Midjourney – co to jest i jak z niego korzystać?
5 min
5 min
Na skróty
Z pomocą sztucznej inteligencji coraz chętniej wykonywane są także zadania należące do tzw. prac kreatywnych, np. w marketingu. Narzędzia AI mogą dziś bowiem pomagać w generowaniu prostych treści wizualnych lub tekstowych, ułatwiają analizę danych, a także umożliwiają tworzenie grafik, które wykorzystywane są później w działaniach promocyjnych, chociażby w mediach społecznościowych.
Do tego typu oprogramowania należy Midjourney, wykorzystujące sztuczną inteligencję. Jeśli interesuje Cię, jak używać Midjourney AI do generowania obrazów oraz jak operować różnymi promptami, by osiągnąć zamierzone efekty w tym narzędziu, jesteś w dobrym miejscu.
Zdj. 1. Midjourney to interesujący program, który potrafi generować zaawansowane grafiki na bazie AI, źródło: Discord/ Midjourney
Najprościej ujmując, jest to dość potężne narzędzie AI (tzw. generative AI), należące do generatywnej sztucznej inteligencji służącej do tworzenia różnego rodzaju materiałów i dzieł od podstaw. Generatywna AI pozwala na generowanie nie tylko grafiki, ale także tekstów, filmów czy dźwięków.
Warto podkreślić wyjątkowość Midjourney. To aktualnie największa tego typu niezależna aplikacja na rynku, która finansuje się ze źródeł swoich użytkowników. Umożliwia generowanie wysokiej jakości ilustracji na bazie opisanych promptów.
Sam proces tego, jak działa Midjourney, opiera się na zaawansowanych algorytmach przetwarzających polecenia i tworzących grafiki, które nadają się do profesjonalnego wykorzystania.
Jak używać Midjourney AI? Aby zacząć korzystać z tego narzędzia, konieczne będzie zainstalowanie oprogramowania Discord, ponieważ to na bazie tej platformy działa aplikacja do generowania grafik. Załóż konto na portalu i zaloguj się. Warto pobrać i zainstalować oprogramowanie desktopowe, które jest bardziej stabilne.
Następnie w panelu Discorda (przez wyszukiwarkę) znajdź społeczność Midjourney. To swego rodzaju forum internetowe, przeznaczone dla osób korzystających z generatora AI. W sekcji Getting started kliknij Dołącz do MidJourney.
Następnym krokiem jest dołączenie do części dla początkujących operatorów Midjourney. Jak zacząć? Znajdź jeden z kanałów „newbies”, a następnie – na samym dole pola tekstowego – będziesz mieć możliwość wygenerowania swojego pierwszego obrazu.
Zdj. 2. Przykładowa grafika, którą wygenerowało Midjourney, źródło: https://deep-image.ai/blog/content/images/2023/06/2023-06-26-image-3-j.jpeg
Jeszcze nie tak dawno temu generowanie obrazów za pomocą Midjourney było możliwe bezpłatnie w ramach testów. Wielu internautów zaczęło jednak nadużywać wersji próbnej, a zainteresowanie przerosło oczekiwania właścicieli marki. Wprowadzili więc stosunkowo niedrogie abonamenty, które finansują działanie aplikacji. To świetna opcja w sytuacji, jeśli zamierzasz korzystać z Midjourney regularnie.
Ile kosztuje Midjourney? W zależności od wybranego planu to od 10 do 120 dolarów miesięcznie (Basic/Standard/Mega). Pakiety różnią się np. liczbą wygenerowanych obrazów, na które możesz sobie pozwolić w danym okresie oraz czasem reakcji narzędzia na nasze polecenia. Jeśli chcesz uzyskać dostęp do sztucznej inteligencji Midjourney na cały rok, dostępne są też odpowiednie plany na 12 miesięcy (od 8 dolarów w górę).
Aby wykupić pakiet, wejdź na stronę Midjourney.com/account, a następnie zaloguj się do serwera Midjourney przy użyciu danych z Discorda. Teraz wystarczy już tylko wybrać najlepszy dla Ciebie plan subskrypcji.
Zastanawiasz się, jak używać Midjourney? Na szczęście to potężne narzędzie jest łatwe w obsłudze i mocno intuicyjne, dlatego też jest dostępne nie tylko dla zaawansowanych użytkowników. Oczywiście, początkowo obrazy generowane przez AI na bazie naszych poleceń będą mało realistyczne i mogą nie odpowiadać na nasze potrzeby. Wynika to z kwestii umiejętności przygotowywania promptów, czyli opisów obrazów, na bazie których system generuje pożądane grafiki.
Po zalogowaniu i wykupieniu pakietu otwórz prywatny czat z botem, znajdując charakterystyczną ikonę Midjourney Bot na liście użytkowników.
