na umieszczenie ważnej frazy kluczowej. Title każdej podstrony ma być unikalny, to samo dotyczy meta description. Optymalizacja tego elementu nie wpływa bezpośrednio na ranking witryny, ale jeśli jest dobrze przygotowany, zwiększa liczbę kliknięć w link.
Linkowanie
Im skuteczniejsze linkowanie, tym wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Istotną rolę odgrywają zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Pierwsze wymienione pomagają robotom w indeksacji, a użytkownikom w szybszym znalezieniu potrzebnych informacji. Odnośniki zewnętrzne, które prowadzą do witryny z innych serwisów, poprawiają jej widoczność.
Responsywność i szybkość ładowania
Elementy te odgrywają istotną rolę zarówno w SEO, jak i w obszarze UX. Witryna musi być dostosowana nie tylko do komputerów stacjonarnych i laptopów, ale też urządzeń mobilnych. Responsywność to kwestia ważna dla Google, a także samych użytkowników. Co prawda szybkość ładowania witryny nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale również trzeba o nią zadbać. Im mniej czasu zajmuje załadowanie się zawartości, tym lepiej. To zmniejsza ryzyko, że osoby zniechęcą się do przeglądania strony i szybko ją opuszczą, co odbije się na widoczności w wyszukiwarce.
Witryna stworzona zgodnie ze strategią SXO musi być dostosowana do potrzeb i wymagań użytkowników. Warto dopracować wszystkie szczegóły, ponieważ w kwestii UX mają one istotne znaczenie. Ważne jest też to, aby osoby odwiedzające stronę miały poczucie, że każdą kolejną czynność wykonują dobrowolnie i nie są do niczego zmuszane. Należy więc spojrzeć na witrynę z ich perspektywy.
Przystępne i zrozumiałe treści
Umieszczoną na stronie treść trzeba dopracować zarówno pod kątem SEO, jak i UX. W przypadku doświadczeń użytkowników liczby się przede wszystkim kwestia przystępności, zrozumiałości oraz przydatności. Wymaga to wykorzystania języka dopasowanego do odbiorców, zadbanie o merytoryczność, a także o grafiki, infografiki i podobne elementy wizualne. Content powinien być atrakcyjny i wzbudzać zainteresowanie.
Przejrzysta nawigacja
Witrynę należy zaprojektować w taki sposób, aby poruszanie się po niej nie sprawiało żadnych problemów. Nawigacja ma być czytelna i sprzyjać szybkiemu znalezieniu pożądanych informacji. Poza przejrzystym menu ważną rolę pełni wewnętrzna wyszukiwarka, jak też np. odpowiednie uporządkowanie kategorii i podkategorii.
Estetyka
Strona musi dobrze się prezentować, nie powinna być przeładowana elementami, które nie są na niej niezbędne. Już na etapie projektowania należy skupić się na minimalizmie. Nadmiar informacji czy komunikatów wywoła dezorientację i utrudni sprawne poruszanie się po witrynie. Duże znaczenie mają tu również takie detale jak jakość obrazów czy wielkość i kolorystyka przycisków CTA.
Maksymalne uproszczenie i bezpieczeństwo
Dostosowana do wymagań SXO strona internetowa ułatwia do maksimum przejście przez cały proces sprzedażowy lub prowadzący do wykonania innej czynności. Stąd wymagane jest uproszczenie wszystkich jego etapów, zaczynając od wprowadzenia ważnych danych dotyczących firmy i produktów lub usług. Niewskazane jest stosowanie agresywnych reklam i okienek, których nie można szybko zamknąć. Uwagę trzeba zwrócić też na formularze (nie mogą być zbyt obszerne) i protokół HTTPS zapewniający bezpieczeństwo.
