Czy wiesz o tym, że tradycyjne pozycjonowanie, które było efektywne kilka lat temu, dziś kompletnie nie działa? Stało się tak za sprawą aktualizacji wyszukiwarek. Ciągłe zmiany w algorytmach oraz wytycznych sprawiły, że dziś efektywnym działaniem SEO jest łączenie pozycjonowania z optymalizacją pod UX. Jak to wygląda w praktyce?
Na skróty
Czym jest UX
Zastanawia Cię, czym jest UX? Rozwinięciem tego skrótu są słowa z języka angielskiego „user experience”, które dosłownie oznaczają doświadczenie użytkownika. Nie będziemy ogólnie omawiać tego pojęcia, natomiast przeanalizujemy je w kontekście SEO. Jeżeli choć trochę interesujesz się programowaniem, tworzeniem stron internetowych, bądź marketingiem, całkiem możliwe, że UX kojarzy Ci się z designem oraz funkcjonalnością. Jest to trafne spostrzeżenie, bowiem poprawnie zaprojektowany serwis, który działa zgodnie z planem i bezproblemowo określany jest jako zoptymalizowany pod UX.
Doświadczenie płynące z korzystania ze strony internetowej powinno Ci się dobrze kojarzyć. Wszystkie przyciski muszą działać, witryna nie może zbyt długo się ładować przed otworzeniem, a podczas projektowania designu należy wziąć pod uwagę responsywność, czyli dostosowanie zarówno do ekranów komputerów, jak i smartfonów. Warto jednak pamiętać, że w kontekście pozycjonowania, UX to nie tylko stylistyka i poprawna konfiguracja funkcjonalności strony, ale także szereg innych elementów, który determinuje poprawną optymalizację pod wyszukiwarkę oraz użytkownika internetu. Wiesz już, czym jest UX, teraz czas na omówienie tego, jaki wywiera wpływ na SEO.
Pozycjonowanie a UX
Proces pozycjonowania oraz optymalizacji pod UX można określić jako „SEO przyjazne dla użytkownika i wyszukiwarki”. Jak to wygląda w praktyce? Zmiany mające na celu podnieść ruch oraz konwersję powstają z myślą o internautach, a nie tylko po to, aby zadowolić algorytmy wyszukiwarki. SEO przyjazne użytkownikowi, pozwala uzyskać podwójne efekty wynikające z optymalizacji i pozycjonowania, bowiem strona staje się dostosowana pod wytyczne Google oraz wymagania internautów. Korzystanie z niej jest przyjemne, łatwe oraz bezproblemowe. Czym jest UX w kontekście pozycjonowania? To proces, który uzyskał własną, odrębną nazwę, znaną jako SXO.
Optymalizacja doświadczenia użytkownika, z języka angielskiego „Search Experience Optimization (SXO)” stanowi połączenie UX oraz pozycjonowania. Z pewnością chcesz poznać przykład, aby mniej więcej dowiedzieć się, jak to dokładnie działa. W takim razie wyobraź sobie dowolny sklep internetowy. Celem każdego biznesu e-commerce jest jak największa sprzedaż. Poprzez połączenie UX i pozycjonowania (czyli SXO), możliwe jest zwiększenie widoczności, konwersji oraz ruchu, co dodatkowo przekłada się na wyniki sprzedażowe.
Jak zadbać o UX podczas pozycjonowania?
Jeżeli wiesz jak zarządzać stroną internetową i masz podstawową wiedzę na temat programowania, możesz pokusić się o samodzielne pozycjonowanie z optymalizacją pod UX. W tym celu musisz zadbać o kilka bardzo ważnych kwestii.
Optymalizacja strony internetowej – postaraj się maksymalnie skrócić czas ładowania witryny. Nie zmuszaj użytkownika do czekania. Zadbaj także o to, aby wyświetlane obrazy były wyraźne, a wszystkie animacje na stronie przyjazne. Jeżeli na wstępnie użytkownik otrzyma kilka denerwujących powiadomień (czat online, akceptacja cookies, newsletter, promocja, reklamy), możesz być pewien, że nie zatrzymasz internaty na długo.
Naprawa błędów i poprawa funkcjonalności – na wszystkie błędy musisz reagować niemal natychmiast. Jeżeli jakiś przycisk nie działa, użytkownikom ukazują się błędy lub niezrozumiałe komunikaty, niczego nie sprzedasz. Doświadczenie płynące z poruszania się po Twojej stronie internetowej musi być maksymalnie przyjazne. To jest właśnie dobrze przygotowane UX.
Analityka internetowa – korzystając z podstawowych narzędzi (darmowych lub płatnych) do analityki internetowej możesz wychwycić błędy lub nieścisłości na swojej stronie internetowej. Dodatkowo prześledzisz ścieżkę zakupową użytkowników oraz kanały ich pozyskania. W ten sposób sprawdzisz również, czy pozycjonowanie oraz optymalizacja UX są wydajne i przynoszą efekty.
Content marketing – tworzenie treści SEO jest bardzo ważnym etapem pozycjonowania strony internetowej. Pamiętaj jednak, aby teksty były interesujące dla użytkowników. Frazy kluczowe umieszczaj w sposób naturalny, wręcz niezauważalny.
Dlaczego warto łączyć pozycjonowanie z UX?
Odpowiednia strategia pozycjonowania połączona z optymalizacją UX podniesie konwersję. SXO jest szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie ścieżka zakupowa składa się z wielu etapów – od poznania oferty, porównania, dodania do koszyka, aż po dokonanie płatności. Każdy krok musi być dla użytkownika przyjemny. Zrób wszystko, aby poruszanie się po poszczególnych podstronach witryny było ergonomiczne i dawało satysfakcję. Nie dość, że uda Ci się pozyskać klienta, bardzo możliwe, że konsument wróci do Twojego sklepu za jakiś czas i kto wie – może nawet poleci go znajomym?
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.