Rekord a DNS – najważniejsze informacje
4 min
4 min
Na skróty
Dzięki systemowi DNS, czyli Domain Name System, nie musisz znać IP strony, na którą chcesz wejść. Wystarczy, że skorzystasz z przeglądarki i wprowadzisz adres witryny. Ważny elementem tego systemu są rekordy DNS. To z nich wynika, na jakim serwerze znajdują się pliki strony, ale nie tylko. Sprawdź najważniejsze informacje o rekordach DNS.
Takie rekordy są elementem systemu nazewnictwa domen. To reguły, które pozwalają na pełną konfigurację danej domeny. Kiedy dodasz ją w ramach usługi hostingowej, automatycznie tworzonych jest kilka rekordów. Możesz je edytować i wprowadzać nowe. Rekordy DNS pełnią funkcję tłumacza – dzięki nim komputer wie, że ma przekształcić adres z formy nazwy na IP.
Jeśli chcesz sprawdzić rekordy DNS Twojej domeny, zaloguj się do panelu zarządzania usługą hostingową, na której znajduje się konkretna strona. Te dane mogą się ukrywać pod różnymi nazwami – przeważnie będzie to Zarządzanie DNS lub coś podobnego.
Oto przykładowa lista rekordów DNS. Po prawej stronie każdego z nich znajduje się ikona ołówka. Po jej kliknięciu można edytować dany rekord.
Jeśli posiadasz własną domenę, prawdopodobnie masz już za sobą zmianę nazw serwera DNS na stronie operatora. Dzięki temu wskazujesz innym serwerom, gdzie znajdą dane konfiguracyjne tej domeny na Twoim hostingu. Kiedy dodajesz ją na koncie hostingowym, jej konfiguracja odbywa się automatycznie. Nie musisz wprowadzać żadnych zmian w ustawieniach. Jednak w przyszłości może pojawić się taka konieczność. Edycja tych rekordów nie powinna Ci przysporzyć większych problemów, ale wcześniej dowiedz się, jakie są typy rekordów DNS.
Określa, na jaki adres IP ma kierować domena. Na tym rekordzie bazuje wiele innych. Składa się on z: nazwy, TTL i wartości. Tą wartością jest adres IP, a TTL to skrótowiec od Time to Live. TTL oznacza, jak długo rekord będzie przechowywany w cache serwerów DNS. Przeważnie widnieje przy nim wartość 3600 sekund, czyli godzina. Na poniższej grafice możesz zobaczyć, jak wyglądają przykładowe rekordy typu A.
Rekord typu MX
Ten rekord oznacza adres serwera poczty. Należy go zmienić, kiedy za jej obsługę ma odpowiadać inny serwer niż dotychczas. Twoja poczta może być obsługiwana przez inny hosting niż strona WWW. Rekord składa się z: nazwy, TTL i wartości (priorytetu). Tych rekordów może być kilka, a od wartości priorytetu zależy, który zostanie użyty. Im niższa wartość, tym szybciej zostanie wykorzystany dany rekord.
Rekord CNAME
CNAME, z angielskiego Canonical Name, określa alternatywną nazwę. Zasada działania jest podobna jak w przypadku rekordu A, ale tutaj możesz używać nazwy domeny. Kiedy ma zastosowanie? Załóżmy, że masz stronę twojawitryna.pl. Dzięki CNAME możesz ustalić, że ktoś, kto będzie chciał wejść na adres twojawitryna.pl/sklep, zostanie automatycznie przekierowany na sklep.twojawitryna.pl. Rekord ten składa się z nazwy, wartości i TTL.
Rekord TXT
Pozwala on na przetrzymywanie dowolnych informacji tekstowych związanych z domeną. To w pewnym sensie dodatkowe informacje, których mogą potrzebować inne serwery i usługi. Rekordy TXT są wykorzystywane m.in. do zabezpieczenia strony przed spamem. Są one również potrzebne w przypadku korzystania z zabezpieczeń poczty, takich jak DMARC czy DKIM. Rekord ten jest jednym ze sposobów na weryfikację własności domeny w Google Search Console. Jeśli dbasz o SEO strony, koniecznie korzystaj z GSC. To skarbnica wiedzy o widoczności i stanie witryny.
Przykłady rekordów TXT znajdują się na poniższej grafice.
Ten rekord mapuje domenę na adres IP w wersji 6. Dzięki temu po wpisaniu adresu danej strony WWW w przeglądarce użytkownik trafia na właściwą witrynę. Różnica w stosunku do rekordu A polega na tym, że w AAAA podaje się IPv6 serwera zamiast IPv4. Nie są one jeszcze bardzo popularne, ale stosowane są coraz częściej, wraz ze wzrostem zainteresowania IPv6. Rekord AAAA również składa się z nazwy, wartości, TTL.
Opisałem tylko część rekordów DNS. Inne to m.in. PTR, SOA, SRV i nie tylko. Jeśli musisz edytować rekordy DNS i nie masz w tym doświadczenia, lepiej skorzystaj z pomocy suportu hostingu.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.