Na skróty
Być może zastanawiałeś się kiedyś czym jest Progressive Web App – w końcu z tego rozwiązania z roku na rok korzysta coraz więcej firm. Pojęciem tym określa się aplikacje internetowe w technologii JavaScript, które działają jak popularne aplikacje mobilne, ale uruchamiane są jak standardowe strony internetowe. Powstają jednak pytania: kiedy warto je stosować, czy wpływają na SEO i ile kosztuje Progressive Web App?
Już od dobrych kilku lat z internetu częściej korzystamy na urządzeniach mobilnych niż na komputerach. Na gruncie globalnym przełom nastąpił w 2016 roku, w Polsce – dwa lata później. Biorąc to pod uwagę można wysnuć wniosek, że Progressive Web App jest dobrym rozwiązaniem dla każdego. Są jednak pewne branże, wśród których stosowanie PWA jest znacznie bardziej pożądane. Korzyści wynikające z Progressive Web App widać przede wszystkim w serwisach społecznościowych, portalach informacyjnych oraz stronach www związanych z e-commerce – czyli takich, z których często korzystamy na urządzeniach mobilnych w pociągu, tramwaju czy podczas przerw w pracy. Aplikacje PWA sprawdzają się przede wszystkim tam, gdzie liczy się prostota, intuicyjność i szybkość.
Warto jednak zastanowić się, czym jest Progressive Web App dla pozycjonowania. Progressive Web App może mieć bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, a przynajmniej na urządzeniach mobilnych. Powszechnie znane jest oficjalne stanowisko Google – jeśli witryna nie posiada wersji mobilnej, w wynikach wyszukiwania na smartfonach i tabletach będzie pozycjonowana niżej. Progressive Web App przyda Ci się zatem, jeśli zależy Ci na zaistnieniu w wynikach wyszukiwania na mobilkach.
Responsywność, możliwość korzystania z powiadomień i geolokalizacji, duża szybkość działania i działanie w trybie offline, bezpieczne przesyłanie danych z szyfrowaniem HTTPS, możliwość dodania ikony do przeglądarki… zalet aplikacji webowych PWA jest dużo. Pojawia się zatem pytanie: skoro jest ich tak wiele, to ile kosztuje Progressive Web App?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wynika to przede wszystkim z faktu, że cena wdrożenia PWA zależy między innymi od tego, jak złożona ma być strona oraz jakie mechanizmy i funkcje chcielibyśmy w niej mieć. Wiele zależy też od responsywności strony czy posiadania (lub nieposiadania) certyfikatu SSL. Żeby móc oszacować, ile kosztuje Progressive Web App i czy się opłaca, musimy zobaczyć z czym wiąże się wdrażanie aplikacji natywnej.
Gdybyśmy mieli wskazać aspekty, w których native apps górują nad PWA, powinniśmy wymienić przede wszystkim możliwość uzyskania dostępu do danych użytkownika (lista kontaktów, wiadomości) oraz szerszy dostęp do niektórych funkcji smartfonu, takich jak mikrofon czy kamera. W wielu przypadkach są to jednak aspekty, które mają marginalne znaczenie – a wdrożenie aplikacji natywnej to bardzo złożony i kosztowny proces. Aplikację trzeba bowiem zaprojektować, zaprogramować i wdrożyć osobno dla każdego systemu operacyjnego i przeglądarki, ponadto musi ona zostać zaakceptowana przez sklepy takie jak Google Play czy Apple Store. Nietrudno się domyślić, że nie jest to tanie przedsięwzięcie.
Do opracowania i wdrożenia aplikacji PWA potrzeba natomiast jednego zespołu programistów i jednej technologii. Dzieje się tak dlatego, że aplikacje progresywne wyświetlane są przez przeglądarki internetowe i działają w ten sam sposób, co standardowe strony www. Wystarczy zatem zaprojektować jedną wersję, która będzie odpowiednia do wszystkich urządzeń mobilnych i stacjonarnych oraz wszystkich przeglądarek.
Wiesz już czym jest i ile kosztuje Progressive Web App. A jak PWA mają się do SEO? Już samo posiadanie aplikacji progresywnej jest ważne z punktu widzenia SEO. Jak wspomnieliśmy, podczas korzystania z wyszukiwarki na urządzeniu mobilnym Google pozytywnie ocenia strony dostosowane do smartfonów i tabletów. Poza tym warto pamiętać, że aplikacje progresywne traktowane są tak samo, jak zwykłe strony www, a co za tym idzie, w zakresie pozycjonowania obowiązują je te same zasady. Niezbędne są zatem profesjonalne działania optymalizacyjne – stworzenie i regularne aktualizowanie zgodnego z zasadami SEO contentu na stronie, pozyskiwanie linków i budowanie eksperckiego wizerunku.
Z drugiej strony, trzeba pamiętać o tym, że aplikacje progresywne są stronami internetowymi opartymi na technologii JavaScript, która może przysparzać robotom Google nieco trudności przy „odczytywaniu” ich zawartości. Z tego względu przy pozycjonowaniu Progressive Web App należy pamiętać o:
Ponadto warto na bieżąco monitorować stan Progressive Web App oraz szybkość jej ładowania (powinna wynosić mniej niż 3 sekundy) i w razie konieczności reagować. Przydatnymi narzędziami w są PageSpeed Insights, dzięki któremu sprawdzisz szybkość wczytywania, oraz oprogramowanie do pobierania i renderowania strony, które udostępnia Google Search Console.
Jeśli masz wątpliwości czym jest Progressive Web App w praktyce i czy jest to dobra alternatywa dla aplikacji natywnych, zauważ, że z PWA korzysta wiele największych marek. Przyjrzyjmy się na koniec kilku z nich.
Słynny już przykład AliExpress jest często przywoływany w celu pokazania, jak dobrze Progressive Webb App sprawdza się w branży e-commerce. Po wdrożeniu aplikacji progresywnej chińska marka zanotowała wzrost o 104% współczynnika konwersji u nowych użytkowników, zwiększenie o 74% czasu, który użytkownik spędza podczas jednej sesji oraz dwukrotne podwojenie liczy podstron, które odwiedza on w czasie jednej sesji.
Forbes jako jedna z pierwszych dużych marek z branży mediów zauważyła korzyści płynące z PWA. Szybkość ładowania, intuicyjny, prosty i atrakcyjny wygląd, działania offline oraz dostarczanie powiadomień z najbardziej interesujących użytkownika działów to podstawa dla portalu informacyjnego. Na rynku polskim z Progressive Web App szybko zaczął korzystać np. Onet.
Twitter udowodnił, że social media wcale nie potrzebują aplikacji natywnej i wystarczy im Progressive Web App. Popularny portal zarówno w wersji internetowej, jak i aplikacji wygląda do złudzenia podobnie, co zmniejsza niechęć użytkownika do przechodzenia z aplikacji do wersji PWA, a także każe mu odpowiedzieć na pytanie którą aplikację bardziej opłaca się mieć na smartfonie: natywną, czy zajmującą znacznie mniej miejsca progresywną?