Marketing internetowy obejmuje mnóstwo różnorodnych działań. Każda metoda ma konkretny cel, dlatego też specjaliści umiejętnie je łączą i dostosowują do skonstruowanej wcześniej strategii. Jednym z najmniej docenianych sposobów jest darmowy ebook. Dlaczego warto zainwestować swój czas w ten sposób promowania marki osobistej albo firmowej?
Na skróty
Ebook – zasada wzajemności
Pojęcie to jest znane w psychologii. Większość ludzi nieświadomie stosuje regułę wzajemności. Polega ona na tym, że kiedy otrzymamy coś od kogoś, to czujemy potrzebę odwzajemnienia się. Wiele osób stosuje to w codziennym życiu, aby osiągnąć jakiś cel, często nawet nie znając tego zjawiska w teorii. Kiedy wyświadczamy komuś przysługę, pomagamy mu, to liczymy na to, że dana osoba również zrobi coś podobnego dla nas w przyszłości. W sytuacji, kiedy ktoś znajomy nam pomoże, większość z nas chce się jakoś odwdzięczyć i robi to prędzej czy później.
Wykorzystują to różne firmy, przede wszystkim sprzedażowe. Na pewno słyszałeś o pokazach pościeli, garnków i innych przedmiotów. Organizatorzy często obdarowują zebranych jakimś drobiazgiem. Część osób będzie wdzięczna i przez to bardziej skłonna do zakupienia produktu, jeśli tylko znajdzie jakiś argument na to, że dana rzecz im w czymś pomoże. Podobne chwyty stosuje wiele firm, ale robi to w o wiele bardziej subtelny sposób. Zasada wzajemności realizowana jest na różne metody. Ty też możesz ją wykorzystać, jednak w sposób etyczny. Tworząc ebooka, którego przekażesz innym za darmo, sprawisz, że będą odczuwali oni potrzebę odwdzięczenia się. Jeśli tylko materiały będą przydatne. Nawet jeśli większość osób by tego nie zrobiła (to jest niezwykłą rzadkością), to budujesz pozytywny wizerunek swojej marki.
W jaki sposób odbiorcy mogą odwzajemnić się za merytoryczną wiedzę od Ciebie? Część z nich polubi albo udostępni Twoje posty w mediach społecznościowych, inni skomentują post na blogu, wpis na portalu, a niektórzy kupią Twój produkt. Jeśli darmowy ebook będzie ciekawy i interesujący, to gdy stworzysz następnego ebooka w tej tematyce, to istnieje duże prawdopodobieństwo tego, iż wiele osób kupi ebooka. Nawet jeśli jego koszt będzie dość wysoki. Wystarczy aby był rozwinięciem darmowego, miał formę poradnika, albo był pełen wartościowych treści, których nie chcesz publikować za darmo, Jeśli Twój darmowy ebook będzie cenny, to reguła wzajemności tym bardziej podziała. Nawet jeśli tylko część osób wykona jakieś działanie, to wpłynie to bardzo dobrze na popularność oraz ruch na Twojej witrynie.
Ebook sposobem na tworzenie wizerunku
Darmowy ebook jest doskonałym sposobem na to, aby budować swój wizerunek w internecie. Ciekawe i rzetelne materiały sprawią, że przekazana przez Ciebie wiedza zaświadczy o Twoim profesjonalizmie i znajomości branży czy trudnych zagadnień. Będziesz postrzegany za eksperta, który nie tylko ma ogrom aktualnej wiedzy, ale też chętnie się nią dzieli i nie zależy mu tylko na zysku.
Darmowy ebook = większa popularność
Jeśli udostępnisz za darmo ciekawego ebooka, toJ zapewne będzie on udostępniany i przesyłany innym. Przydatne treści zyskają na popularności. Szczególnie, jeśli odbiorcy będą mogli wykorzystać rady i wskazówki – jeśli się sprawdzą, to możesz mieć pewność, że wiele osób będzie przesyłać sobie link do pobrania ebooka, ale także postanowi wspomnieć o Tobie. Czy to na fb, instagramie, czy też na swoim blogu.
Pamiętaj aby stworzonego ebooka przesłać także do osób i portali, które zajmują się danym tematem. Niech ocenią Cię profesjonaliści. Poproś o szczere opinie i recenzje, umieść je na swojej stronie internetowej. Czasem może być tak, iż będziesz musiał za nie zapłacić, ponieważ osoby zajmujące się tym poświęcą na to swój cenny czas, za który będą oczekiwały wynagrodzenia. Jednak nie warto oszczędzać na takich działaniach. Im więcej pozytywnych opinii na temat Twojego darmowego produktu, tym lepiej będzie on odebrany i więcej osób się o nim dowie.
Jak napisać dobrego darmowego ebooka?
Może zastanawiasz się dlaczego masz dawać innym cokolwiek za darmo. Jednak jeśli prowadzisz bloga, to regularnie dzielisz się wartościowymi materiałami, przemyśleniami i twierdzeniami. Warto jest planować kolejne teksty na bloga, stworzyć listę 30-40 tematów. To pozwoli Ci wyselekcjonować część z nich do ebooka. Pomyśl, które z nich mogą być kolejnymi rozdziałami Twojej książki elektronicznej, a następnie pisz o tym, na czym się znasz. Po wybraniu tematów zastanów się jaki układ prezentowanych zagadnień będzie najbardziej przyjemny dla odbiorców. Pomyśl też czy piszesz ebooka dla początkujących czy dla ludzi, którzy znają podstawowe zagadnienia związane z daną dziedziną. Rozpisz sobie kolejne rozdziały, pomysły na konstrukcję. Zastanów się również nad grafiką i nad tym czy zlecisz ją komuś, czy wykonasz samodzielnie. Jeśli napisanie darmowego ebooka jest dla Ciebie zbyt dużym wyzwaniem to stwórz jego plan, pomysły na niego i rozpocznij współpracę z dobrym copywriterem.
Najlepiej jeśli wysłanie ebooka odbędzie się dopiero po zapisaniu się na newsletter. Dzięki temu możesz zyskać wielu nowych odbiorców. Po wysłaniu ebooka nie kończ komunikacji z odbiorcami, a kilka dni po tym prześlij wszystkim zapisanym ciekawą wiadomość z linkiem do artykułu, który będzie interesujący i związany z tą samą tematyką. Nie zaniedbuj mailingu, sprawdzaj ile jakich maili zostało otwartych.