Czy e-mail marketing napędza pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
3 min
3 min
Na skróty
Wydaje Ci, że e-mail marketing to relikt przeszłości? Nie jesteś przekonany, czy warto skorzystać z tej formy promocji? Jeśli Twoje skojarzenia krążą wyłącznie wokół spamujących, niewartościowych i masowo rozsyłanych maili, nic dziwnego – warto jednak, abyś zaktualizował swoją wiedzę. Ten rodzaj marketingu wciąż dynamicznie się rozwija i może okazać się bardzo efektywny, jeśli zakres działań zostanie precyzyjnie opracowany i realizowany z odpowiednim zaangażowaniem oraz uważnością. Co więcej, zakres profitów dla Twojego biznesu i jego różnorodność mogą Cię całkiem zaskoczyć.
Pozycjonowanie a e-mail marketing – na pierwszy rzut oka trudno znaleźć tu jakiekolwiek podobieństwo. Dwie odrębne strategie – skupienie na bezpośredniej komunikacji z klientami za pomocą poczty elektronicznej, budowanie długofalowej relacji, aktywne promowanie swojego biznesu kontra działania dążące do uzyskania jak najlepszej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak przyjrzymy się nieco uważniej, szybko okaże się, że e-mail marketing może wpływać na SEO i to na kilka różnych sposobów, na przykład poprzez:
• Zwiększenie wartościowego ruchu na stronie, zaangażowania użytkowników – precyzyjnie opracowana lista mailingowa, wykorzystanie personalizacji w strategii e-mail marketingu, projektowanie atrakcyjnych i przyciągających uwagę newsletterów itp., sprawia, że witrynę odwiedzają nieprzypadkowi użytkownicy, którzy są zainteresowani contentem, chętnie przeglądają ofertę itd.
• Poprawa konwersji – poprzez kumulowanie wartościowego ruchu na stronie zwiększają się szansę na ewentualną konwersję (np. jeśli rozsyłamy oryginalny newsletter do fanek naturalnych kosmetyków, istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że po wejściu na stronę, któraś z nich wybierze dla siebie konkretny produkt, niż gdyby np. trafiła tam przypadkowa osoba na podstawie pozycji w wyszukiwarce).
• Lepsza znajomość grona docelowych odbiorców – rozwijając strategię marketingową, zdobywamy cenne, szczegółowe informacje na temat profilu odbiorców (np. wykorzystując ankietowanie czy prosząc o udzielenie opinii), które możemy potem aktywnie wykorzystywać w rozwijaniu działań pozycjonujących (np. lepiej targetować reklamy Google Ads itp.).
• Rozwijanie user experience – user experience to jeden z czynników, na który kładzie się dzisiaj silny nacisk podczas budowania profesjonalnej i skutecznej strategii SEO. Dzięki różnorodnym informacjom, które uzyskujemy w kontakcie mailowym, jesteśmy w stanie poprawić wrażenia klientów, lepiej dostosować ofertę do ich potrzeb i oczekiwań, a przez to zwiększyć satysfakcję.
Jak łatwo dostrzec, choć e-mail marketing sam w sobie (np. poprzez ilość rozsyłanych maili czy ich częstotliwość) nie jest w stanie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, to świetnie sprawdza się w swojej pośredniej roli. Warto wykorzystać jego potencjał w zakresie strategii linkowania. Komunikację mailową z gronem lojalnych, docelowych użytkowników możemy efektywnie wykorzystać do promowania tworzonych treści. W jaki sposób? Na przykład zachęcając odbiorców do dzielenia się w mediach społecznościowych odnośnikami do konkretnych artykułów blogowych, treści ofertowych itp. Oczywiście, jak wiemy, tego typu linki bezpośrednio nie podnoszą pozycji strony w wyszukiwarce, ale po pierwsze pozwalają zróżnicować link building, po drugie są bezcenne w budowaniu wizerunku, wyróżnieniu się w branży i zwiększaniu konkurencyjności. Wykorzystując to rozwiązanie, wraz z innymi, które już zostały omówione, jesteśmy w stanie poprawić zarówno działania on-page, jak i off-page SEO.
Pozycjonowanie a e-mail marketing – jak w takim razie powinno się działać, aby osiągnąć ten efekt synergii? Na co zwrócić szczególną uwagę w komunikacji mailowej, jej projektowaniu? Warto między innymi:
• Przywiązywać dużą uwagę do budowania baz mailingowych i segmentowania – im lepiej dobrane grono odbiorców i content dostosowany do ich profilów, tym większe szanse na pozyskanie uwagi.
• Dbać o wysoką jakość newsletterów – jeśli mają być efektywne, muszę być interesujące i atrakcyjne dla odbiorców, nie powinny mieć cech nachalnej, nieprzemyślanej reklamy, warto wykorzystać atrakcyjne grafiki, materiał video, nie zapominać o call to action zachęcającym do działania etc.
• Pamiętać o personalizacji – wspomniana już wcześniej, z pewnością pomoże w uzyskaniu większej skuteczności działań marketingowych, dzięki lepiej dopasowanej kampanii.
• Linkować w przemyślany sposób – nie umieszczaj wielu, przypadkowych odnośników, testuj ich poprawność, dobieraj je tak, aby miały szansę na dalsze, łatwe udostępnianie przez użytkowników w ich profilach.
• Monitorować działania – jak zwykle ostatni, niemniej wcale nie najmniej ważny aspekt działań marketingowych. Regularne sprawdzanie efektów kampanii, monitorowanie jej poprawności, pozwala ją rozwijać i zwiększać jej efektywność.
Nie pierwszy raz możemy zauważyć, jak marketing i pozycjonowanie wzajemnie się przeplatają i uskuteczniają, dlatego już na początku kreowania każdej z tych strategii, warto pamiętać o niewątpliwym potencjale, jaki kryje się w powiązaniu promocji i SEO i dzięki temu znacząco zwiększyć zwrot z obu inwestycji.