Pozycjonowanie produktu na rynku. SEO marketing
4 min
4 min
Na skróty
Wielu właścicieli sklepów nie przykłada się do opisów produktów, co jest dużym błędem. Opis skopiowany od producenta nie tylko wpłynie negatywnie na pozycjonowanie, ale nie zachęci też klientów do kupna. Warto też pamiętać o tym, że konkurencja może użyć dokładnie tego samego tekstu, przez co spada świadomość marki. W jaki sposób tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym, aby wywierały pozytywny wpływ na pozycjonowanie? Przede wszystkim należy je dopasować do nabywcy i sprawdzić, jaki segment odbiorców będzie zainteresowany konkretnym towarem. Pamiętaj o tym, aby wykorzystać fakt dedykowania ich określonej grupie — dzięki temu zaprezentujesz mocne i słabe strony produktu, które rzeczywiście będą odpowiedziami na pytania potencjalnych klientów.
Wyszukiwarka Google jest znana każdemu, kto korzysta z internetu. Niezależnie od tego, czy potrzebna Ci jest encyklopedia, czy zapytanie dotyczy konkretnej usługi, z pewnością po pomoc sięgasz właśnie do giganta z Mountain View. Czym jest pozycjonowanie, a właściwie skuteczne pozycjonowanie? Najogólniej mówiąc, to szereg działań marketingowych, mających na celu optymalizację witryny pod względem technicznym (bezpieczeństwo, szybkość ładowania), contentowym (dobór słów kluczowych), a także zdobywania linków (link building to procesy zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne). Pozycjonowanie produktu i firmy pozwala promować wśród grupy docelowej dostępne usługi. Dzięki SEO poznasz segmentację rynku oraz poprawisz swoją pozycję na rynku na tle konkurencji. Oczywiście wspomniane działania polegają również na monitorowaniu i analizie rynkowych zmian, trzeba mieć bowiem świadomość, że są one długoterminowe.
Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to, jak szybko działa SEO. W porównaniu do innych metod kreowania wizerunku, takich jak intensywne kampanie reklamowe Facebook Ads czy Google Ads, na efekty trzeba poczekać kilka miesięcy. Wiele jednak zależy od tego, jak konkurencyjna jest branża, w której działasz. Trzeba pamiętać, że kreowanie wizerunku nowego produktu to proces, obejmujący spójne działania biznesowe i tylko dochodowe marki są w stanie wypuścić ogólnopolską czy nawet międzynarodową kampanię, zapewniającą natychmiastowe efekty. Musisz wiedzieć, że w przypadku reklamy w Internecie, promując stworzone z myślą o kobietach towary czy męski zegarek, cel osiągasz tylko wtedy, gdy kampania produktowa jest opłacana. Tymczasem dany produkt z pewnością dotrze do rynku docelowego, jeśli zadbasz o pozycjonowanie i to dzięki ruchowi organicznemu, który jest bezpłatny. Oczywiście, konkurencja nigdy nie śpi, dlatego w digital marketingu nie można całkowicie zrezygnować z działań reklamowych. Zamiast jednak skupiać się jedynie na nabywcach, którzy wchodzą na stronę tylko dlatego, że dotarł do nich komunikat z promowaniem produktu, zadbaj o grupę odbiorców na różnych etapach lejka.
Warto poruszyć kwestię tego, w jakim celu tworzy się opisy produktów. Przede wszystkim mają one zaciekawić potencjalnego klienta i przekonać go do zakupu. Jednak aby klient trafił na Twój sklep i miał szansę zapoznać się z opisem, musisz odpowiednio pozycjonować sklep internetowy. Za chwilę dowiesz się jak tworzyć opisy, które sprzedają i pozycjonują.
Jeśli chcesz z sukcesem wypromować swój sklep internetowy, to najważniejszym działaniem będzie dobranie fraz kluczowych odpowiednich dla każdego produktu. Najczęściej będą to tak zwane frazy długiego ogona, które pozwolą na szybkie znalezienie odbiorcom konkretnej rzeczy, której potrzebują. Może to być na przykład: “świąteczny sweter z mikołajem”, “wełniany szalik damski zimowy” — określeń związanych z produktem jest wiele, mogą one np. zwracać uwagę na dobry stosunek ceny do jakości czy po prostu niską cenę. Zastanów się jakie cechy dokładnie ma Twój produkt i wybierz odpowiednie frazy, zarówno te długiego ogona, jak i krótsze, jak na przykład “kurtka damska”. Dodawaj je do opisu, ale niech wygląda to naturalnie! Nie powinno być ich za dużo, dbaj o poprawną odmianę słów kluczowych, na tym polega pozycjonowanie produktów. Więcej o frazach kluczowych pisaliśmy tutaj.
Jeśli już masz cechy produktu i wyodrębnione frazy kluczowe, to pora na research. Oczywiście tylko w przypadku, kiedy sprzedajesz przedmioty innego producenta. Jeśli Ty tworzysz produkty, to zastanów się jakie jego właściwości są ważne. Wypisz wszystkie zalety produktu oraz korzyści, jakie przyniesie klientowi posiadanie go. Jeśli masz już te informacje, to czas na stworzenie opisu. Jest kilka technik. Część osób preferuje umieszczanie ogólnych informacji na początku opisu, aby później przejść do szczegółów. Jednak nasze doświadczenie pokazuje, że najlepiej jest już na samym starcie zachęcić, zaintrygować i zaciekawić, a dopiero potem wypisać wszystkie ważne, techniczne właściwości i cechy (można użyć też wypunktowania). Opis nie powinien być za krótki.
Przede wszystkim dlatego, że źle wpływa to na pozycjonowanie. Roboty Google zwracają uwagę na to, aby umieszczać w wynikach wyszukiwania te strony, które mają unikalny content. Powielanie opisów producenta sprawi, że Twój sklep znajdzie się nisko w wynikach wyszukiwania. Dlatego przede wszystkim zadbaj o to, aby wszystkie produkty z Twojego sklepu miały unikatowe opisy. To jest najważniejsze. Jak tworzyć unikalne opisy produktów? Nie należy kopiować opisów z innych stron, a skupić się na cechach produktu, jego zaletach, ale także wariantach kolorystycznych. Zdecydowanie warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji SEO, w której pracują doświadczeni copywriterzy. Skontaktuj się z Semcore i zadbaj o pozycjonowanie swojej witryny za pomocą contentu.
Opis produktu ma nie tylko pozycjonować, ale musi też udowadniać potencjalnym klientom, że dany przedmiot jest wystarczająco dobry i warty swojej ceny. Dlatego zadbaj przede wszystkim o to. Pomyśl co musiałbyś przeczytać, aby dokonać zakupu. Nie staraj się też na siłę wciskać odbiorcom produktu, to może wyglądać sztucznie i zostać źle odebrane. Pamiętaj o słowach kluczowych, ale zwracaj również dużą uwagę na to, aby zawrzeć w opisie wszystkie najważniejsze informacje. W przypadku ubrań będzie to na przykład skład materiałowy, tabele rozmiarów, ale produkty elektroniczne powinny już zawierać obszerną specyfikacje. Od wymiarów, poprzez czas działania baterii, aż po komponenty i zainstalowane oprogramowanie. Pozycjonowanie produktów to wieloetapowe działanie.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.