Jak się zareklamować w sieci? Skuteczne porady
3 min
3 min
Na skróty
Internet to (niemal) doskonała przestrzeń marketingowa. Nie znamy lepszego sposobu na to, by nawet najmniejsza lokalna firma mogła dotrzeć do tysięcy (a nawet milionów) odbiorców — i to tych, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani jej ofertą, a nie są jedynie przypadkowymi „przechodniami”. Na jakich działaniach warto oprzeć strategię marketingu internetowego? Odpowiedź znajdziesz w poniższym tekście.
W naszych artykułach wielokrotnie podkreślamy, jak duże znaczenie dla wizerunku i widoczności firmy ma jej strona internetowa. Zbudowana, oczywiście, w zgodzie z dobrymi praktykami SXO. Znamy jednak przykłady firm — najczęściej lokalnych, jednoosobowych biznesów — które osiągnęły sukces bez własnej witryny… ale ze świetnie prowadzonymi profilami w social mediach.
Sukces działań marketingowych prowadzonych na Facebooku, Instagramie czy TikToku wynika w dużej mierze z faktu, że platformy społecznościowe mogą być jednocześnie kanałami promocji marki, jak i jej komunikacji z potencjalnymi klientami.
Social media pozwalają przedstawić potencjalnym klientom Twoją firmę od innej strony niż ta, którą znają z reklam. Dają im szansę na bliski kontakt z marką — co zazwyczaj skutkuje wyższym poziomem przywiązania i zaufania do niej, niż w przypadku mniej bezpośrednich kanałów komunikacji. A przy okazji — mają sporo do zaoferowania jeśli chodzi o tradycyjnie rozumiany marketing; pozwalają m.in. na publikację płatnych reklam, które w połączeniu z zaawansowanymi narzędziami analitycznymi mogą z powodzeniem trafić do sprecyzowanej grupy odbiorców.
I to jest drugi powód, dla którego social media są tak skutecznym narzędziem reklamowym. Być może zastanawiałeś się, dlaczego przeglądając Facebooka lub Instagrama trafiasz niemal wyłącznie na treści „skrojone na miarę” pod Twoje zainteresowania i potrzeby (także te zakupowe). To zasługa: największych na świecie baz danych na temat użytkowników sieci, trenowanych przez lata algorytmów oraz narzędzi do badania i segmentacji rynku, z których korzystają marketerzy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystała z nich także i Twoja firma.
Jako agencja SEO, musimy wspomnieć o kolejnym filarze marketingu internetowego — czyli content marketingu. Jest to strategia oparta na publikowaniu treści, które mogą być wartościowe dla potencjalnego klienta Twojej firmy.
Przemyślane działania z zakresu content marketingu pomogą Ci zbudować świadomość marki oraz jej pozytywny wizerunek — a przy tym będą stanowiły realną wartość dla Twoich klientów, rozwiewając ich zakupowe wątpliwości lub wskazując (obecne w Twojej ofercie) rozwiązania ich problemów. Przykładami treści, które możesz publikować, są:
Strategię content marketingu warto połączyć z aktywnością firmy na platformach społecznościowych (to świetne miejsce do publikacji treści) oraz działaniami pozycjonerskimi — o których teraz opowiemy.
Pierwsze miejsce w słowniczku każdej agencji SEO powinno zajmować słowo „pozycjonowanie”. To właśnie dzięki związanym z nim działaniom Twoja strona również zajmie czołową pozycję… ale w wynikach wyszukiwania Google.
Dlaczego jest to tak istotna kwestia? Z prostego powodu — jak wskazują analizy zachowań użytkowników największej wyszukiwarki świata, ponad 90% internautów nigdy nie dociera do dziesiątej pozycji na liście wyników wyszukiwania (How People Use Google Search — Backlinko). Strony „ukryte” na dalszych pozycjach z zasady budzą mniejsze zaufanie niż te z TOP 10, ale co najgorsze — nie są w stanie tego zaufania nawet zbudować, ponieważ trafiają do świadomości zaledwie ułamka użytkowników sieci.
Uniknąć tego losu pomoże Twojej firmie profesjonalna agencja (taka jak nasza!), która przeprowadzi audyt SEO witryny i zadba o jej zaplecze pozycjonerskie (zbiór stron linkujących do witryny Twojej firmy), nasycenie odpowiednimi słowami kluczowymi oraz optymalizację jej kodu zgodnie z wymaganiami robotów indeksujących Google’a.
Skoro już mówimy o Google — sam amerykański gigant także ma ze swojej strony kilka odpowiedzi na tytułowe pytanie „jak się zareklamować w sieci?”.
Sztandarowym narzędziem jest tutaj Google Ads — czyli program reklamowy umożliwiający wyświetlanie płatnych reklam w wynikach wyszukiwania Google, na stronach i w aplikacjach należących do Google’a (na przykład na YouTube), jak również na stronach tworzących sieć partnerów platformy.
W ramach Google Ads mamy do wyboru kilka rodzajów reklam:
Co bardzo istotne, koszt prowadzenia kampanii Google Ads zależy wyłącznie od tego, ilu użytkowników kliknie w Twoją reklamę. Stawka „za kliknięcie” jest zaś uzależniona od konkurencyjności słów kluczowych, pod które prowadzisz kampanię.
Innym, równie ciekawym narzędziem od Google’a jest możliwość stworzenia profilu firmy — do niedawna ta opcja była znana jako Google Moja Firma. To bardzo prosty, ale przy tym niezwykle skuteczny sposób na promocję marki na lokalnym rynku. Profil firmy jest widoczny zarówno w Mapach Google — które w przypadku wielu zapytań są pierwszym, co wyświetla się nam w wynikach wyszukiwania — jak wśród organicznych wyników zapytań lokalnych (zawierających np. nazwę miasta). Same wizytówki Google są obecnie bardzo rozbudowane i zawierają nie tylko adres WWW firmy, dane kontaktowe i jej lokalizację, ale także podstawowe informacje na temat świadczonych usług, zadawane przez użytkowników pytania oraz — co najważniejsze — opinie klientów. A pozytywne recenzje są w internecie na wagę złota — warto zachęcać do ich wystawiania.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.