Na czym polega sprzedaż komplementarna?
2 min
2 min
Na skróty
Istnieje wiele sposobów działania, które pozwalają zwiększyć wartość sprzedaży. Dzięki temu firmy generują wyższe zyski. Sprzedaż komplementarna to jedna z taktyk, która pozwala podnieść wartość zakupów. W tym artykule przedstawimy Ci to zagadnienie, a także wskażemy, w jaki sposób można je wykorzystać.
Sprzedaż komplementarna nie jest niczym innym jak zaoferowaniem Twoim klientom dodatkowych produktów lub usług. Muszą one jednak pasować lub komponować się do tego, co właśnie kupuje konkretna osoba. Jeżeli na przykład sprzedałeś komuś szkolenie, możesz zaproponować jego bardziej zaawansowany wariant. W innym przypadku, gdy zajmujesz się sprzedażą ekspresów do kawy, możesz zaoferować kawę. Decydując się na wykorzystanie sprzedaży komplementarnej, powinieneś umieć określić potrzeby klienta. Możliwe jest bowiem na przykład rozszerzenie funkcji konkretnego produktu lub usługi. W innym przypadku możesz zaoferować coś, co ułatwi wykorzystanie zakupionego towaru.
Sprzedaż komplementarna często nazywana jest cross-sellingiem. Termin ten oznacza bowiem, że do produktu głównego można dodać przedmioty uzupełniające. Nie należy mylić tego z up-sellingiem. To drugie określenie oznacza bowiem oferowanie nabywcy produktów droższych o wyższym standardzie, niż te, które zamierza kupić. Cross-selling, czyli sprzedaż komplementarna już w swoim założeniu związana jest z proponowaniem zestawów.
Korzyścią dla klienta, którą możesz zagwarantować, gdy zdecyduje się na taki zakup, może być wtedy na przykład: darmowa dostawa. Zdecydowanym atutem opisywanej taktyki, którą wykorzystują sprzedawcy, jest jej prostota. Można bowiem w łatwy sposób podnieść wartość pojedynczych transakcji. Opisywane rozwiązanie zwiększa zatem skuteczność oferty, a dodatkowo podnosi średni dochód z transakcji. Jeżeli chcesz wprowadzić opisywane rozwiązanie do swojej firmy — na przykład sklepu internetowego, możesz skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie oraz SEO
Przede wszystkim wykorzystując sprzedaż komplementarną, możesz zaprezentować klientom produkty lub usługi, których obecności mogą nie być świadomi. Całkiem prawdopodobne, że sięgnęliby po nie, gdyby mieli wiedzę na temat ich istnienia. Po drugie, sprzedaż komplementarna pozwala Ci nieagresywnie zaproponować dodatki do zakupu. Twoja firma nie działa zatem inwazyjnie, a to odstraszałoby klientów.
Po trzecie, oferując produkty komplementarne, możesz zastosować dodatkowe promocje. Przykładem może być obniżenie ceny dodatkowego zakupu lub możliwość na przykład darmowej dostawy. Skuteczność sprzedaży komplementarnej podnosi także fakt, że klient ma już „otwarty portfel”. Oznacza to zatem, że zdecydował się już na wydanie pieniędzy i często nie ma górnego limitu kwoty zakupu. W związku z tym łatwiej jest sięgnąć mu ponownie po swoje pieniądze.
Sprzedaż komplementarna to doskonała taktyka dla firm, która pozwala zwiększyć wartość koszyków zakupowych. To również istotne działanie z punktu widzenia stabilności biznesu. Warto je zastosować, ale konieczne jest przemyślenie i zaplanowanie tego typu działań. Trzeba pamiętać na przykład o tym, aby nie proponować zbyt dużej liczby produktów. Bardzo ważne jest także oferowanie produktów lub usług powiązanych. Dla przykładu do laptopa może być to oprogramowanie antywirusowe, a do szkolenia jego rozszerzenie.
W przypadku sprzedaży komplementarnej bardzo ważne jest również przedstawienie korzyści, która płynie z dokonania zakupu. Sprawdzone agencje marketingu internetowego zatrudniają ekspertów, którzy znają na przykład podstawy psychologiczne oraz sprawdzone metody, dzięki którym cross-selling jest maksymalnie skuteczny. Nierzadko również specjaliści z tych firm wdrażają specjalne moduły do automatyzacji marketingu e-commerce.