Największe błędy podczas tworzenia płatnych reklam
4 min
4 min
Na skróty
Mówiąc o płatnych reklamach zwykle mamy na myśli kampanie tworzone poprzez Google Ads. To właśnie te materiały są w stanie dotrzeć do wielu potencjalnych klientów, a ich optymalizacja oraz publikacja jest stosunkowo prosta. Płatne reklamy Google dzielimy na kilka typów. Promowane treści mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania, serwisie YouTube, czy na zewnętrznych serwisach, należących do partnerów Google. Jak zrobić płatną reklamę o wysokiej skuteczności i jakich błędów kategorycznie unikać?
Wokół płatnych reklam narosło wiele miejskich legend i mitów. Według niektórych są podstawą każdego biznesu online, a inni uważają je jedynie za dodatek do kampanii marketingowej. Nie ważne, po której stronie tej barykady stoisz. Musisz wiedzieć, że płatne reklamy są w stanie nakręcić sprzedaż i znacznie rozwinąć biznes – w praktycznie każdej branży. Czy tego rodzaju rozwiązanie będzie odpowiednie dla każdego przedsiębiorcy? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie, ale warto pokusić się o rozwinięcie tematu.
Czy wiesz, co to jest visual search oraz paid search?
Ustalmy jedną kwestię – każda osoba posiadająca stronę internetową może rozpocząć tworzenie płatnych reklam. Nie ma co do tego żadnych ograniczeń. Wystarczy konto zarejestrowane w panelu Google Ads oraz budżet na publikację materiałów promocyjnych. Jednak regularne osiąganie satysfakcjonujących wyników wymaga praktyki oraz wiedzy. Płatne reklamy nawet w przypadku małych biznesów powinny być odpowiednio zoptymalizowane, aby uzyskać maksymalną efektywność z danego budżetu. Jeśli chcesz, możesz samodzielnie przygotować pierwszą kampanię, nie wydając na nią zbyt wiele. Pamiętaj jednak, że odpowiednia optymalizacja jest kwestią kluczową, a jej brak to poważny błąd. Rozpocznij tworzenie płatnych reklam i opublikuj je w wyszukiwarce, a następnie badaj efekty. Zobaczysz, czy to, co osiągasz samodzielnie jest wystarczające. Jeśli nie, należy zwrócić się o pomoc do profesjonalistów z zakresu SEM – na przykład agencji reklamowej. Wówczas płatne reklamy zostaną dopasowane do Twoich potrzeb, a budżet będzie efektywnie spożytkowany. Skutki kampanii są widoczne niemal natychmiastowo.
Zastanawiając się nad tym, jak zrobić płatną reklamę, która będzie efektywna, nie sposób nie wspomnieć o dopasowaniu materiałów promocyjnych do odbiorców. Jeśli tylko to możliwe „wejdź w buty” potencjalnego klienta. Pomyśl, czego taka osoba oczekuje? W jaki sposób możesz sprawić, że płatne reklamy będą się „klikać”, co automatycznie wygeneruje ruch, a następnie doprowadzi do konwersji? To niezwykle ważny aspekt tworzenia kampanii nie tylko w obrębie Google, ale także na Facebooku, czy innych mediach społecznościowych.
Dlaczego chcesz zająć się tworzeniem płatnych reklam? Zwykle przedsiębiorcy wybierają jeden cel z dwóch – to wygenerowanie sprzedaży bądź budowa świadomości marki w sieci. W tym pierwszym przypadku najlepiej wykorzystać reklamy w wyszukiwarkach. Drugi cel osiągniesz przede wszystkim za pomocą materiałów displayowych oraz promocji w serwisie YouTube.
Ważną kwestią w kontekście tworzenia płatnych reklam jest połączenie konta Google Analytics z Google Ads. Tym sposobem uzyskasz dostęp do kompleksowych informacji o odbiorcach. Nie zapominaj o regularnej analizie statystyk. Sprawdzaj, co dokładnie zadziałało, a jakie rozwiązanie okazało się kompletnie nieskuteczne. W ten sposób zoptymalizujesz koszty generowane przez płatne reklamy.
Jak zrobić płatną reklamę, która będzie efektywna? Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu. Istnieje jednak kilka poważnych błędów – gdy je poznasz i będziesz ich unikać, zwiększysz swoje szanse na uzyskanie satysfakcjonujących wyników.
