Czy pozycjonowanie stron jest trudne? Wyjaśniamy
3 min
3 min
Na pytanie, jak trudne jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach, usłyszysz różne odpowiedzi. Paradoksalnie, wiele osób, które na co dzień nie ma do czynienia z pozycjonowaniem stwierdzi, że nie jest to wielkie wyzwanie; wystarczy przecież nasycić stronę słowami kluczowymi. Specjalista od SEO powie coś dokładnie odwrotnego. W poniższym wpisie wyjaśnimy, dlaczego pozycjonowanie jest trudne — i czemu warto je powierzyć profesjonalistom. Zapraszamy do lektury!
Poo pierwsze — pozycjonowanie wymaga czasu. Gdy dopiero zaczynamy interesować się światem SEO — może się wydawać, że pozycjonowanie to jednorazowy wysiłek. Wystarczy zoptymalizować stronę, umieścić na blogu kilka artykułów (i powtarzać to co pewien czas) — i szybko powinniśmy zaobserwować wzrost ruchu organicznego. To dobry start, ale:
w rzeczywistości pierwsze stałe efekty działań pozycjonerskich obserwuje się w czasie od czterech miesięcy do nawet roku po wdrożeniu nowej strategii — tak szacuje m.in. Maile Ohye, jedna z ekspertek Google Search Central;
samo pozycjonowanie wymaga regularności — zwłaszcza gdy koncentrujemy się na content marketingu (tworzeniu atrakcyjnych, dobrze pozycjonujących się w Google treści, które sprowadzają na stronę ruch organiczny i budują jej autorytet) oraz link buildingu (zdobywaniu odnośników prowadzących z innych miejsc w sieci na naszą witrynę — znów, w celu budowy autorytetu strony);
czasu wymagają też same działania on-site — optymalizacja techniczna strony (np. pod kątem skrócenia czasów ładowania), konfiguracja meta danych czy stworzenie odpowiedniej struktury linkowania wewnętrznego.
Można powiedzieć, że pozycjonowanie stron to maraton, a nie bieg na 100 metrów. Osobie, na której barkach spoczywa kilkanaście innych obszarów swojej działalności nie będzie łatwo znaleźć na to wystarczająco czasu. Zwłaszcza jeśli dodamy do tego godziny poświęcone na opanowanie przynajmniej podstaw wiedzy o SEO. Po drugie, naprawdę skuteczne pozycjonowanie to inwestycja — także finansowa. Dobrze wdrożona strategia SEO potrafi przynieść bardzo wymierne korzyści — pozycjonowanie należy do gałęzi marketingu o najwyższym zwrocie z inwestycji, zwłaszcza w przypadku działalności B2B (gdzie — według raportu BrightEdge, Organic Search Improves Ability to Map to Consumer Intent — przychody z ruchu organicznego są nawet dwukrotnie wyższe od tych z pozostałych kanałów). Aby jednak taką strategię opracować i, przede wszystkim, zrealizować — trzeba liczyć się z kosztami. Prowadząc działania SEO na własną rękę (in-house) musisz zainwestować m.in. w:
copywriterów, odpowiedzialnych za tworzenie treści;
web developerów, którzy zajmą się optymalizacją strony pod kątem technicznym (SXO);
ewentualną publikację tekstów sponsorowanych;
dostęp do specjalistycznych (i dość drogich) platform pozycjonerskich, które pozwolą Ci przeprowadzić analizę słów kluczowych, stworzyć optymalną strukturę linkowania czy pomogą w optymalizacji meta danych.
A to tylko część wydatków. Wreszcie — bez specjalistycznej wiedzy (prawdopodobnie) nie osiągniesz wysokich pozycji w SERP-ach. Nawet jeśli będziesz mieć dostęp do profesjonalnych narzędzi i solidnych podwykonawców pod sobą — dziś nie da się osiągnąć sukcesu w SERP-ach bez fachowej wiedzy o SEO. A to, chociażby, ze względu na to, jak często modyfikowane są algorytmy Google — co może wymagać zmiany strategii pozycjonerskiej o 180 stopni. Lub na to, jak szybko rozwijają się rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które — już niedługo — mogą zmienić krajobraz wyników wyszukiwania nie do poznania. Analiza słów kluczowych i struktury linkowania, stworzenie content planu dla firmowego bloga i treści sponsorowanych czy szeroko pojęty audyt SEO — to wszystko wymaga doświadczenia i dobrego zrozumienia wskaźników pozycjonerskich. Sam Semrush czy Ahrefs nie zrobią tego za Ciebie.
Pozycjonowanie stron jest trudne — jako agencja SEO dobrze o tym wiemy. Wymaga nie tylko fachowej wiedzy, ale także własnych zasobów, kompleksowego podejścia do algorytmów wyszukiwarek i — być może przede wszystkim — długich godzin pracy. Decydując się na współpracę z agencją zyskujesz pewność, że o Twoją stronę zadbają doświadczeni specjaliści z odpowiednim zapleczem i know-how — i czas na to, aby skupić się na innych obszarach swojej działalności. Wciąż zachęcamy jednak do tego, aby prowadząc biznes w sieci poznać przynajmniej podstawy pozycjonowania!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.