Stwierdzenie, że poznawanie swoich odbiorców jest ważne dla specjalistów może brzmieć banalnie. Proces ten jest rozciągnięty w czasie, co naturalnie skłania nas do wprowadzania ciągłych zmian zarówno w przekazie marki, jak i strategii marketingowej. Dowiedz się jak modyfikować strategię online, aby odnosić sukcesy przez kolejne lata.
Na skróty
Zmiany w strategii online są jej stałym elementem
Prawidłowo zaplanowana strategia online ewoluuje tak szybko jak cały świat reklamy. Ciągłe nowinki, kolejne kreatywne formaty i działania konkurencji właściwie zachęcają nas do eksperymentowania. Zawody marketera i sprzedawcy są związane z potrzebą ciągłego dokształcania się i wprowadzania kolejnych zmian. Nie chodzi wyłącznie o dostosowywanie strategii do nowych trendów. Przede wszystkim liczy się umiejętne wykorzystanie danych, które na bieżąco dostarczają nam nasi klienci. Konkurowanie na współczesnym rynku wymaga wiedzy pozwalającej nam prześcignąć innych. Testy A/B i narzędzia analityczne stanowią podstawę do skuteczniejszego kształtowania strategii i oceny skuteczności pierwotnych założeń.
Zmiany nie zawsze muszą wynikać z przewagi jednego kanału nad innym. Nagłe i niespodziewane zdarzenia jak np. wybuch pandemii, recesja czy dekoniunktura sprawiają, że przeplanowanie budżetu staje się wręcz koniecznością. Często zapominają o tym start-upy i mniejsze firmy, mimo że jest to niezbędne w kwestii adaptacji do nowych warunków. Na przykładzie pandemii, klienci z dnia na dzień mogą stać się mniej pewni i niechętni na nawiązywanie bezpośrednich kontaktów. Działania terenowe, a w tym organizacja eventów na jakiś czas odejdą w niepamięć. Dla własnego bezpieczeństwa w długoterminowym planie należy uwzględnić działania społeczne z zakresu CSR i nie zamykać się w bańce fikcji, gdzie sytuacje kryzysowe nie mają miejsca.
Jak modyfikować strategię online pod kątem marketingu?
W związku z rozpoczęciem działań marketingowych online tworzymy strategię, która będzie nas wspierać w podejmowanych decyzjach. Definiujemy cele, wybieramy środki komunikacji, tworzymy persony i decydujemy o tym, co przeprowadzi nas przez marketingową ścieżkę. Naturalnie na początku mamy mało danych. Z czasem do głowy przychodzą nam nowe pomysły, które chcielibyśmy przetestować. Jak modyfikować strategię online pod kątem marketingu, aby przyniosła lepsze rezultaty?
Zwróćmy uwagę, że żyjemy w świecie, gdzie technologia stale się rozwija, a oczekiwania konsumentów rosną wraz z nią. Jeśli nasza strategia została utworzona kilka lat temu to powinno nas to skłaniać do zastanowienia się czy nasza grupa docelowa nadal jest taka sama. Wróćmy do podstaw, a być może uda nam się ponownie zaangażować użytkowników.
Kolejnym krokiem przy wprowadzaniu modyfikacji jest przemyślenie swojego wyróżnika USP. Firmy mają tendencję do pozostawania przy tej samej unikalnej cesze oferty przez całe lata, pomimo tego, że wcale nie przynosi ona efektu. Aby poprawić się w tej kwestii możemy odszukać swoje wyróżniki, przeanalizować konkurencję pod względem oferty, wrócić do persony i określić czy nasza oferta rozwiązuje jakiś problem, na który reszta rynku nie znalazła jeszcze odpowiedzi.
Nasi klienci zmieniają swoje położenie i preferencje. Każdego roku pojawiają się nowe media i kanały. Pamiętaj, aby mieć na względzie te nowości i na bieżąco dostosowywać swoją strategię. Przeszukuj też rynki zagraniczne. Być może nowy sposób docierania do klientów będzie idealnie wpasowywał się w Twoje biznesowe cele, generując najlepszy dotychczas zwrot z inwestycji.
Ulepsz swoją strategię o elementy, które pozwolą Ci utrzymać stałych klientów. Relacje to jedna z najczęściej pomijanych kwestii na początkowych etapach rozwoju strategii. Jak możemy sobie pomóc? Przy rosnącej liczbie klientów zadbaj o system CRM, postaw na segmentację i nie zapominaj o rzetelnej obsłudze klienta.
Oprócz tego pamiętaj o tym, aby:
rezygnować z tego, co jest nieefektywne kosztowo w dłuższej perspektywie,
modyfikować budżet na poszczególne metody promocji w zależności od wydajności poszczególnych z nich,
dostosowywać strategię do konkurencji, której wcześniej nie było,
aktualizować wykorzystywane techniki i swoją wiedzę.
Zmiana strategii sprzedaży – niech sklep ewoluuje wraz z technologią
Zmiana strategii sprzedaży powinna odbywać się regularnie w oparciu o naszą analizę, ocenę skuteczności i wybrane wskaźniki efektywności. W ciągu kilku miesięcy zdobędziemy wystarczająco dużo danych, aby wprowadzić poprawki do swoich strategii, które przecież na początku były jedynie zwykłymi estymacjami.
Na początku możemy wziąć pod uwagę prognozy i rzeczywiste wyniki. Jeśli ich rozbieżność jest duża to najprawdopodobniej jest czas, aby przeanalizować to, co dzieje się w naszej branży. Warto wypytać swoich klientów o opinię i dopiero na jej podstawie wprowadzać zmiany. Zmiana strategii sprzedaży powinna opierać się na działaniach konkurencji. Obserwujmy ją z różnych perspektyw, aby mieć świadomość innowacji na swoim podwórku.
Jeśli jeszcze nie próbowałeś to możesz wykorzystać mechanizm, jaki w nasze ręce dają ciasteczka. Będziesz w stanie dostosować ofertę sklepu do każdego klienta z osobna. Strona główna nareszcie stanie się interesująca i przestanie być tylko pustym wizerunkowym wypełniaczem.
Uzupełnij proces sprzedaży o elementy nakłaniające do zakupu wykorzystując prawo rzadkości. Pokazuj, ile produktów pozostało, wyszczególnij rozmiary, które są niedostępne w magazynie i pokaż datę końca wyprzedaży. Potencjalnych nabywców zmotywuje to do włożenia produktu do koszyka.
Zadbaj o bezpieczeństwo procesu transakcji. Dodaj odznaki, które wzbudzają poczucie zaufania np. opineo.pl lub średnią ze wszystkich ocen. Pamiętaj o certyfikacie SSL i wykorzystywaniu najbezpieczniejszych pośredników płatności.