Prawdopodobnie największym – a zarazem podstawowym – błędem w kampaniach reklamowych Google Ads jest ustawianie nieodpowiednich słów kluczowych. Kwestia ta ma charakter dość złożony. Za słowami „nieodpowiednie słowa kluczowe” może kryć się bardzo wiele problemów. Zwykle osoby początkujące bez doświadczenia z Google Ads chcą promować stronę internetową na jak najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe generujące spory ruch. Czy to dobry krok? Jeśli Twoja kieszeń z pieniędzmi nie ma dna, to jak najbardziej. Jednak zdecydowanie lepszym sposobem jest optymalizacja słów w taki sposób, aby generowały one ruch przy jak najmniejszych kosztach. Możesz zrobić to samodzielnie bądź z pomocą specjalistów. Tworzenie płatnych reklam nie jest trudne, ale przygotowanie skutecznej kampanii wymaga wiedzy oraz cierpliwości. Wykorzystaj Planer Słów Kluczowych dostępny w panelu Google Ads i wyselekcjonuj jak najlepsze frazy dla Twojej kampanii.
Omawiając kwestię tego, jak zrobić płatną reklamę, należy przede wszystkim wspomnieć o postępowaniu zgodnie z zasadami oraz wytycznymi Google. W przeciwnym wypadku Twoja kampanie nie zostanie opublikowana. Dodatkowo promowane materiały muszą być zgodne z prawem. Pamiętaj również o etyce – unikaj clickbaitów lub podawania fałszywych informacji. Użytkownicy szybko weryfikują tego rodzaju zagrywki. Nie dbają o etykę, możesz sobie tylko zaszkodzić.
Strona internetowa jest Twoją firmową wizytówką. Dzięki niej możesz dywersyfikować źródło ruchu. Poza płatnymi reklamami warto zainteresować się także SEO, czyli pozycjonowaniem organicznym. Dzięki tej technice marketingowej Twoja witryna zostanie odpowiednio zoptymalizowana i dopasowana do potrzeb klientów. W efekcie strona zacznie wyświetlać się na lepszych pozycjach w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Kampania SEO może być prowadzona jednocześnie z publikacją płatnych reklam.
Tworząc płatne reklamy, możesz zastosować tak zwane „frazy wykluczające”. Gdy użytkownik wyszuka podane przez Ciebie określenie lub słowo, reklama nie zostanie wyświetlona. Czasami strona internetowa nie powinna być kojarzona z daną frazą. Wówczas stosuje się wykluczenie. W ten sposób możesz sporo zaoszczędzić.
Call To Action jest „wezwaniem do działania”. Korzystanie z CTA jest ważne nie tylko w kontekście Google Ads. Przed wielu marketerów jest to podstawowy element każdej kampanii, bez względu na to, w jakim miejscu jest uruchamiana. Zakończ tekst, grafikę lub wideo wezwaniem do działania. To bardzo proste, a jednocześnie skuteczne. Korzystaj z takich określeń jak: zobacz, sprawdź, zamów, skorzystaj, poznaj.
Wcześniej wspomnieliśmy, aby podczas tworzenia płatnych reklam połączyć konta Google Analytics oraz Ads. W ten sposób przeanalizujesz wszystkie dane od A do Z. Szczególną uwagę zwróć w panelu Analytics na zakładki Pozyskiwanie, Zachowanie oraz Konwersje. Jeśli nie masz zbyt dużego doświadczenia w analizie danych, powoli zapoznawaj się z funkcjonalnościami Google Analytics. To rozbudowane narzędzie dające sporo możliwości.
Przeglądając poszczególne dane, nie pomyl ruchu organicznego z ruchem płatnym. To szczególnie ważne, gdy jednocześnie dbasz o SEO oraz kampanie Ads. Wówczas zweryfikujesz, która technika marketingowa w przypadku Twojej strony internetowej jest skuteczniejsza. Dodatkowo warto przeanalizować ruch z social mediów. Facebook, Instagram lub LinkedIn to doskonałe miejsca do pozyskiwania klientów. Czasami odpowiednim krokiem jest poszerzenie płatnych reklam o media społecznościowe, a nie działanie tylko w obrębie wyszukiwarki.