Jak wykorzystywać Firebase?
3 min
3 min
Na skróty
Zastanawiasz się co to Firebase? To innowacyjna platforma będąca własnością Google, choć została zaprojektowana przez Firebase Inc. Głównym celem narzędzia jest umożliwienie tworzenia i optymalizacji aplikacji internetowych oraz webowych bez znajomości zagadnień back-endowych. Platforma jest ciągle rozwijana i dopasowywana do aktualnych potrzeb użytkowników.
Rozmyślasz nad Firebase, ale nie wiesz, czy warto skorzystać z tego rozwiązania? Jeśli chcesz tworzyć i rozwijać aplikacje internetowe bądź mobilne, z pewnością platforma będzie zadowalająca. Warto zaznaczyć, że narzędzie udostępnia w pełni darmowy plan. Użytkownik może poznać i wykorzystać funkcjonalności Firebase, jednak posiada pewne ograniczenia. Mogłoby wydawać się, że darmowy plan to działanie marketingowe – forma zachęty do wykorzystania narzędzia – aby następnie skłonić do zakupu płatnego abonamentu. Jednak okazuje się, że Firebase z darmowym planem pozwala na bardzo wiele. To doskonałe rozwiązanie zarówno dla osób, które rozpoczynają przygodę z tworzeniem aplikacji, jak i dla profesjonalistów. Na dodatek w sieci łatwo znaleźć bezpłatne poradniki, które przedstawiają funkcjonowanie oprogramowania.
Gdy utworzysz swój pierwszy projekt Firebase, spostrzeżesz cztery kategorie w głównym menu. Są to:
Pierwsze dwa punkty odnoszą się do działań typowo deweloperskich, natomiast pozostałe przydają się podczas realizacji działań marketingowych. Utworzona aplikacja może być dopracowana pod kątem SEO oraz UX. Choć generalnie Firebase nie służy do pozycjonowania, to za pomocą odpowiednich technik, możliwe jest poprawienie rankingu danej domeny, na której znajduje się aplikacja internetowa.
Wiesz już, co to Firebase. Czas więc omówić, w jakiś przypadkach rozwiązanie to najlepiej się sprawdza. To genialna propozycja dla firm deweloperskich, programistów oraz osób, które chcą samodzielnie przygotować bądź ulepszyć aplikację mobilną lub internetową.
Bardzo często można spotkać się z określeniem, że Firebase to nieco bardziej rozbudowany Google Analytics, ale dedykowany do aplikacji, a nie stron internetowych. W stwierdzeniu tym jest sporo prawdy. Narzędzie w rękach marketera potrafi wiele zdziałać, szczególnie pod kątem oprogramowania na smartfony. Firebase to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie analityczne w tej dziedzinie, na dodatek jest ciągle ulepszane, co czyni je bezkonkurencyjnym.
Poza analityką narzędzie oferuje wiele przydatnych funkcji. Popularną opcją są testy A/B pozwalające lepiej dopasować interfejs aplikacji do wymagań społeczności. Z pomocą Firebase możesz wpływać na konwersję oraz zachowanie użytkowników. Ulepszanie aplikacji jest stosunkowo proste, szczególnie dla osób posiadających doświadczenie z front-end.
Firebase dodatkowo pomaga w promocji aplikacji. Oprogramowanie może być zintegrowane z Google Ads, co pozwala dotrzeć do większej ilości użytkowników. W aplikacjach mobilnych również możliwe jest wyświetlanie reklam – funkcja ta nosi nazwę AdMob i działa podobnie jak AdSense w przypadku stron internetowych.
Na oficjalnej stronie oprogramowania Firebase podaje przykłady wykorzystania narzędzia w aplikacjach mobilnych oraz internetowych. Najważniejsze funkcje i integracje to:
W pierwszej chwili, po omówieniu co to Firebase, może wydawać się, że narzędzie to nie ma szczególnego wpływu na SEO. Warto jednak wspomnieć o algorytmach, z których korzysta Google. Niemal wszystkie skupiają się na tym, aby w organicznych wynikach promować witryny maksymalnie dopasowane do potrzeb użytkownika. Jeśli więc na stronie znajduje się wartościowa treść, a całość została poprawnie zoptymalizowana, istnieje duża szansa, że domena wyświetli się na wysokiej pozycji w Google. Firebase pod kątem SEO może przydać się szczególnie w kontekście aplikacji internetowych (mniej dla mobilnych). Ulepszenie oprogramowania czasami skraca czas ładowania, a to ważny czynnik wpływający na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Firebase może okazać się niezwykle pomocny podczas optymalizacji aplikacji mobilnej lub internetowej. Pamiętajmy, że SEO to nie tylko dbanie o pozycję i widoczność, ale również komfort użytkownika. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na UX (user experience). Oprogramowanie Firebase daje tak wiele rozwiązań, że aplikacja może być o wiele przyjaźniejsza dla społeczności. Wystarczy nieco lepiej poznać funkcje narzędzia od Google oraz sposób ich działania. Wspólnie z Firebase przeanalizujesz intencje użytkowników i dostosujesz program do ich wymagań. To szczególnie ważne, gdy Twoja aplikacja dostępna jest zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
Przypominamy, że lepsze dopasowanie do społeczności może wpłynąć na wydłużony czas sesji (w kontekście aplikacji internetowych). I ponownie poruszamy temat SEO. Jak to możliwe? Czas sesji jest czynnikiem rankingowym i wpływa na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Im internauci dłużej spędzają czas na stronie, tym lepiej. Firebase może więc w pewnych aspektach wpływać na SEO. Jeżeli posiadasz aplikację i chcesz zadbać o jej pozycjonowanie, możesz skorzystać z pomocy specjalistów, którzy za pomocą dedykowanych narzędzi (w tym Firebase) zoptymalizują Twoje oprogramowanie, aby mogło jak najwyższej wyświetlać się w wyszukiwarkach.