Reklama trenera personalnego w Internecie – poradnik
4 min
4 min
Na skróty
Myśląc o reklamie marki osobistej, większość osób jako najlepsze działania marketingowe dla tego typu biznesu wskaże media społecznościowe, uznając, że strona internetowa będzie drugorzędnym, żeby nie powiedzieć zbędnym, wydatkiem. Jednak zamykanie się jedynie w bańce social mediów nie jest dobrym rozwiązaniem, znacząco zmniejsza też Twoje możliwości promocji oraz dotarcia do potencjalnych klientów. Jak więc podejść do reklamy trenera personalnego w Internecie i czy pozycjonowanie w sieci Google w tej branży ma w ogóle sens?
Jako użytkownik internetu z pewnością masz własne upodobania, dotyczące wyszukiwania usług oraz produktów, tak samo jak “czerwone flagi”, które skutecznie zniechęcają do skorzystania z danej oferty. Wśród nich można wymienić brak profesjonalizmu, który wiąże się m.in. z kiepską prezentacją marki w sieci. Począwszy od logo, aż po źle postawione przecinki w blogowych tekstach czy nieciekawe, generyczne treści, wszystko ma wpływ na to, jak odbierają Cię inni. Dlatego tak istotne jest, aby — po pierwsze — mieć własną witrynę, a po drugie, by była ona dobrze zoptymalizowana, zarówno w kwestii SEO, jak i UX. Search Engine Optimization, najprościej mówiąc, ma zapewnić wysoką pozycję w wyszukiwarce (najlepiej w TOP 10). Widoczność w sieci to istota każdego biznesu online, aby jednak osiągnąć ten cel, konieczna jest poprawna indeksacja witryny, dopasowanie jej do wskazówek dla webmasterów, a także skrócenie czasu ładowania, m.in. w wersji mobilnej. UX, czyli User Experience, pozwoli natomiast zaprojektować stronę w taki sposób, że jej korzystanie będzie dla użytkownika bardzo intuicyjne. Przykładowo, ścieżka klienta może kończyć się terminarzem, w którym zarezerwuje on pierwszy trening — bez konieczności dzwonienia, co na pewno pozytywnie wpłynie na ilość zapytań. Jeśli dalej nie wiesz, czy zdecydować się na marketing w wyszukiwarce Google, następna rekomendacja na pewno Cię zainteresuje.
Jak przekonać do siebie osoby, jeszcze zanim odwiedzą one Twoją witrynę? Pomocne będzie pozycjonowanie lokalne, a co za tym idzie, optymalizacja Profilu Firmy w Google (inaczej wizytówka, wcześniej narzędzie to oficjalnie nazywało się Google Moja Firma). Podczas poszukiwania trenera personalnego klienci muszą wyszukać konkretne słowa kluczowe, a pierwsze wyniki najczęściej pokazują konkretne biznesy na Mapach Google. Za pozycję w tym narzędziu nie odpowiada stricte strona internetowa, a właśnie wizytówka. Kluczem jest uzupełnienie jej o aktualne informacje (m.in. zakres cen, lokalizacja, godziny otwarcia, branżę, etc.) i zdjęcia (np. pokazujące wejście do Twojego studia treningowego), aby zwiększać widoczność. Bardzo istotne będzie zdobywanie opinii oraz zaangażowanie w komentarzach, czyli regularne odpowiadanie na pozostawiony feedback i oceny w sposób profesjonalny. Im więcej aktywności, tym wyżej w wynikach wyszukiwania pojawisz się Ty. Jeśli chcesz poznać swoją konkurencję, zacznij od przejrzenia różnych Profili Firm. Z pewnością będzie to przydatne dla rozwoju własnej marki, a odwiedzając najczęściej klikane strony, dodatkowo znajdziesz inspirację na własny content.
