Czym jest SEO PR i jak wpływa na wizerunek Twojej firmy?
2 min
2 min
Na skróty
Na pewno wiesz, czym jest PR; pojęcie SEO też raczej nie jest Ci już obce. Na styku tych dwóch gałęzi marketingu wyodrębnił się w ostatnich latach nowy obszar działań — tak zwane pozycjonowanie wizerunkowe. Wyjaśniamy, na czym polega SEO PR i jak może przełożyć się na wyniki Twojej firmy. Zapraszamy do lektury!
SEO PR (lub pozycjonowanie wizerunkowe) to dość świeże pojęcie w świecie marketingu, które obejmuje działania „na pograniczu” public relations i tradycyjnego SEO.
Wszystkie gałęzie marketingu są ze sobą powiązane, wzajemnie na siebie wpływając — i tak samo jest w przypadku pozycjonowania oraz PR-u.
Z jednej strony obecność firmy w mediach wpływa do pewnego stopnia na to, jakie hasła w wyszukiwarce wpiszą zainteresowani nią odbiorcy. Z drugiej — same publikacje PR-owe również można potraktować jako integralny element strategii content marketingu oraz link buildingu. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, aby opublikowany w branżowym serwisie wywiad z ekspertem Twojej firmy jednocześnie budował jej wizerunek, dobrze pozycjonował się w Google i zawierał odnośnik do Twojej strony WWW.
Co więcej, wpływ na postrzeganie Twojej marki ma także to, jakie konkretnie wyniki wyszukiwania otrzyma użytkownik po wpisaniu nazwy Twojej firmy. Innymi słowy — sposób, w jaki pozycjonujesz się w Google spełnia też (o czym często się zapomina) funkcję PR-ową.
Pytanie — w jakich konkretnie obszarach współpraca między specjalistami od SEO a PR-owcami może okazać się najbardziej wartościowa? Szczególnie warto się w kontekście integracji pozycjonowania i PR-u skupić na:
Tak naprawdę skuteczny SEO PR ma więc dwa filary. Pierwszy stanowią wartościowe treści, drugi — mądra strategia linkowania, która będzie towarzyszyć publikowanemu contentowi i budować widoczność oraz autorytet firmowej witryny.
Z SEO PR-em powiązany jest jednak jeszcze jeden obszar — wspomniany już wizerunek marki w wynikach wyszukiwania. Kształtujące go działania określa się czasem także jako SERM (Search Engine Reputation Management). Zaliczamy do nich m.in.
Patrząc na PR i SEO jako na integralne, wpływające na siebie nawzajem obszary marketingu dajesz swojej firmie szansę na to, aby zmaksymalizować korzyści płynące z obu z nich i, przysłowiowo, upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Bo Twoje eksperckie treści mogą nie tylko budować wizerunek branżowego autorytetu, ale też przyciągać ruch organiczny na stronę. Bo każda współpraca medialna to nie tylko okazja do tego, aby dotrzeć do nowej grupy odbiorców — ale też, aby pozyskać kilka wartościowych linków. A poprzez odpowiednie pozycjonowanie stron internetowych w samym Google można wpłynąć na to, jak będą postrzegali Twoją firmę użytkownicy wyszukiwarki — czyli potencjalni klienci.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.