Na skróty
Analityka jest niezwykle ważna podczas prowadzenia biznesu online. Wystarczy wykorzystać odpowiednie narzędzia, aby przeanalizować najważniejsze dane, na przykład dotyczące sprzedaży w sklepie internetowym. W tym celu powstało Google Data Studio. To kompleksowe oprogramowanie służące do wizualizacji danych. Narzędzie jest proste w obsłudze, przy okazji posiada wiele innowacyjnych funkcji oraz możliwość integracji z przeróżnymi platformami.
Google Data Studio funkcjonuje w Polsce od 2017 roku. Narzędzie wykorzystywane jest przez:
Obsługa oprogramowania Google Data Studio jest bardzo prosta. Aby wykonać podstawowe raporty, nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy. Bez wątpienia największym atutem tego rozwiązania jest przejrzystość. Analiza danych staje się znacznie prostsza, a osoba obsługująca Data Studio samodzielnie wybiera, jakie dokładnie informacje chce poddać weryfikacji. Należy zwrócić uwagę, że oprogramowanie pozwala przeanalizować nie tylko dane związane ze stroną internetową. To narzędzie obsługuje także arkusze kalkulacyjne, w których znajdują się dowolne informacje. My natomiast skupimy się przede wszystkim na przedstawianiu Data Studio jako narzędzia przydatnego w marketingu internetowym – w tym kontekście jest niezwykle często wykorzystywane.
Zaletą tego rozwiązania jest innowacyjność oraz przystępna forma. Niektóre dane dodane do raportu (np. Google Analytics) ukazują więcej statystyk po najechaniu na nie kursorem. Interfejs może składać się z dowolnych informacji. To Ty wybierasz, co dokładnie chcesz przeanalizować. Całość opiera się głównie na zasadzie „przeciągnij i upuść”, więc proces tworzenia raportu jest niezwykle prosty.
Ktoś zapewne stwierdzi, że Google Data Studio wcale nie jest innowacyjne, ponieważ narzędzie korzysta z danych, które dostępne przykład na koncie Analytics, Ads, czy w arkuszu kalkulacyjnym. To prawda. Natomiast Data Studio umożliwia analizę danych z różnych źródeł w JEDNYM kompleksowym raporcie. Wówczas weryfikacja statystyk staje się znacznie prostsza. Nie musisz już przeskakiwać w przeglądarce po różnych kartach. Wystarczy utworzyć jeden raport i gotowe.
Google Data Studio jest narzędziem nie tylko rozbudowanym, ale i kompleksowym. Oprogramowanie możesz zintegrować z różnymi źródłami danych – łącznie jest ich ponad 270. To między innymi: Google Analytics i Ads, YouTube, arkusze kalkulacyjne, Ahrefs, Bing Ads, Shopify, MailChimp, czy Tumblr. Jeżeli używasz narzędzia, które nie jest bezpośrednio kompatybilne z Google Data Studio, postaraj się eksportować dane do arkusza kalkulacyjnego. Następnie plik z integrujesz z oprogramowaniem i otrzymasz dostęp do wizualizacji wszystkich informacji w przystępny sposób.
Kiedy najczęściej wykorzystuje się Data Studio? To pomocne rozwiązanie szczególnie przy dużych i skomplikowanych projektach, które wymagają sporych inwestycji (czasu i pieniędzy). Do prostej analizy kampanii reklamowych Google wykorzystuje się panel Ads oraz Analytics. Także media społecznościowe posiadają własne narzędzie do mierzenia efektywności postów itp. Natomiast Google Data Studio pozwala połączyć różne źródła danych w jednym raporcie, który może być niezwykle rozbudowany i szczegółowy. Jeżeli prowadzisz własny biznes online, koniecznie zapoznaj się z tym rozwiązaniem. Być może po wstępnym zapoznaniu się z funkcjami oprogramowania, zaczniesz je regularnie wykorzystywać, co pomoże Ci w zdobywaniu kolejnych klientów.
Integracja Data Studio z zewnętrznym źródłem danych jest bardzo prosta. Po otworzeniu strony datastudio.google.com zaloguj się na swoje konto Google, jeżeli go nie masz, czas na rejestrację. Następnie zobaczysz stronę główną – to właśnie tam utworzysz nowy raport lub skorzystasz z gotowego szablonu. Co wybrać? Jeżeli nie masz żadnej wiedzy o Data Studio, dobrym pomysłem będzie dokładne sprawdzenie dowolnego szablonu. Możesz je wykorzystać do wizualizacji własnych danych z Google Analytics lub Google Search Console. Jeżeli chcesz wykorzystać dane z innych źródeł, utwórz nowy raport i wybierz odpowiednią integrację. Jest ich ponad 270, więc warto się z nimi zapoznać. Proces integracji z zewnętrznymi źródłami danych to kwestia banalnie prosta i zwykle ogranicza się tylko i wyłącznie do zalogowania na konto w konkretnym serwisie. Wówczas Data Studio automatycznie łączy się z zewnętrzną platformą i wyświetla dane. Możesz dodawać je do raportu i modyfikować w dowolny sposób.
Google Data Studio jest niezwykle przydatne w SEO, szczególnie w kontekście e-commerce. Pozycjonowanie to nie tylko wyższa pozycja fraz kluczowych, ale także większy ruch oraz lepszy współczynnik konwersji. Nowoczesne SEO jest ściśle połączone z UX (user experience). Należy zadbać nie tylko o optymalizację strony pod wymagania algorytmu, ale także oczekiwania użytkowników. Taka strategia nosi nazwę SXO i gwarantuje skuteczność w każdej branży. Duże sklepy i strony internetowe wymagają odpowiedniej analityki pod różnym kątem. Specjaliści SEO badają przede wszystkim ruch, widoczność, konwersję, sprzedaż, współczynnik odrzuceń, czas sesji, a także modele ścieżek zakupowych. Google Data Studio fenomenalnie sprawdza się podczas łączenia różnych źródeł danych w jednym raporcie. Z jakimi narzędziami SEO może być zintegrowane Data Studio? Oto kilka z nich:
Osoby posiadające nieco większą wiedzę z zakresu Data Studio mogą samodzielnie utworzyć źródło danych, jeśli Google nie posiada wbudowanej integracji. W tym celu wykorzystuje się na przykład bazy danych MySQL, czy Cloud SQL. To rozwiązanie nieco bardziej skomplikowane, ale równie skuteczne i przydatne. Bez dwóch zdań Google Data Studio jest innowacyjnym narzędziem, które sprawia, że analiza KPI staje się znacznie prostsza.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.