Email marketing, który nie trafi do kosza – 5 wartościowych rad
4 min
4 min
Na skróty
Email marketing to ciągle skuteczne rozwiązanie w niemal każdej branży. Trudno znaleźć użytkownika bez elektronicznej skrzynki pocztowej, na dodatek większość internautów korzysta z nich regularnie. To świetne narzędzie służące do komunikacji. Jeśli prowadzisz biznes online, w ten sposób dotrzesz do wielu klientów, chyba że odbiorcy od razu przerzucą Twoją wiadomość do kosza lub – co gorsza – do spamu.
Nie znajdziesz jednego przepisu na skuteczny email marketing, ale po zastosowaniu kilku kluczowych porad zwiększysz efektywność swoich działań promocyjnych w sieci. Elektroniczną skrzynkę pocztową możesz wykorzystać na wiele sposobów. To idealne miejsce na wysyłkę newslettera, informacji o promocjach, oferowanych usługach oraz zmianach zachodzących we firmie. Nie od dziś wiadomo, że email marketing może służyć do pozyskiwania klientów – wystarczy do tego tematu podejść z odrobiną fachowej wiedzy.
Przede wszystkim powinny zainteresować Cię dwa terminy. To open rate (OR) oraz click-through rate (CTR). Oba są często stosowane w email marketingu i świadczą o jego skuteczności. Wskaźnik OR ukazuje, jaki procent odbiorców otworzyło przesłaną wiadomość. Natomiast CTR mówi o współczynniku kliknięcia w zawartość wiadomości (na przykład w link do strony internetowej). Dzięki nim ustalisz, czy Twój email marketing jest skuteczny.
Musisz wiedzieć, że dystrybucja wiadomości za pomocą poczty elektronicznej jest popularna w praktycznie każdej branży, dlatego wielu użytkowników „automatycznie” przerzuca otrzymane wiadomości do kosza, kompletnie się nimi nie przejmując. To właśnie dlatego osiągnięcie wysokiej efektywności wymaga pracy, czasu oraz odpowiedniej strategii. Przedstawiamy pięć porad, dzięki którym Twój email marketing stanie się lepszy!
Nie od dziś wiadomo, że do prowadzenia skutecznego email marketingu potrzebujesz wartościowej treści. Ale w jaki sposób rozumieć wysoką jakość? Czy teksty powinny być merytoryczne i dogłębne? Z pewnością tak. Jednak zwróć uwagę na jeszcze jeden aspekt. W gąszczu wielu wiadomości musisz się wyróżnić. Poruszaj tematy intrygujące, które równocześnie nie będą zbyt ogólnikowe. Pamiętaj również, że musisz zawalczyć o użytkownika nie samą treścią, ale także tematem przesłanej wiadomości. Jeśli tytuł nie wywoła efektu “Wow, chcę to przeczytać”, wiadomość wyląduje w koszu.
Przy analizie skuteczności email marketingu wykorzystaj wskaźniki CTR oraz OR, o których wspominaliśmy wcześniej. Większość systemów do wysyłki wiadomości pocztą elektroniczną zbierane dane na ten temat, więc możesz się z nimi zapoznać. Zaawansowane statystyki o email marketingu udostępnia między innymi GetResponse oraz MailChimp. Gdy będziesz wybierać narzędzie do publikacji treści, weź ten aspekt pod uwagę.
Wiadomości wysyłaj do osób, które wyraziły na to zgodę. W ten sposób zwiększasz szansę na otwarcie (wyższy wskaźnik OR). Zamiast kupować bazę z adresami e-mail, zbuduj ją samodzielnie. Zwykle rozwiązanie to wymaga czasu oraz cierpliwości, jednak w ten sposób znacznie zwiększysz skuteczność email marketingu. Do budowy swojej bazy odbiorców możesz wykorzystać media społecznościowe oraz stronę internetową. Zachęć do zapisu na newsletter poprzez oferowanie promocji lub informując o regularnym dostarczaniu wartościowych artykułów.
