Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Styl czcionki wpływa na estetykę i użyteczność witryny, a co za tym idzie – na jej optymalizację SEO i UX (SXO). W tym artykule omówimy techniczne aspekty stylu czcionki i mechanizmy, przez które może on oddziaływać na optymalizację witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Zachęcamy do lektury!
Styl czcionki, znany również jako styl pisma, odnosi się do wizualnych cech i atrybutów danego zestawu znaków. Dotyczy to nie tylko samego kształtu liter, ale także grubości linii, kąta nachylenia czy odstępów między nimi. Gdy mówisz o stylu czcionki, możesz mieć na myśli różnice między kursywą a pismem prostym, grubością czcionki (np. regular, bold) czy jej wariantami (condensed czy extended).
Każdy z tych atrybutów wpływa na czytelność i estetykę tekstu. Dokładny wybór stylu czcionki powinien być priorytetowy, ponieważ może on znacząco wpłynąć na odbiór przekazu oraz interakcję użytkownika z treścią.
Zdj 1. Niestandardowy, ale zoptymalizowany pod kątem SXO styl czcionki w witrynie Ahrefs.
Źródło: Ahrefs.
Styl czcionki ma przede wszystkim pośredni wpływ na SEO.
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na fakt, iż czytelność treści jest istotna w zakresie konwersji. Jeśli wybierzesz styl czcionki trudny do odczytania, użytkownicy opuszczą Twoją witrynę szybciej, co wpłynie na maksymalizację wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate). Jest on najczęściej interpretowany przez wyszukiwarki jako brak wartościowej treści na stronie.
Sprawdź: Pozycjonowanie, czyli Twoja strategia na skuteczne pozyskiwanie klientów.
Ponadto wybór odpowiedniego stylu czcionki wpłynie na lepszą dostępność strony dla użytkowników i wyższą wydajność.
Jeśli dodatkowo używasz niestandardowych czcionek, ładujących się na bazie zewnętrznych źródeł, musisz wziąć pod uwagę wzrost czasu ładowania strony, który również jest istotnym czynnikiem SEO.
Zdj 2. Rekomendowana szybkość ładowania strony.
Źródło: Think With Google: “Page Load Time Statistics”.
Prawidłowo dobrany styl czcionki podniesie użyteczność Twojej witryny i poprawi ogólne doświadczenie użytkownika.
Poniżej omawiamy dobre praktyki wykorzystania czcionki na stronie:
Zdj 3. Czcionki “web-safe”
Źródło: W3Schools
4. Kontrast – sprawdź, czy kontrast między tekstem a tłem jest odpowiedni. Dzięki temu zapewnisz czytelność witryny. Wykorzystaj do tego narzędzie WebAIM Color Contrast Checker.
Zdj 4. Sprawdzanie kontrastu na stronie.
Źródło: Webaim.
5. Prawa autorskie – jeśli korzystasz z niestandardowych czcionek, pobierz odpowiednie licencje i zezwolenia na ich wykorzystanie.
Właściwy wybór i implementacja stylu czcionki może znacząco wpłynąć na sukces Twojej strony wśród użytkowników i w wyszukiwarkach.
Wybierz audyt SEO i sprawdź stan optymalizacji swojego serwisu.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat stylu czcionki w SEO?
Czy styl czcionki wpływa bezpośrednio na ranking w wyszukiwarkach?
Styl czcionki nie ma bezpośredniego wpływu na ranking Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Jednak czytelność i doświadczenie użytkownika są ważne pod kątem SEO. W konsekwencji, jeśli wybierzesz czcionkę trudną do odczytania, może to zniechęcić odbiorców do dłuższego przebywania na Twojej stronie, co wpłynie negatywnie na bounce rate, który jest czynnikiem rankingowym.
Czy używanie różnych rodzajów czcionek na jednej stronie jest niekorzystne dla SEO?
Używanie kilku rodzajów czcionek na jednej stronie powinno być przemyślane – wówczas nie wpłynie to na SEO. Pamiętaj, aby zachować spójność i czytelność designu. Nadmierne mieszanie stylów czcionek zdezorientuje użytkowników oraz prawdopodobnie poskutkuje negatywnymi doświadczeniami.
Czy kolor czcionki ma znaczenie dla SEO?
Kontrast między tekstem a tłem jest istotny w zakresie czytelności, a w konsekwencji potencjalnych konwersji i czasu przebywania w witrynie. Używanie jasnej czcionki na jasnym tle lub ciemnej czcionki na ciemnym tle utrudni odczytanie tekstu, co wpłynie negatywnie na UX, a dodatkowo da wyszukiwarkom sygnał, że stosujesz Black Hat SEO w postaci cloackingu (maskowania).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.