Jak tworzyć user friendly notyfikacje web push?
4 min
4 min
Na skróty
Newsletter nie jest jedyną formą komunikacji z użytkownikami. Jeżeli masz własną stronę internetową, musisz wiedzieć, czym są notyfikacje web push oraz jak je robić, aby nie zrazić do siebie internautów. Dzięki nim szybko poinformujesz użytkowników o promocjach, nowych treściach, eventach czy zmianach na stronie internetowej. Notyfikacje web push fenomenalnie działają na urządzeniach mobilnych i komputerach.
Marketing internetowy to twardy orzech do zgryzienia. Jeżeli prowadzisz własny biznes, z pewnością wiesz, że pozyskanie klienta nie należy do najłatwiejszych zadań, nawet wtedy, gdy Twoja oferta jest niezwykle konkurencyjna. Internauci potrzebują zewnętrznego bodźca, aby dokonać zakupu. Pamiętaj, że czasami to Ty – poprzez odpowiedni marketing – możesz zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z Twojego sklepu. Podstawową kwestią jest stosowanie zagrywek user friendly, czyli przyjaznych dla użytkownika. Swoimi działaniami marketingowymi nikogo do niczego nie zmusisz – kluczem do sukcesu jest zachęcenie i zmotywowanie.
Na każdym szczeblu marketingu internetowego kwestia user friendly ma ogromne znaczenie. Strony internetowe optymalizuje się pod UX (user experience), aby zagwarantować internautom jak najlepsze doznania płynące z przeglądania witryny. Newslettery wysyła się jedynie do subskrybentów, którzy wyrazili na to zgodę – co więcej, wiele firm stara się prowadzić dystrybucję wiadomości jak najrzadziej, aby nie narażać się na wrzucenie do skrzynki ze spamem. W mediach społecznościowych ważna stała się nieustanna komunikacja dwustronna (marketing dialogu). Strony internetowe wyświetlają coraz mniej reklam, aby nie zasłaniać nimi wartościowych treści. Kolejnym ważnym aspektem pod kątem user friendly jest prędkość ładowania – witryny powinny wyświetlać się jak najszybciej, aby od razu odpowiadać na oczekiwania użytkowników.
Pogoń za rozwiązaniami user friendly jest także widoczna w notyfikacjach web push. Tworzone są coraz rozważniej i nie pojawiają się zbyt często, aby przypadkiem nie drażnić internauty (podobnie jak newsletter). To rozwiązanie, które posiada wiele atutów. Przede wszystkim do otrzymywania powiadomień użytkownik nie musi się rejestrować – zwykle wystarczy jedno lub dwa kliknięcia, aby wyrazić zgodę na otrzymywanie notyfikacji. Podanie adresu e-mail zwykle jest całkowicie zbędne. Co więcej, powiadomienia wyświetlają się internautom w określonym momencie, nawet wtedy, gdy nie przeglądają oni strony internetowej. Zasada ta dotyczy zarówno urządzeń mobilnych, jak i komputerów. Zależnie od przeglądarki, notyfikacja może przybrać różny rozmiar i formę. Dostępne są powiadomienia ze zdjęciami oraz przyciskami, a także wersje bez nich.\
Jak robić notyfikacje web push, aby zwiększyć ich skuteczność? Punktem wyjścia jest wdrożenie rozwiązań, o których wspomniano wcześniej, czyli technik user friendly. W teorii to proste, ale w praktyce – bywa różnie. Postanowiliśmy przytoczyć kilka porad, dzięki którym tworzenie powiadomień przyjaznych dla użytkowników stanie się prostsze, a przy okazji także i skuteczniejsze.
Call to action – postaraj się zachęcić użytkownika do działania. Samo wysłanie notyfikacji to nie wszystko. Na koniec tekstu lub nagłówka umieść słowo klucz, na przykład: sprawdź, zobacz, zamów, itp.
Unikaj spamu – szanuj czas internautów oraz to, że zdecydowali się zostać Twoimi subskrybentami. Jak robić notyfikacje web push, aby były skuteczne? Przede wszystkim nie wysyłaj powiadomień zbyt często, a gdy to robisz, informuj o ważnych kwestiach. Może być to promocja, event lub webinar.
