Na skróty
Zanim podejmiemy konkretne działania marketingowe, należy dokładnie zbadać potrzebę klienta, jego profil oraz pozostałe preferencje. Jednym z kluczowych elementów prowadzenia takich działań są badania konsumenckie. Czym są tego rodzaju analizy? W jakim celu się je wykonuje i jakiego rodzaju podmioty powinny zainwestować w prowadzenie takich badań? Podpowiadamy!
Zdj 1. Na satysfakcję klientów wpływa m.in. jakość obsługi. Badania konsumenckie pokażą, czy ten element jest prowadzony w odpowiedni sposób
Źródło: https://pixabay.com/photos/customer-like-thumb-high-down-3864809/
Oczywiście, wielu przedsiębiorców powie, że świetnie zna swoich klientów. Na pewno myślisz, że idealnie dopasowujesz produkt do ich potrzeb, wiesz skąd pochodzą konsumenci Twoich towarów i czego oczekują od obsługi klienta. To jednak tylko pozory! Preferencje grupy docelowej mogą ewoluować (co jest naturalnym procesem rynkowym) i tylko badania konsumenckie pokażą, w jakim kierunku powinna rozwijać się firma.
Badania konsumenckie to inaczej badania potrzeb i preferencji konsumenta produktu, czyli klienta Twojego sklepu lub odbiorcę Twoich usług. Co dokładnie możesz przeanalizować dzięki prowadzeniu kompletnych ankiet konsumenckich?
Jest wiele istotnych powodów, dla których warto prowadzić badania konsumenckie. Przede wszystkim związane są one z przygotowaniem prawidłowej strategii marketingowej lub pomagają w zmianie charakteru działań (jeżeli dotychczasowe prace nie przynoszą wymiernego skutku). Analizy potrzeb i profilu klienta umożliwiają prowadzenie promocji i przygotowania planów rozwoju firmy (np. zamówienia konkretnych produktów) tak, aby dopasować się do charakterystyki rynku.
Przez długi czas wiele firm prowadziło wyłącznie badania działań konkurencji. Te jednak nie zawsze są skuteczne. Nie masz bowiem pewności, że Twoje przedsiębiorstwo ma klientów o takich samych preferencjach albo konkurencyjny podmiot prowadzi działania w sposób prawidłowy.
Badania konsumenckie wpływają więc na sprzedaż usług lub produktów, zwiększenie świadomości marki wśród klientów, poprawę jej wizerunku i są świetnie postrzegane jako działania PR (firma myśli o kliencie i pokazuje mu, że ma on wpływ na jej rozwój.
Proces prowadzenia badań konsumenckich można wykonać samodzielnie lub wynająć do tego agencję marketingową. Jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony system zbierania danych na temat profilu i preferencji klientów?
Zdj 2. Promocje, wyprzedaże, akcje lojalnościowe – wszystko to wpływa na satysfakcję klienta, co wyjdzie podczas badań
Źródło: https://pixabay.com/photos/cyber-monday-online-shopping-shop-3870916/
Podczas prowadzenia badań konsumenckich pamiętaj, aby pytania były zwięzłe, konkretnie sformułowane, z precyzyjnymi odpowiedziami. Nie wymagaj od klienta zbyt wielu informacji i nie zarzucaj go dziesiątkami pytań. Możesz zachęcić klientów do wypełnienia ankiety, gratyfikując go dodatkowym rabatem na sprzęt lub innymi profitami.
Badania konsumenckie nadają się do analizy klientów każdego rodzaju branży, która buduje swój wizerunek lub chce poprawić wyniki sprzedażowe. To świetne narzędzie analityczne dla małych i dużych przedsiębiorstw, poważnie traktujące rozwój na rynku.
Pamiętaj, że tego rodzaju analizy wspierają też pozycjonowanie. Działania polegające na badaniu konsumentów przekładają się w wymierny sposób na SEO. Agencja SEO (prowadząca działania optymalizacyjne czy SXO) w bardziej precyzyjny sposób dobierze słowa kluczowe, co zwiększa ostateczną szansę na sukces!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.