Kliknij prawym przyciskiem myszy w opcję Wyślij wiadomość.
W polu rozmowy wpisz polecenie „/imagine”, a następnie tekst instrukcji do generowania obrazów. Będzie on kluczowy dla finalnego efektu.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-womans-head-with-a-multicolored-design-on-it-4S4xMQEZrsI
Wspomnieliśmy już o tym, jak ważne jest umiejętne wydanie polecenia Midjourney. Prompt, bo o nim właśnie mowa, to w tym przypadku opis obrazu, który sztuczna inteligencja traktuje jako rodzaj instrukcji.
Pisanie promptów do Midjourney to umiejętność, którą można doskonalić. Słowa kluczowe są tu jak narzędzia, które pozwolalają precyzyjnie kształtować wygląd generowanych obrazów. Im więcej używasz tego narzędzia, tym szybciej zrozumiesz, jak Midjourney interpretuje różne terminy. Z czasem nauczysz się, jakie słowa kluczowe najlepiej opisują konkretne style, obiekty czy efekty wizualne, które chcesz uzyskać.
Przede wszystkim, wprowadzone opisy powinny być możliwie poprawne, dlatego pamiętaj o interpunkcji i zwracaj uwagę na pisownię. Choć Midjourney jest stosunkowo wyrozumiały wobec błędów językowych, zbyt wiele błędów może utrudnić interpretację Twoich indywidualnych potrzeb, a także spowolnić szybkie generowanie grafiki.
Pisząc prompty, postaraj się podawać możliwie dużo szczegółów, np. wielkość poszczególnych elementów czy oświetlenie. W ten sposób rośnie szansa na to, że sztuczna inteligencja wygeneruje dokładnie taką grafikę, którą chcesz zobaczyć.
Pamiętaj też o tym, aby przy generowaniu obrazów pisać prompty w języku angielskim. Jest to bowiem główny język, na którym trenowany jest Midjourney i to właśnie w nim model najlepiej rozumie zapytania.
Jeżeli chcesz rozwijać narzędzie, aby służyło Ci jak najlepiej, szczególnie ważne będzie “karmienie” go wiedzą. Korzystaj zatem z funkcji /describe, czyli opcji wgrywania własnych zdjęć do systemu Midjourney (np. aby pokazać mu, o jaki efekt Ci chodzi).
Przede wszystkim jednak możesz eksperymentować z różnymi poleceniami, modyfikacjami i ustawieniami parametrów, zmieniać kadrowanie etc. W ten sposób zyskasz otworzą się dla Ciebie nowe możliwości, a korzystanie z Midjourney będzie jeszcze szybsze i wygodniejsze.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-crystal-vase-with-pink-flowers-in-it-Oy2yXvl1WLg
Midjourney z pewnością rewolucjonizuje tworzenie obrazów i daje zupełnie nowe możliwości, oferując szybkie i intuicyjne generowanie grafik na podstawie opisów tekstowych, co przekłada się na sporą oszczędność czasu. W przeciwieństwie do tworzenia grafik tradycyjnymi metodami przez artystów, ręcznie, Midjourney pozwala eksperymentować z różnymi stylami i koncepcjami w krótkim czasie.
Jakie są więc minusy używania sztucznej inteligencji? Z pewnością największym jest brak subtelności i unikalności, które charakteryzują ręcznie tworzone prace, np. obrazy czy grafiki. Nie można także liczyć na intuicję bądź zdolność wyrażania emocji. Warto zauważyć także, że dla wielu artystów już sam proces tworzenia jest niesamowicie istotny – tymczasem Midjourney (i jakiekolwiek inne narzędzie AI do tworzenia grafik) zupełnie pomija proces twórczy.
Midjourney przynosi wiele korzyści swoim użytkownikom jako narzędzie o szerokim zastosowaniu. Pozwala bowiem na tworzenie grafik w różnym stylu – od grafik do wykorzystania np. w mediach społecznościowych, przez ilustracje, aż po realistyczne wizualizacje, do złudzenia przypominające prawdziwe fotografie.
Choć niektóre można wykorzystywać w działalności marketingowej (np. tworząc content do mediów społecznościowych, o czym wspomnieliśmy już wyżej), zawsze zachowaj ostrożność. W niektórych przypadkach Midjourney może niestety łamać prawa autorskie już istniejących obrazów.
Dodatkowo warto zaznaczyć, że generowanie obrazu z pomocą AI niesie ryzyko plagiatu, co może wpłynąć negatywnie np. na pozycjonowanie stron. Jedynym rozwiązaniem jest rozsądne korzystanie z Midjourney, które – odpowiednio wykorzystane – może być naprawdę ciekawym wsparciem w generowaniu obrazów i urozmaiceniem działań w różnych dziedzinach.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.