Co to jest DNS CNAME i jakie ma znaczenie dla strony?
3 min
3 min
Na skróty
Możliwe, że gdyby nie serwery DNS nigdy nie trafiłbyś na ten artykuł. To dzięki nim naszą stronę znajdziesz pod adresem semcore.pl, a nie – długim (i trudnym do zapamiętania) ciągiem cyfr. W skonfigurowaniu witryny tak, aby była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika (oraz internetowych wyszukiwarek) pomocne są także tzw. rekordy DNS – a wśród nich, rekord CNAME. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak możesz go wykorzystać!
Zacznijmy od początku. DNS, czyli Domain Name System, to złożony system komputerowy, który gromadzi nazwy wszystkich domen internetowych (adresy stron, którymi posługujesz się w internecie na co dzień) i tłumaczy je na przypisane do konkretnych serwerów adresy IP.
Z systemu DNS korzystają praktycznie wszystkie usługi sieciowe. Ale przede wszystkim – przeglądarki internetowe. Po wpisaniu przez użytkownika adresu strony internetowej przeglądarka odnajduje (właśnie za pośrednictwem DNS) powiązany z nim adres IP serwera, na którym znajdują się zasoby danej witryny. Następnie, przeglądarka pobiera pliki ze wskazanego serwera i wyświetla użytkownikowi widok witryny. DNS odgrywa w tej układance rolę… tradycyjnej, papierowej książki telefonicznej – ale takiej, do której nie musimy sami zaglądać.
Konieczność nawiązania połączenia pomiędzy przeglądarką a serwerem DNS to, oczywiście, dodatkowy krok dzielący od załadowania się wyszukanej strony – ale niezbędny z punktu widzenia użytkownika. Gdyby nie DNS, dotarcie do danej witryny wymagałoby znajomości adresu IP serwera, do którego jest ona przypisana – tak zresztą funkcjonował Internet w swoich pierwszych latach – co uniemożliwiłoby jakkolwiek wygodne korzystanie z sieci. Na szczęście, nie musimy się tym martwić.
Zdj 1. Jaką rolę odgrywają serwery DNS?
Źródło: DNS Server – Seobility (CC BY 4.0).
Poza swoją podstawową funkcją serwery DNS oferują także kilka innych usług – realizowanych za pomocą grupy rekordów. W dużym skrócie, umożliwiają one m.in. określenie właściwości danej witryny czy powiązanie jej z innymi domenami. I właśnie tę drugą funkcję pełni rekord DNS CNAME.
Rekordy CNAME pozwalają na zdefiniowanie alternatywnej nazwy danej domeny, czyli jej aliasu. Jeżeli użytkownik wyszuka ją w przeglądarce, to zostanie odesłany przez DNS do domeny głównej.
Dla przykładu – wyobraźmy sobie, że istnieje agencja SEO, której strona internetowa znajduje się pod adresem agencjaseo.pl (tak, to mało oryginalna nazwa!). To domena główna – w systemie DNS jest jej przyporządkowany konkretny adres IP serwera, na którym umieszczone są zasoby witryny. Aliasem takiej domeny może być chociażby www.agencjaseo.pl lub agencjaseo.com – jeżeli tylko przyporządkujemy jej rekord DNS CNAME, kierujący do wspomnianej domeny głównej.
Rekordy CNAME często są wykorzystywane wtedy, gdy tworzymy nazwę dla innej usługi sieciowej, przyporządkowanej jednak temu samemu adresowi IP. Pozostając przy przykładzie agencji SEO – może ona zarejestrować domenę blog.agencjaseo.pl i powiązać ją z główną domeną. Analogiczna sytuacja może mieć miejsce, gdy zechcemy zarejestrować naszą domenę w innych krajach (i z inną końcówką – na przykład .com). Najczęściej jednak DNS CNAME używa się po prostu do przekierowania pomniejszych witryn należących do jednej organizacji na domenę główną.
Dlaczego “powiązanie” ze sobą domen może być przydatne? Z technicznego punktu widzenia – ułatwia to przede wszystkim zarządzanie nimi. Jeżeli na przykład zdecydujemy się na zmianę serwera, na którym hostowana jest nasza strona, zmianie ulegnie także jej numer IP. W takiej sytuacji będziemy musieli go zaktualizować tylko w jednym miejscu – przy domenie głównej. Adresy z nią powiązane rekordem automatycznie “odziedziczą” zmiany. I tyczy się to w zasadzie wszystkich właściwości domeny.
Z kolei z punktu widzenia użytkowników – powiązanie adresów ułatwia im dotarcie do naszej głównej strony. Pamiętajmy, że każda wyszukiwarka zinterpretuje agencjaseo.pl oraz www.agencjaseo.pl jako dwie różne witryny!
Odpowiedź na to pytanie jest krótka – nie. A przynajmniej nie w większości przypadków.
Korzystanie z rekordów CNAME nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Pomiędzy powiązanymi stronami nie jest przekazywany SEO juice ani inne czynniki rankingowe wyszukiwarek. CNAME pełni w praktyce funkcję wyłącznie techniczną – jako sposób na dotarcie do serwera z danymi naszej strony.
Problem może pojawić się jedynie wtedy, gdy droga pomiędzy wpisanym przez użytkownika adresem a wyświetleniem witryny przez przeglądarkę będzie… zbyt długa. Przy nieoptymalnej konfiguracji DNS przekierowania CNAME mogą spowolnić ładowanie się strony oraz jej późniejsze działanie – to zaś odbije się negatywnie na rankingu w wyszukiwarce oraz na samym doświadczeniu korzystania z witryny.
Jeśli więc myśląc o rekordach CNAME i obsłudze DNS martwisz się o wyniki swojej strony – pomyśl raczej o skorzystaniu z pomocy agencji SXO!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.