Czas wysyłki – to, że notyfikacje muszą być user friendly już wiesz. Teraz pomyśl, o której godzinie powinna odbyć się dystrybucja powiadomień. Najlepiej zrobić to po południu, gdy internauci nie są w pracy lub szkole. To znacznie zwiększa szansę kliknięcia.
Formularz zapisu – klasyczne (domyślne) wyskakujące okienko z formularzem zapisu do web push nie jest złe, ale możesz je nieco ulepszyć. Służą do tego narzędzia, jednym z nich jest między innymi PushPushGo. Postaraj się zaprojektować okienko w taki sposób, aby skupiało na sobie uwagę – możesz umieścić tam tekst, który zachęci użytkownika do akceptacji notyfikacji web push.
Metoda wyświetlania – wcześniej wspomniane okienko może wyświetlać się na kilka sposobów. Wybierz jeden, który będzie dopasowany do Twojej witryny. Pamiętaj, że wyskakujący element nie powinien zasłaniać zawartości strony internetowej.
Język – zdecydowanie lepiej prezentuje się przycisk „Zezwól” niż „Allow”. Zastanawiając się nad tym, jak robić notyfikacje web push user friendly pamiętaj, że domyślnie formularz zapisu wyświetla się w języku angielskim. Warto to zmienić jeżeli prowadzisz stronę internetową w języku polskim.
Obrazy – tekst to nie wszystko. Niektóre powiadomienia wyświetlają się z obrazami. Pamiętaj, że fotografie powinny być atrakcyjne, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia.
Segmentacja odbiorców – unikaj wysyłania tych samych powiadomień web push do wszystkich subskrybentów. Podobnie jak w kampaniach mailingowych, warto przygotować kilka segmentów odbiorców. To nic trudnego, wystarczy wykorzystać stosowne narzędzia. Dla przykładu – inne powiadomienia powinien otrzymywać aktualny i potencjalny klient. Im więcej takich segmentów przygotujesz, tym lepiej. Wówczas uda Ci się spersonalizować notyfikacje web push co sprawi, że zwiększy się szansa na kliknięcie.
Skoro robienie notyfikacji web push o charakterze user friendly nie jest już dla Ciebie żadną tajemnicą, warto odpowiedzieć na pytanie, kiedy zdecydować się na ich wdrożenie. Jeżeli Twoja strona internetowa działa i jest regularnie odwiedzana przez użytkowników, nic nie stoi na przeszkodzie, aby od razu wprowadzić powiadomienia web push. Tak naprawdę im szybciej, tym lepiej. Poprawnie przeprowadzona wysyłka notyfikacji web push jest niezwykle wartościowa w e-commerce.
Nurtuje Cię problem porzuconych koszyków? Wielu użytkowników dodaje produkty do swojego wirtualnego wózka, ale nie realizują transakcji? W takiej sytuacji możesz zastosować notyfikacje web push. Wystarczy wychwycić takich internautów, a następnie podesłać im powiadomienie w stylu „Wróć do nas i dokończ swoje zakupy!”. Bardzo często użytkownicy porzucają koszyki, ponieważ dodają produkty do swoich wózków w pośpiechu, na przykład w czasie jazdy komunikacją miejską, czy podczas krótkiej przerwy na uczelni. Wówczas łatwo zapomnieć o niezrealizowanych zakupach.
Na notyfikacje web push możesz zdecydować się w momencie, gdy realizujesz duże wydarzenie. Oczywiście musisz zrobić to odpowiednio wcześniej, aby najpierw zebrać bazę subskrybentów. Następnie prześlesz im informacje o ważnym wydarzeniu, co zachęci ich do udziału. To duża przewaga nad newsletterem, bowiem notyfikacje wyświetlają się w oknie przeglądarki i internauci od razu mogą je odczytać. Wiadomości w skrzynce e-mail często są ignorowane, mimo wyrażenia zgody na ich wysyłkę. Ty także możesz wdrożyć notyfikacje web push na swojej stronie internetowej. To doskonałe rozwiązanie dla sklepów, blogów, for, czy portali społecznościowych.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.