Gdzie sprzedawać online? Przegląd marketplace
3 min
3 min
Na skróty
Szacuje się, że z serwisów sprzedażowych korzysta nawet trzy czwarte Polaków. Specyfika naszego rynku e-commerce jest jednak taka, że zdecydowana większość odwiedza zaledwie kilka najpopularniejszych tego typu platform. Przygotowaliśmy krótki przegląd trzech marketplace’ów, które w ostatnich latach znajdują się podium badań preferencji konsumentów.
Największy i najbardziej rozpoznawalny marketplace w Polsce skończy za rok 25 lat — a mimo to nie zapowiada się, aby miał szybko ustąpić miejsca konkurencji. Według raportu „Polaków Portfel Własny — marketplace przyszłością e-commerce” banku Santander aż 89% polskich klientów wybiera właśnie Allegro. Jego dominacji nie udało się przed laty przełamać nawet eBay’owi, czyli światowemu gigantowi e-commerce, który, choć wciąż dostępny dla sprzedawców i klientów z Polski, wycofał się z dosyć ambitnych planów ekspansji na naszym rynku.
Na Allegro swoje oferty mogą wystawiać zarówno sprzedawcy indywidualni, jak i prowadzący działalność — większość wprowadzanych w ostatnich latach funkcjonalności jest jednak kierowanych raczej do tych drugich. Platforma umożliwia im m.in. prowadzenie kampanii reklamowych (nie tylko wewnętrznych, z pomocą Allegro Ads, ale także zewnętrznych — w Google oraz na Facebooku), sprzedaż hurtową, integrację z własnym sklepem internetowym, a nawet… prowadzenie działalności wyłącznie za pośrednictwem Allegro.
Zdj 1. Dzięki wewnętrznym kampaniom reklamowym Allegro możemy mieć wpływ na pozycjonowanie naszych ofert.
Źródło: strona Allegro
Oczywiście, sama platforma pobiera od każdej sprzedaży prowizję. Jej wysokość zależy głównie od kategorii produktu i może wynosić od 3-4 do nawet 20 procent. W zamian za to pozwala jednak dotrzeć do ponad 21 milionów (!) potencjalnych klientów.
Dla kogo: małe marki z unikalnym, wyróżniającym się (w inny sposób niż ceną) asortymentem; sklepy ze stabilną pozycją na rynku, które szukają nowych kanałów sprzedaży.
OLX jest znany przede wszystkim jako serwis ogłoszeń lokalnych — i rzeczywiście, do dziś opiera się na drobnych sprzedawcach, często realizujących zamówienia z odbiorem osobistym. Jednak ze względu na swoją popularność (korzysta z niego 41% osób robiących zakupy w internecie), nieco niższe niż w przypadku Allegro prowizje, stale rozwijane opcje promowania ofert oraz wprowadzoną stosunkowo niedawno możliwość prowadzenia konta firmowego, OLX może być ciekawą opcją dla przedsiębiorców.
Tym, co odróżnia OLX od innych platform jest bardzo szeroki zakres ofert, jakie można tam znaleźć. Od ofert pracy, przez usługi B2B i wypożyczanie sprzętu przemysłowego po sprzedaż lub wynajem nieruchomości. To wszystko, oczywiście, obok drobnych, lokalnych ogłoszeń.
Dla kogo: drobni przedsiębiorcy, firmy usługowe, firmy prowadzące działalność B2B
Empik to marka nie mniej rozpoznawalna od Allegro — która do dziś jest przez wielu kojarzona przede wszystkim z… książkami i stacjonarnymi salonami. Jej sklep internetowy cieszy się jednak bardzo dużą popularnością — na zakupy w nim decyduje się 40% kupujących. Jeszcze silniejszą pozycję ma na rynku produktów multimedialnych, gdzie jest zdecydowanym liderem.
W 2017 roku Empik, który dotychczas oferował w swoim sklepie wyłącznie własny asortyment, umożliwił korzystanie z jego platformy także innym przedsiębiorcom — stając się typowym marketplace’m, podobnym do Amazona (który przecież też zaczynał od sprzedaży książek). Obecnie EmpikPlace — bo tak nazywa się skierowana (wyłącznie) do przedsiębiorców i dystrybutorów platforma — może pochwalić się bardzo szerokim asortymentem: od mebli ogrodowych po kosmetyki do włosów.
Zdj 2. Na platformie Empiku możemy rywalizować nie tylko z innymi sklepami z branży, ale także… z samym Empikiem.
Źródło: strona Empiku
Zaletami serwisu bez wątpienia są: dostęp do dużej bazy aktywnych klientów, możliwość dołączenia do programu Empik Premium (zachęcającego klientów do zakupu m.in. opcją darmowej dostawy), stosunkowo łatwa integracja z najpopularniejszymi platformami e-commerce, niższe niż na Allegro prowizje oraz rozbudowany system reklamowy — Empik Ads.
Dla kogo: dystrybutorzy dużych marek, ale i mniejsi producenci, chcący skorzystać z renomy, jaką może się pochwalić Empik.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.