Na skróty
Obecnie przy konfiguracji Google Analytics możesz korzystać ze skryptu, który nazywany jest Global Site Tag (gtag). Dzięki niemu tagowanie stron internetowych stało się łatwiejsze. Zastępuje on różne tagi Google w Twojej witrynie i działa w pewnym sensie jako pomost między stroną a produktami i usługami Google. Co jeszcze warto o nim wiedzieć?
Przed pojawieniem się tego tagu, trzeba było używać określonego kodu śledzenia dla każdego produktu Google. Dzięki global site tag konfiguracja rozwiązań jest łatwiejsza. Wystarczy, że skopiujesz skrypt gtag i dodasz kod na stronie zaraz po otwierającym tagu <head> na każdej podstronie witryny. Ten tag będzie działać dla wszystkich produktów Google, takich jak m.in.: Analytics, Ads czy Firebase. Globalny tag witryny (gtag.js) to obecnie tag Google.
Są to różne rozwiązania. Tag Google (GTAG) dodajesz na witrynę po to, aby wysyłać dane do usług Google, np. Ads czy Analytics. Google Tag Manager (GTM) pozwala natomiast zarządzać tagami śledzenia, takim jak GTAG. GTAG możesz dodać na stronie ręcznie, przez edycję kodu witryny, albo przez GTM, za pomocą którego dodasz również kody innych usług, np. piksel Meta. Dzięki GTM dodasz kody na stronie bez konieczności dostępu do serwera czy pomocy specjalisty.
Jeśli dopiero konfigurujesz konto, to kod uzyskasz pod koniec procesu. W przypadku gdy masz już aktywne, możesz w każdej chwili pobrać GTAG po zalogowaniu do Analytics. Gdzie go znajdziesz?
Jeśli korzystasz z Google Taga Managera to najlepiej skonfiguruj GTAG za jego pomocą, aby ograniczyć ilość kodu dodawanego bezpośrednio na stronie. Oczywiście, nie ma sensu jednoczesne dodawanie tego kodu ręcznie i przez GTM.
Jeśli nie chcesz samodzielnie wprowadzać zmian w kodzie strony, możesz po prostu skorzystać z darmowego pluginu. Jedna z takich wtyczek znajduje się na poniższej grafice.
Po instalacji przejdź do ustawień pluginu i wprowadź tracking ID.
Nie musisz jednak instalować kolejnego pluginu. Możesz po prostu edytować odpowiedni plik. Nie potrzebujesz do tego dostępu do FTP. Wszystko zrobisz przez panel administracyjny systemu WordPress. Wybierz kolejno Wygląd, a następnie Edytor plików motywu.
Na liście plików motywu znajdź header.php. Kliknij jego nazwę, a wtedy wyświetli się kod.
Zanim wprowadzisz jakikolwiek zmiany w pliku, skopiuj jego zawartość i zapisz na dysku urządzenia. To na wszelki wypadek, gdyby pojawiły się jakieś błędy.
Następnie wklej kod tagu Google w sekcji <head>. Na koniec kliknij Aktualizuj plik i gotowe.
GTAG daje wiele możliwości, a także ułatwia korzystanie z usług Google. Po jego wstawieniu w kodzie witryny możesz analizować w Google Analytics, jakie są pozycjonowania. Ustalisz, ile czasu na stronie spędzają użytkownicy, którzy odwiedzili ją po wyszukaniu danej frazy. Możesz również śledzić konwersję w kampaniach Google Ads. Wystarczy, że zalogujesz się do tego systemu reklamowego i skonfigurujesz, co dokładnie chcesz monitorować. W zdecydowanej większości popularnych systemów CMS dodasz kod GTAG-u bez konieczności ręcznej edycji pliku. Możesz do tego także wykorzystać Google Tag Manager.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.