Pozycjonowanie centrum medycznego
5 min
5 min
Na skróty
Odpowiednie pozycjonowanie centrum medycznego jest niezbędne, aby dotrzeć do nowych pacjentów i zwiększać zyski. Jednak trzeba wiedzieć, jak to prawidłowo robić, aby uniknąć niedozwolonych działań. Należy pamiętać, że medycyna to z perspektywy marketingu specyficzna branża, w której podawane informacje zgodnie z prawem nie mogą mieć cech reklamy. Jak powinno wyglądać pozycjonowanie placówki medycznej?
Co prawda centrum medyczne można potraktować jako placówkę usługową, która stosuje marketing po to, aby dotrzeć do odbiorców. Jednak obowiązujące przepisy nakładają na nie ograniczenia i zakazują reklamowania świadczonych usług. To oznacza, że zabronione jest bezpośrednie nakłanianie pacjentów do odwiedzenia placówki, umawiania się na wizyty czy konkretne zabiegi. Jednocześnie w ramach prowadzonej działalności lekarze mogą publikować informacje dotyczące np. działań profilaktycznych. Rolą marketera specjalizującego się w branży medycznej jest więc znalezienie tzw. złotego środka, a więc sposobów komunikacji, które będą zgodne z prawem, a przy tym skutecznie zmienią odbiorców w pacjentów placówki.
W branży medycznej przestrzeganie zasad etyki jest wyjątkowo istotne. Koniecznością jest unikanie:
Osoby zajmujące się marketingiem medycznym muszą mieć świadomość, że wiele technik wykorzystywanych w innych branżach nie ma tu zastosowania. Lekarz to zawód zaufania publicznego i z założenia zyski zapewniają przede wszystkim doświadczenie i staranne wykonywanie obowiązków, przekładające się na pozytywną opinię pacjentów. Stosowanie działań marketingowych w przypadku takich placówek jak centrum medyczne nie jest całkowicie zabronione, ale trzeba robić to umiejętnie. Bardzo często strategia opiera się m.in. na prowadzeniu bloga, wysyłaniu newsletterów i aktywności w social mediach. W dotarciu do odbiorców znacząco pomaga też pozycjonowanie. Często okazuje się nieco bardziej wymagające niż w innych branżach, ale przynosi bardzo dobre efekty.
Warto podkreślić, że pozycjonowanie centrum medycznego może być skuteczne, a jednocześnie legalne. Działania SEO prowadzą przede wszystkim do tego, aby strona internetowa była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, nie nakłaniają one bezpośrednio do zakupu produktów czy korzystania z usług. Służą temu, aby ułatwić użytkownikom znalezienie odpowiedniej placówki, a to, czy staną się klientami (lub w tym przypadku pacjentami), zależy głównie od nich samych.
Podstawą pozycjonowania w branży medycznej jest właśnie dopracowana witryna. To istotne narzędzie, ponieważ jest źródłem wszystkich informacji niezbędnych dla osób zainteresowanych. Należy zadbać o to, aby strona www centrum medycznego była atrakcyjna wizualnie, a przy tym przejrzysta, szybko się ładowała i bez problemu uruchamiała zarówno na komputerach stacjonarnych, jak również na urządzeniach mobilnych. Planując jej strukturę, konieczne jest pamiętanie o takich elementach jak formularz kontaktowy, cennik czy podstrona prezentująca wszystkie wykonywane zabiegi i inne świadczone usługi. To daje pewność, że pacjenci znajdą niezbędne informacje, a w razie potrzeby szybko skontaktują się z placówką, aby rozwiać swoje wątpliwości. Nie można zapomnieć o takich elementach jak:
Innym ważnym narzędziem jest blog. Dzięki niemu można z powodzeniem poprawić pozycjonowanie witryny, a przy okazji kreować wizerunek eksperta. Żeby było to możliwe, trzeba zadbać o jakość publikowanych treści, strukturę, unikalność i dobór odpowiednich słów kluczowych. Należy więc pamiętać nie tylko o robotach Google, ale również o użytkownikach, którzy będą czytać artykuły. Co istotne, lepiej unikać skomplikowanego słownictwa i terminów medycznych, gdyż pacjenci zwykle nie znają ich znaczenia. Język ma być prosty i zrozumiały, a tekst powinien wyczerpywać temat, którego dotyczy. To pozwala na zdobycie zaufania odbiorców i zostanie autorytetem. Prowadzenie bloga medycznego poprawia pozycję strony, dlatego jest już powszechną praktyką. Trudno znaleźć placówkę, która go nie ma, choć nie wszystkie dbają o regularność publikowania treści. To zwiększa szansę na to, aby wyróżnić się na tle konkurencji. O czym można pisać na blogu centrum medycznego? Tak naprawdę o wszystkim, co mogłoby zainteresować pacjentów: zabiegach, profilaktyce, nowościach z branży czy leczeniu poszczególnych chorób i schorzeń. Treści można tworzyć samodzielnie lub powierzyć to zadanie specjalistom z zakresu copywritingu i content writingu (których zatrudnia profesjonalna agencja SEO).