Na wskaźniki OR oraz CTR wpływa czas, w jakim wysyłasz wiadomości. Najlepiej zaplanować dystrybucję na godziny popołudniowe. Wówczas zdecydowana większość osób cieszy się czasem wolnym w domowym zaciszu. Pamiętaj również, że lepiej email marketing przeprowadzać rzadko, niż zbyt często. Poświęć czas na przygotowanie wartościowych wiadomości, zamiast regularnie wysyłać spam.
Realizując email marketing pamiętaj o wykorzystywaniu różnych pomocnych narzędzi. Dzięki nim wysyłane treści będą skuteczniejsze i pomogą Ci wygenerować konwersję. Godnym uwagi rozwiązaniem jest między innymi Campaign Monitor pozwalający w pełni zautomatyzować email marketing. Wówczas na dystrybucję treści poświęcisz nieco mniej pracy, skupiając się na innych aspektach działalności marketingowej.
Za pomocą newslettera możesz budować wizerunek eksperta w swojej branży. Nie ważne co dokładnie sprzedajesz. Możesz prowadzić sklep, blog, stronę firmową, portal lub forum. Właściwie poprowadzona kampania email marketingu pozwala wygenerować konwersję – rozwiązanie to sprawdza się także w kontekście pozyskiwania lojalnych klientów. Merytoryczny newsletter to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą zbudować silną społeczność.
Nie zapominaj jednak, aby zachować spójność swoich działań, szczególnie jeśli materiały wysyłane za pomocą wiadomości email będą również publikowane w innych miejscach. Kwestia ta dotyczy również udostępniania treści jednocześnie na blogu oraz w mediach społecznościowych. Jeżeli wykorzystujesz email marketing do promowania własnej oferty, dokładnie te same informacje powinny znajdować się na Twojej stronie internetowej. Nie zmieniaj cen lub warunków skorzystania z oferty. W ten sposób wprowadzasz tylko zamieszanie i tracisz wiarygodność w oczach potencjalnych kupujących. Unikaj niedopowiedzeń, zadbaj o spójność oraz wysyłanie dokładnie takich samych sygnałów do społeczności za pomocą różnych kanałów komunikacji.
Jeżeli chcesz realizować email marketing w celu zwiększenia konwersji, Twoje wiadomości muszą być naprawdę wartościowe. Postaraj się zachęcić odbiorcę do skorzystania z oferty za pomocą jakościowego tekstu. Ważną kwestią jest znalezienie złotego środka między jakością oraz długością wiadomości. Bardzo często ściana tekstu zniechęca do czytania, nawet wtedy, gdy temat jest ciekawy. Jeśli masz taką możliwość, w wiadomości umieść wstęp do swojego tekstu, następnie przenosząc użytkownika na przykład na stronę internetową.
Prowadząc kampanię email marketingową postaw na jakość, bez względu na cel. Treści mogą generować sprzedaż, czy budować zaufanie i wizerunek eksperta. Jeśli chcesz naprawdę wyróżnić się swoim newsletterem, postaraj się przygotowywać wiadomości w oparciu o intrygujące badania oraz dane statystyczne (szczególnie w marketingu B2B).
Kluczową kwestią w email marketingu może być wybór odpowiedniego systemu do wysyłki wiadomości – wspominaliśmy o tym już wcześniej. Niektóre narzędzia dają więcej możliwości, a inne mniej (na przykład pod kątem szablonów, edycji wiadomości oraz badania statystyk). Zapoznaj się więc z oprogramowaniem od różnych dostawców, aby ostatecznie wybrać najlepsze dla swojego biznesu. Najpopularniejsze systemy do email marketingu to między innymi:
Za pomocą email marketingu możesz budować świadomość swojej marki, czy wpływać na sprzedaż w e-commerce. To również idealna propozycja dla przedsiębiorców, którzy chcą realizować cross-selling. Z tego względu warto nieco lepiej przyjrzeć się różnym systemom do przygotowywania i wysyłki treści.