Coraz więcej osób prowadzących przedsiębiorstwa handlowe decyduje się przenieść sprzedaż ze sklepu stacjonarnego do Internetu. Powodów podjęcia takiego kroku jest kilka, choć te najważniejsze to niewątpliwie mniejsze koszty oraz większy rynek zbytu. Aby jednak móc rozpocząć działalność w sieci na szeroką skalę, warto poznać podstawy e-commerce. Dzięki tej wiedzy możliwe będzie świadome i w pełni profesjonalne przejście ze sprzedaży stacjonarnej do tej odbywającej się online.
Na skróty
Sprzedaż stacjonarna i sklep online – różnice
Porównując ze sobą sprzedaż stacjonarną i sklep online można śmiało powiedzieć, że ta druga opcja generuje mniejsze koszty. Powodem jest brak wysokich opłat stałych, takich jak najem lokalu czy jego wyposażenie. Kolejną istotna zaleta, jaką można wymienić w przypadku sprzedaży online, to większy rynek zbytu. Odnosząc się do sprzedaży stacjonarnej, dostęp do klienteli jest znacznie bardziej ograniczony, co również przyczynia się do uzyskiwania niższych przychodów. Sklep internetowy daje natomiast nieograniczone możliwości dotarcia do grupy odbiorców zainteresowanych danymi produktami, również poza granicami kraju. To, co wyróżnia sklep online na tle sklepu stacjonarnego to większa wygoda dla klientów w robieniu zakupów. Przede wszystkim można nabywać w nim produkty przez całą dobę, a dodatkowo wybrać dogodną dla siebie formę ich dostawy. Sprzedaż stacjonarna i sklep online różnią się między sobą także ryzykiem finansowym, jakie trzeba ponieść w przypadku prowadzenia działalności. W odniesieniu do sklepu online jest ono zdecydowanie mniejsze. Dodatkowo, decydując się na prowadzenie sklepu internetowego jego właściciel w łatwy sposób może dostosować się do dynamicznej sytuacji na rynku podyktowanej różnorodnymi czynnikami. Dzięki temu zapewnia swojemu biznesowi ciągłość działania, a tym samym minimalizuje ryzyko spadku dochodów. Ważne jest również to, że nawet w okresie urlopowym sklep internetowy może wciąż generować zyski. Wystarczy poinformować klientów, że z wyżej wspomnianego powodu będą występowały opóźnienia w dostawach produktów. Nie ma konieczności jednak wstrzymywania sprzedaży towarów i przyjmowania płatności online. Takie rozwiązanie oczywiście nie byłoby możliwe w przypadku sklepu stacjonarnego.
Podstawy e-commerce czyli jak założyć sklep internetowy
Przed przystąpieniem do zakładania sklepu internetowego, warto opanować podstawy e-commerce. Dzięki temu łatwiej będzie odnaleźć się w tematyce związanej ze sprzedażą w formie online. Wracając jednak do tematu i odpowiadając na pytanie – jak założyć sklep internetowy – należy zacząć od wybrania odpowiedniej platformy, na której będzie się on mieścić. Dobrym rozwiązaniem, dającym możliwość wejścia na rynek e-commerce niemal od razu, są gotowe platformy. Dzięki nim można w łatwy sposób stworzyć swój własny sklep internetowy. Platformy umożliwiają korzystanie z darmowych szablonów regulaminów i polityki prywatności oraz wielu innych udogodnień. Osoby, które dysponują solidnym zapleczem finansowym zawsze mogą wybrać inną opcję. Mowa tu o zatrudnieniu specjalisty z branży IT, który przygotuje sklep od zera i dostosuje go w stu procentach do wymagań inwestora. Takie przedsięwzięcie wymaga jednak czasu oraz poniesienia sporych wydatków. Zalecane jest głównie firmom posiadającym duże stany magazynowe, które jednocześnie są połączone z licznymi sklepami stacjonarnymi.
Czy założenie sklepu internetowego wystarczy, aby rozpocząć sprzedaż?
Teoretycznie samo założenie sklepu internetowego jest wystarczające, aby sprzedawać dostępne w nim produkty. W praktyce wygląda to jednak zupełnie inaczej. Aby móc generować sprzedaż należy poinformować nabywców o istnieniu sklepu. W tym wypadku nieoceniona okaże się reklama w sieci. Ponadto, ze względu na dużą konkurencję wśród witryn internetowych, nie obejdzie się również bez pozycjonowania sklepu. Można samemu podjąć działania związane z SEO lub zlecić ich wykonywanie specjalistom. Należy mieć na uwadze fakt, że nieumiejętne pozycjonowanie witryny może zakończyć się karą od Google. Dlatego też lepiej skorzystać z pomocy ekspertów w tej dziedzinie. W przypadku e-commerce dużą rolę odgrywać będą media społecznościowe. Dobrze jest zatem ocenić, które z tych obecnych na ryku najlepiej sprawdzą się w przypadku danego sklepu i rozpocząć w nich prężne działanie. Zarówno sprzedaż stacjonarna i sklep online będą cieszyć się większym zainteresowaniem, jeśli co jakiś czas dla klientów zostaną przygotowane akcje promocyjne. Mowa tu o przecenach produktów, sprzedaży 3 w cenie 2 lub darmowej wysyłce po przekroczeniu pewnej kwoty zamówienia. W przypadku promowania sklepu online, sprawdzają się również konkursy z nagrodami. Pomysłów na przyciągnięcie klientów jest naprawdę wiele. Dlatego też warto dokładnie zaplanować strategię marketingową i sukcesywnie ją wdrażać. Bez odpowiedniego planu działania, ciężko będzie wyróżnić się na tle konkurencji.