Przykładowe ćwiczenia, prezentacja studia lub metamorfoz, porady treningowe, a może kilka słów o tym, jak motywować się do regularnych ćwiczeń? Branża fitness zapewnia naprawdę szeroki wybór tematów, które z pewnością zaciekawią osoby zainteresowane Twoimi usługami. Kanał YouTube może być więc świetnym wsparciem marketingowym w przypadku budowania marki osobistej. Przykładowo, jeśli dopiero otrzymałeś lub otrzymałaś certyfikat trenera personalnego, w ten sposób możesz zaprezentować swoje kompetencje, aby budować zaufanie wśród odbiorców. Będą mogli oni po prostu “przetestować” wspólne ćwiczenia. W przypadku, gdy działalność chcesz oprzeć na treningach online, koniecznie uwzględnij YouTube w strategii rozwoju i nie zapomnij dodać linków do contentu video na Twojej stronie internetowej. Dzięki umieszczaniu tego typu treści w witrynie możesz przekonać do siebie osoby, które w innym przypadku nie wybrałyby Twojej oferty, m.in. wyróżniając się wysoką jakością produkcji. Na pewno stworzy to także więź z odbiorcami — żadna konkurencyjna siłownia nie zrobi tego lepiej niż dobry trener personalny.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz audyt SEO
Jak szybko dotrzeć do osób, myślących o współpracy z trenerem personalnym? Przydatna będzie oczywiście reklama Google Ads. Niezależnie od tego, czy chcesz promować swój wizerunek, zdobyć nowych klientów lub dotrzeć z ofertą szkoleniową do innych pracowników branży fitness, odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona kampania marketingowa będzie efektywnym sposobem, by osiągnąć cele. Słowa kluczowe oraz wyszukiwarka to jedna z najbardziej podstawowych opcji — w takim przypadku, gdy użytkownik wpisze konkretną frazę, pierwsze wyniki będą oznaczone jako sponsorowane. Reklama trenera personalnego może także zostać przeprowadzona za pomocą kampanii banerowej. Do panelu obsługi dodaje się wtedy grafiki w różnych rozmiarach i hasła, a Google Ads samodzielnie dobiera najlepsze połączenia, które wyświetlane są w całej sieci: na portalach i stronach internetowych, w aplikacjach, na YouTube, a nawet w Gmailu. Możliwości e-marketingu są naprawdę ogromne, zarówno dla początkujących trenerów, jak też profesjonalistów z wyrobioną renomą.
Szanse na to, że zostaniesz prominentnym influencerem w branży fitness zawsze jakieś są, zanim jednak zaczniesz marzyć o sławie i pieniądzach, zastanów się w jaki sposób Twoja oferta wyróżnia się wśród innych. Cechy te przydadzą się nie tylko w social mediach, ale też podczas pozycjonowania biznesu trenera personalnego oraz płatnych reklam. Być może chętnie pracujesz z kobietami, chorującymi na PCOS, a może usługi kierujesz głównie do seniorów? Działasz w wolontariacie, prowadząc zajęcia w stowarzyszeniu lub domu kultury? Zainwestowałeś w niestandardowe szkolenie, dzięki czemu masz unikalne na rynku kompetencje? Niezależnie od tego, czy samodzielnie tworzysz plan działania, czy też zamierzasz skorzystać z pomocy w tym zakresie, w jakiś sposób musisz określić swoją markę osobistą. Unique selling proposition odróżni Cię bowiem od konkurencji, a także pozwoli lepiej określić grupę docelową.
W kwestii tego, na jakich platformach społecznościowych warto być, trener personalny ma tutaj całkiem sporo możliwości. Instagram, Facebook i TikTok wymagają jednak odmiennego podejścia do komunikacji, dlatego koniecznie przemyśl, w którym serwisie będziesz się czuł najbardziej komfortowo. Przede wszystkim jednak musisz być tam, gdzie Twoi potencjalni klienci.
Finalnie, pozostaje kwestia reklamy trenera personalnego za pomocą Facebook Ads. Narzędzie to obsługuje nie tylko kampanie w serwisie, od którego wzięło swoją nazwę, ale też na Instagramie. Cele promocji są podobne do tych znanych z Google, a żeby jeszcze bardziej usprawnić targetowanie nowych odbiorców, do kodu strony dodaje się Piksel, zbierający informacje o odwiedzających witrynę. Dzięki temu możliwe jest m.in. tworzenie podobnych grup docelowych, co pozwala na skuteczniejszą realizację konwersji (niezależnie, czy jest to zaangażowanie pod postem, zapis do newslettera, czy zapis na konsultację).
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.