W przypadku centrum medycznego bardzo ważną rolę odgrywa pozycjonowanie lokalne. Tego typu placówka kieruje swoją ofertę głównie do pacjentów zamieszkujących określone miasto, powiat czy województwo. To podstawowa grupa docelowa, do której należy dotrzeć. Robi się to m.in. przy użyciu starannie dobranych słów kluczowych, uwzględniających konkretną dzielnicę i miasto. Należy tu zdawać sobie sprawę z tego, że centrum medyczne działające np. w Poznaniu raczej nie będzie mocno konkurować z placówką z Warszawy czy Krakowa. Wynika to z faktu, że wielu pacjentów szuka ośrodka, który będzie cieszył się pozytywnymi opiniami, a jednocześnie nie znajduje się zbyt daleko. Pozycjonowanie lokalne jest skuteczne także z uwagi na mniejszą konkurencję.
Poza słowami kluczowymi wykorzystywanymi w obrębie witryny (w tym na blogu), konieczne jest dopracowanie Wizytówki Google. Trzeba w niej umieścić wszystkie informacje ważne z perspektywy pacjentów:
Osoby planujące wizytę w wybranej placówce zazwyczaj sprawdzają też opinie na jej temat. W tym obrębie nie można dopuszczać się oszustw i manipulacji, dlatego tak ważne jest dbanie o profesjonalizm i świadczenie usług na najwyższym poziomie.
Pozycjonowanie lokalne centrum medycznego to również link building. Skupia się na serwisach i stronach powiązanych tematycznie z danym miastem lub województwem. Im więcej wartościowych linków uda się pozyskać, tym lepiej, ponieważ to pozwoli witrynie na zajęcie wysokiego miejsca w wyszukiwarce. Poza lokalnymi serwisami i katalogami tematycznymi warto korzystać też z takich rozwiązań jak wpisy gościnne umieszczane np. na blogach innych ekspertów z branży medycznej.
Prowadzenie mediów społecznościowych to kolejny element pozycjonowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby centrum medyczne założyło profile w social mediach i było tam aktywne, choć oczywiście trzeba wiedzieć, jak skutecznie oraz legalnie promować swoją działalność. Warto najpierw zastanowić się, które kanały pozwolą na nawiązanie kontaktu z pacjentami. Placówki z branży medycznej zwykle decydują się na takie serwisy jak:
Social media to efektywne narzędzie pozycjonowania i promocji, które pozwala na bezpośredni kontakt z odbiorcami. Dzięki takiej działalności centrum medyczne staje się lepiej widoczne w internecie, a dodatkowo w oczach odbiorców staje się nowoczesną placówką, która liczy się z ich potrzebami. Tworząc profile w mediach społecznościowych, należy dobrze zaplanować strategię. Trzeba przemyśleć, do kogo będą kierowane posty, jak często będą się pojawiać i czego dokładnie dotyczyć. Możliwości jest wiele, a dużo zależy od wybranej platformy. Udostępniać można np. odnośniki do artykułów na blogu, przydatne infografiki, aktualności z Ministerstwa Zdrowia, materiały edukacyjne czy nawet ciekawostki z codziennej pracy placówki. Pod tym względem należy dostosować strategię do wymagań i preferencji grupy docelowej.
Aktywne prowadzenie profili centrum medycznego w mediach społecznościowych niesie za sobą kilka ważnych korzyści. Należą do nich:
Pozycjonowanie to działania, których nie należy ignorować w żadnej branży, również medycznej. Dobra widoczność w internecie jest bardzo ważna, aby odnosić sukcesy i generować duże zyski. Taka inwestycja zapewnia wiele zalet i pozwala nie tylko na dotarcie do pacjentów, ale i na wyróżnienie się na tle konkurencyjnych placówek czy budowanie wiarygodności.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.