Na czym polega marketing medyczny? Jak promować usługi medyczne zgodnie z prawem?
2 min
2 min
Na skróty
Branża medyczna podlega specyficznym regulacjom, dlatego promowanie produktów i usług odbywa się na konkretnych zasadach. Reklama wyróżnia się profesjonalizmem i ma charakter przede wszystkim informacyjny. Nie oznacza to jednak, że nie pomaga w pozyskiwaniu klientów. Sprawdź, jak legalnie promować usługi medyczne.
Sposób reklamowania usług medycznych został precyzyjnie określony w kilku aktach prawnych. Najważniejszy z nich to Ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 roku. Art. 14 wskazuje, czego reklamujący się podmiot nie może robić. Zaznacza też, że podawane do wiadomości publicznej informacje nie mogą mieć cech reklamy. Kolejnym ważnym aktem prawnym jest Kodeks Etyki Lekarskiej, który podpowiada, że zadaniem lekarza jest budowanie wizerunku nie poprzez promocję własnej osoby, a przez swoje dokonania. Tymczasem Uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej z 2011 roku (Nr 29/11/VI) wskazuje, że do wiadomości publicznej placówki podają następujące dane:
Reklama usług medycznych nie może odbywać się w dowolnej formie. Unikamy:
Ograniczenia, jakie wpisane są w marketing usług zdrowotnych, wynikają wprost z przepisów, dlatego nie jesteśmy w stanie ich ominąć. Takie działanie może zaszkodzić lekarzowi i placówce, w której usługi świadczy.
W medycynie nakłanianie do zakupu usługi lub produktu nie jest wskazane, zatem wszelkiego rodzaju działania perswazyjne nie powinny być wdrażane. Niemniej jednak w naszych rękach wciąż pozostaje potężne narzędzie, jakim jest content marketing. Pracujemy nad treścią, skupiając się na aspektach edukacyjnych. Rzetelny, profesjonalny content zwiększa zaufanie do marki, a w dłuższej perspektywie także przychody. Pozwala też poznać system pracy specjalisty, co jest ważne dla pacjentów (na przykład fakt, iż nie przepisuje on antybiotyków na wszystkie możliwe dolegliwości).
Marketing musi oczywiście bazować na aktualnej wiedzy, nie może natomiast zawierać nawet elementów nakłaniania do zakupu. Profesjonalizm jest ważny również z punktu widzenia pacjenta, który szuka specjalistycznej pomocy, często poprzedzając wizytę znajdowaniem informacji o chorobie lub lekach na własną rękę.
Wiemy już, że marketing usług medycznych to głównie content. Wybieramy więc kanały komunikacji z potencjalnym klientem. Może być to blog podpięty pod stronę internetową, konto w mediach społecznościowych czy na YouTube. Wszystko zależy od rodzaju usług – na przykład pediatrzy działają głównie w sieci, podczas gdy lekarz geriatra chętniej nawiązuje współpracę z czasopismami medycznymi, udzielając wywiadów. Młodzi rodzice sięgają po telefon, seniorzy natomiast – po gazetę. Marketing medyczny może opierać się na:
Medyczny marketing korzysta głównie z mediów społecznościowych i strony internetowej, która wymaga klasycznego pozycjonowania. Warto też prowadzić wizytówkę Google, wspierając tym samym pozycjonowanie lokalne. Wśród lekarzy coraz większą popularnością cieszą się systemy rezerwacji wizyt online, które nie tylko ułatwiają pracę, ale i komunikację z pacjentem. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że są doskonałym narzędziem wspierającym działania marketingowe.
Autor wpisu: Dorota Tkocz