Reklama szkoły w Internecie – poradnik
3 min
3 min
Na skróty
Widząc temat tego artykułu, śmiało można zadać sobie pytanie: po co reklamować coś, co jest obowiązkiem każdej osoby, która nie ukończyła osiemnastu lat? Trzeba jednak pamiętać, że oferta edukacyjna jest obecnie bardzo szeroka i nie dotyczy tylko państwowych szkół. Na rynku dostępne są prywatne placówki (dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych), kursy językowe, a także różnorodne zajęcia przygotowawcze. Jakie działania można więc podjąć, aby zdobywać klientów w tak konkurencyjnej branży?
Zacznijmy od najprostszego działania, które można wdrożyć, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Lokalne pozycjonowanie szkoły nie wymaga wdrożenia zmian na stronie internetowej, bowiem jest to usługa związana z Mapami Google. Profil Firmy, bo o tym narzędziu mowa, to narzędzie dedykowane lokalnym firmom. Jest to swoista wizytówka, zawierające informacje o profilu działalności, godzinach otwarcia, adres URL, dane kontaktowe (telefon, lokalizacja), zdjęcia (np. budynku, aby łatwiej było znaleźć konkretne miejsce) oraz opinie klientów. W jaki sposób Profil Firmy pozwala docierać do potencjalnych klientów? Po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego słowa kluczowego, takiego jak “szkoła językowa Poznań” lub “prywatne liceum Katowice”, Google na pierwszym miejscu wyświetli wyniki powiązane z Mapami Google.
Wybierając jedną z podpowiedzi, pojawi się następujący ekran:
Od czego jednak zależy pozycja w Mapach Google? Po pierwsze, wyniki wyświetlane są na podstawie lokalizacji lub uszczegółowienia (jeśli wyszukujesz usługę w innym mieście). Największy wpływ ma jednak aktywność na Profilu Firmy. Prowadząc biznes, warto więc zachęcać uczniów oraz uczestników kursów do komentowania, a przede wszystkim aktywnie odpowiadać na wszystkie oceny w uprzejmy sposób — niezależnie od tego, czy są one pozytywne, czy negatywne.
Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to istotny element strategii marketingowej właściwie w każdej branży. Dlaczego warto? Pomimo tego, że wdrożenie SEO na stronie internetowej niekoniecznie jest najszybszą metodą dotarcia do potencjalnych uczniów, w perspektywie długoterminowej przynosi stały ruch w witrynie, wpływając pozytywnie na rozpoznawalność marki. Trzeba też pamiętać o zmianie zachowań użytkowników sieci — pozycjonowanie szkoły pozwala odnieść się do różnych tematów, bolączek oraz zapewnić istotne informacje o usługach, m.in. poprzez prowadzenie bloga. W przypadku placówki edukacyjnej tworzenie treści pozwala na dużą kreatywność, począwszy od contentu związanego z efektywnymi metodami nauki, aż po przydatne słówka, dopasowane do konkretnych bloków tematycznych. Oczywiście, estetyczna, funkcjonalna i czytelna witryna świadczy także o profesjonalizmie, co przekłada się na większe zaufanie wśród klientów. User Experience (UX) to podejście do projektowania, którego nie należy lekceważyć, bowiem negatywne doświadczenia użytkowników mocno przekładają się na odbiór marki.
Sezonowość w branży edukacji to bardzo istotny czynnik, dlatego reklama szkoły powinna być do niego dopasowana. Największe zainteresowanie ofertą różnych kursów, korepetycji, etc., przypada zwykle na lipiec, sierpień oraz wrzesień, warto więc wtedy publikować reklamy szkoły za pomocą Google Ads. Ich dużym plusem jest to, że docierają do użytkowników, którzy aktywnie wyszukują związane z branżą słowa kluczowe. Naturalnie zwiększa to zainteresowanie wyświetlanymi kampaniami, niezależnie od tego, czy są one publikowane w sieci wyszukiwania, na YouTube, czy też na stronach partnerów.
Jakie jeszcze formaty reklamowe mogą być skuteczne w promocji szkoły? Wśród strategii marketingowych można polecić także:
Bardziej tradycyjną formą reklamy są natomiast targi edukacyjne oraz cityboardy, pozwalające promować markę na przystankach czy w komunikacji miejskiej. Wbrew pozorom, takie rozwiązania mogą być bardzo dobrym uzupełnieniem kampanii internetowych. Google Ads jest cenione ze względu na wysoki poziom skuteczności oraz szybkość efektów, trzeba jednak pamiętać, że są one widoczne tylko wtedy, gdy za nie płacisz. Dlatego wsparcie działań marketingowych w różnych “klasycznych” kanałach w przypadku szkół i podmiotów, oferujących różne kursy, jest nieocenione.
Wiele placówek z branży edukacji w ostatnich latach zaczęło chętnie publikować zdjęcia swoich uczniów czy to na Facebooku, czy na Instagramie. W końcu zadowolony klient to najlepsza reklama szkoły, prawda? Jak najbardziej — zanim jednak pobiegniesz ustawiać uczestników zajęć przed aparatem, upewnij się, że masz pozwolenia ich (jeśli mowa o osobach pełnoletnich) lub ich rodziców (w przypadku niepełnoletnich). Lekcje można prowadzić na wiele różnych sposobów, dlatego jeśli szkoła chętnie organizuje kreatywne, ciekawe zajęcia, pochwalcie się tym! To oczywiście nie wszystko, co można publikować na fejsbukowym profilu. Wszelkiego rodzaju aktualizacje dotyczące codziennego działania szkoły będą wręcz oczekiwane — obecnie jest to bowiem najszybszy i najprostszy sposób ogłaszania istotnych komunikatów.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.