Optymalizacja prędkości ładowania
W przypadku UX istotne jest nie tylko, jak szybko ładuje się strona, ale również to, ile czasu musi upłynąć do momentu pierwszej interakcji z użytkownikiem (np. po kliknięciu określonego elementu). Im dłużej zajmuje przechodzenie do poszczególnych podstron, tym większe ryzyko, że potencjalni klienci opuszczą witrynę przed wykonaniem pożądanej akcji. Nie można zapomnieć o takich czynnikach jak wydajność ładowania strony oraz stabilność wizualna.
Web development to ważna część Search Experience Optimization, mimo że nie znajduje się w nazwie strategii. Zajęcie się witryną pod tym kątem umożliwia wyeliminowanie błędów, które mogłyby utrudnić jej osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Prace w zakresie web developmentu obejmują dopracowanie poprawności kodu HTML, CSS i Javascript. Są one odpowiedzialne kolejno za: strukturę strony, jej wygląd oraz sposób działania. Zoptymalizowanie wspomnianych elementów wpływa na wydajność witryny, ułatwia robotom wyszukiwarki indeksowanie, a ponadto przyspiesza proces pobierania zawartości.
SXO nie może obejść się także bez analityki, która gromadzi i interpretuje dane dotyczące ruchu na stronie oraz zachowań użytkowników. Obszar ten uwzględnia również czynniki mające wpływ na pozycję zajmowaną przez witrynę. Aby przeprowadzić analizę, należy wykorzystać przystosowane do tego narzędzia, choćby Google Analytics. Za jego pośrednictwem można sprawdzić wiele istotnych kwestii, takich jak:
Analityczne narzędzia pozwalają się też upewnić, że strona jest przyjazna dla użytkowników i intuicyjna. Poza Google Analytics warto zdecydować się na inne rozwiązania, przykładowo mapy ciepła. Dzięki nim możliwe jest zweryfikowanie, w jaki sposób osoby odwiedzające witrynę poruszają się po niej, na jakie elementy zwracają największą uwagę i gdzie mogą napotkać ewentualne problemy. Pozwala to na zmaksymalizowanie wskaźnika konwersji.
CRO (Conversion Rate Optimization) obejmuje działania dążące do poprawy konwersji. Zazwyczaj jest nią sprzedaż produktów lub usług, ale celem firmy może być też np. zwiększenie liczby subskrybentów, pobranych e-booków, pozycji na liście do newslettera czy zamówionych konsultacji. Nie można pominąć tego etapu, ponieważ jest uzupełnieniem elementów SEO i UX. Użytkownik, który trafi na stronę z wyszukiwarki i postanowi zostać na niej dłużej, nie może napotkać żadnych problemów podczas realizacji ścieżki zakupowej.
Jednym z podstawowych elementów przy optymalizacji CRO jest dopracowanie CTA, czyli wezwania do działania. Warunki, jakie musi spełniać call to action, to głównie:
Są też inne kwestie wpływające na współczynnik konwersji, które w mniejszym lub większym stopniu łączą się z pozostałymi elementami SXO. Należą do nich:
Podczas optymalizacji również warto skorzystać z praktycznych narzędzi. Poza wspomnianym już Google Analytics popularnością cieszy się także CrazyEgg, Hotjar czy Google Search Console. Kiedy strona stanie się dostępna dla użytkowników, należy obserwować, czy zapewnia oczekiwane rezultaty i w razie potrzeby wprowadzić modyfikacje, aby konwersja wzrosła.
Dostosowanie witryny do wymagań Search Experience Optimization to wieloetapowy proces, jednak rezultaty, jakie zapewnia ta strategia, są nie do przecenienia. To koncepcja kompleksowa. Skupia się zarówno na ważnych zasadach SEO, jak i na potrzebach użytkowników. Osoby mające wątpliwości, czy warto stworzyć witrynę z myślą o SXO, powinny mieć świadomość, że same roboty wyszukiwarek nie zapewnią wyższej konwersji. Strona musi spełniać oczekiwania potencjalnych klientów, aby byli skłonni do wykonania akcji, która przyniesie firmie zysk.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.