Co to jest wirtualna rzeczywistość (virtual reality, VR) i jak ją wykorzystać w marketingu?
3 min
3 min
Na skróty
Wirtualna rzeczywistość stanowi (podobnie jak AI) technologię przyszłości. Pozwala na przeniesienie się do świata cyfrowego nie tylko poprzez patrzenie w monitor, ale właściwie… całym sobą. Co warto wiedzieć o technologii VR? Jak wirtualna rzeczywistość może być wykorzystana w marketingu marki, produktu czy usługi?
Zdj 1. Wirtualna rzeczywistość to świat wykonany w technologii cyfrowej
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/wirtualna-rzeczywisto%C5%9B%C4%87-vr-8903100/
Wirtualny świat powoli zlewa się z rzeczywistością, stanowiąc niekiedy ciekawą alternatywę dla realnych elementów życia codziennego. Umożliwia spotkania, testowanie różnych produktów i usług, a nawet randkowanie bez wychodzenia z domu. Wiele firm zaczęło korzystać z VR, aby tam promować swój brand. Warto więc wiedzieć, czym naprawdę jest virtual reality.
Wirtualna rzeczywistość to świat stworzony drogą cyfrową, który przypomina do złudzenia realne funkcjonowanie. Za pomocą specjalnych technik komputerowych i graficznych, odzwierciedlone są m.in. budynki, drogi, konkretne produkty, a także postaci. Opiera się na trójwymiarowym postrzeganiu wrażeń (bez możliwości czucia zapachu czy dotyku).
Jednocześnie wirtualna rzeczywistość jest perfekcyjnym odzwierciedleniem cyfrowej wersji przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń. Warto zaznaczyć, że VR może pokazywać świat realny w cyfrowej formie lub tworzyć zupełnie nowe przestrzenie (np. budynki, których faktycznie nie ma).
Co ciekawe, wirtualna rzeczywistość nie jest tym samym co rozszerzona rzeczywistość. Drugie pojęcie oznacza nałożenie cyfrowych elementów na świat realny, wykorzystując dostępną technologię. Do tego typu technik należy np. wyświetlacz head up w samochodach czy hologramy cyfrowe.
VR polega na wykreowaniu trójwymiarowych form postaci, budynków, przestrzeni i zdarzeń, za pomocą kodu programowania i grafik. Działa przy wykorzystaniu specjalnych iluzji, które użytkownikowi pokazywane są za pomocą specjalnych gogli.
Jak to działa w praktyce? Użytkownik zakłada gogle z wyświetlaczami i czujnikami ruchu i bodźców, wraz z systemem śledzenia ruchów głowy. Automatycznie przenosi się do wirtualnego świata. Gogle tworzą cyfrową iluzję, która obejmuje całą powierzchnię widzenia (360 stopni). Nowoczesne urządzenia VR pozwalają też na bezpośrednią komunikację w świecie wirtualnym.
Zdj 2. Do wejścia w wirtualną rzeczywistość konieczne są specjalne gogle
Źródło: https://www.pexels.com/photo/boy-wearing-black-and-white-virtual-reality-headset-3405456/
Zastosowanie VR jest bardzo szerokie i właściwie technologia ta jest coraz częściej wykorzystywana w różnych dziedzinach. Jakich?
Dzięki VR nie jest konieczne pracowanie na „żywej tkance”. Wirtualna rzeczywistość pozwala oceniać, testować, próbować i zmieniać bez żadnych konsekwencji.
Ma to ogromne znaczenie z punktu widzenia marketingowego, który jest elementem wykorzystującym VR. Przede wszystkim wirtualna rzeczywistość pozwala na testowanie produktów, bez udostępniania ich klientowi. Użytkownik może ubrać się np. w garnitur, zmierzyć go, sprawdzić różne warianty kolorystyczne bez wychodzenia z domu.
Niektóre firmy aktywnie promują się w wirtualnej rzeczywistości, publikując tam reklamy, tworząc swoje punkty doradcze, a także przygotowując specjalne projekty gier czy aplikacji, które umożliwiają np. zapoznanie się z ofertą marki. VR umożliwia szybszą i wydajniejszą obsługę klienta, pozwala na dokonywanie transakcji, testowanie, a także budowanie świadomości marki nowoczesnej, idącej z duchem czasu.
Czy VR to przyszłość? Z pewnością wirtualny świat będzie się rozwijał. Świadczy o tym fakt, że do uniwersum cyfrowego świata przenoszą się powoli najwięksi giganci biznesu. Wiadomo już, że nadal swoją wizję wirtualnej rzeczywistości rozwija Facebook (inwestując w projekt tzw. meta uniwersum). To może być przykład dla innych, że VR będzie jeszcze szerzej stosowany niż dotychczas.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.