Twitter i ecommerce
3 min
3 min
Na skróty
Dziś wszyscy mają konta w mediach społecznościowych i każdy chcę się podzielić swoją opinią. Wiele osób traktuje internet jako możliwość dobrego zarobku i niektórym się to udaje. Różne social media to kolejne kanały sprzedaży i promocji marki w sieci. Jak już zadbasz o dobre pozycjonowanie swojej witryny, to skoncentruj się na wizerunku marki, reklamie i marketingu przy pomocy różnorodnych mediów społecznościowych. Jednym ze skutecznych narzędzi, które są bagatelizowane przez wiele polskich marek, jest Twitter. To dobra wiadomość dla Ciebie, na Twitterze jest mnóstwo użytkowników, do których możesz dotrzeć. Wyprzedź wszystkie marki, które rezygnują z promocji na nim.
Owszem Twitter kojarzy się z (nie zawsze kulturalną) wymianą zdań. Jednak to tylko część Twittera, jest najbardziej zauważalna, ponieważ najgłośniejsza i najbardziej popularna. Ten serwis powstał, by w kilku zdaniach szybko wymieniać się informacjami. Dlatego też wielu osobom służy do tego, aby reagować na bieżące wydarzenia, w tym polityczne. Jest jednak doskonałym narzędziem do marketingu online. W jakie przekazy najlepiej inwestować na Twitterze? Doskonale będzie sprawdzał się tu RTM, czyli real time marketing, ale też stopniowe wdrażanie kolejnych odsłon bardziej rozbudowanych kampanii marketingowych.
Jeżeli już masz biznesowe konto na Twitterze, to możesz zaczynać swoją przygodę z marketingiem na tej platformie. W 200 znakowych tweetach da się opowiedzieć o wiele więcej, niż może się wydawać. Odbiorcy lubią krótkie treści, które mają wartość. Dlatego tak chętnie przebywają na Twitterze. Wiedzą, że nie będą mieli przed sobą długich treści, w których większość tekstu to tylko sztuczne wypełniacze. Na Twitterze jest krótko, merytorycznie i na temat. Dziś niewiele osób ma czas na czytanie długich postów, odbiorcy chcą prostych i łatwych rozwiązań. Część marek działając w e-comemrce na Twitterze bierze pod uwagę tzw. call to action, czyli wezwanie do działania, część stawia na opowiadanie ciekawostek, wiele marek wybiera humorystyczne podejście, spora część rozwiązuje bieżące problemy klientów.
To bardzo istotne, żeby marka reagowała na zapytania i odpowiadała na komentarze na Twitterze. Im więcej będzie się działo na Twoim firmowym koncie, tym będzie ono popularniejsze i bardziej promowane.. Wrzucanie jednego tweetu, na kilka lub kilkanaście dni, mija się z celem. Chyba, że masz strategię, która opiera się na innych serwisach, ale na Twitterze chcesz jedynie udowadniać swoją obecność.
Zaplanuj konkretne strategie i schemat działań. Rozplanuj każdy dzień i podziel na kategorie wpisów, zostaw jednak przynajmniej jeden dzień na RTL. Jeśli reakcja na pewne wydarzenie powinna pojawić się w dniu, w którym zaplanowałeś konkretną publikację, to przełóż ją właśnie na ten wolny dzień. RTM polega na szybkości działania, dlatego warto traktować go priorytetowo. W poniedziałki można wrzucić jakąś radę, we wtorek zapoznać obserwujących z jednym z produktów, które posiadasz w swojej ofercie, w środę wrzucić jakiś żart, w czwartek coś poleć, w sobotę zrób szybki konkurs, by zwiększyć liczbę zainteresowanych w krótkim czasie. To tylko przykład, ale ważna jest różnorodność i sprawdzone działania. Nie warto tworzyć z Twittera jedynie reklamowego baneru, bo to nie da oczekiwanych rezultatów.
Real time marketing jest bardzo istotny na ćwierkającej platformie. Funkcjonując w tym medium trzeba zastanawiać się na działaniami ad hoc, oczywiście poza tymi planowanymi. Ważne jest, by nadążać za modnymi hashtagami i za wydarzeniami, które da się wykorzystać w ramach firmowych postów. Nie wszystkie kwestie będą pasować, ale wiele różnych tweetów można w ciekawy sposób podciągnąć pod hashtagi, które w danym momencie przodują na TT i dzięki temu znaleźć się w trendach. Stworzenie własnego hashtaga jest dobrym pomysłem, jednak może być go dość trudno wypromować, co nie zmienia faktu, że warto o nim pomyśleć. Najszybciej na popularności zyskują hashtagi związane z akcjami, możesz połączyć promocje swojej marki z akcjami edukacyjnymi, społecznymi uświadamiającymi, np. na temat zagrożeń internetowych, skutków zdrowotnych palenia ( to wszystko zależy od Twojej branży!). Istotne jest, by być ciągle w centrum wydarzeń i nie tylko tworzyć własne tweety, ale też odpowiadać na tweety innych. Zaglądać do podobnych marek i tych, które po prostu są duże i udzielać się w dyskusjach, żeby ludzie z TT zaczęli kojarzyć nazwę naszej firmy i styl prowadzenia konta. Ecommerce i Twitter to dobre rozwiązanie warte zachodu, trzeba tylko mieć na nie pomysł.
Warto zaplanować styl narracji marki. Czyli zdecydować się na to, w jaki sposób zwracać się będziemy do odbiorców, jakich słów będzie się używać. Musisz nadać każdemu tweetowi charakter, który będzie wyróżniał Twój sposób komunikowania od pozostałych kont na Twitterze. Na tej platformie trzeba się wyróżniać, inaczej Twój profil zginie wśród innych firm, które nie będą bały się oryginalnych rozwiązań. Stąd też warto pomyśleć o tym, by w budżecie znaleźć środki na osobę, która będzie zajmowała się naszym kontem na Twitterze.