SXO małego i dużego sklepu – różnice i podobieństwa
4 min
4 min
Na skróty
Search Experience Optimization – czyli optymalizacja doświadczeń użytkownika – to pojęcie, które coraz częściej zastępuje tradycyjne SEO w kontekście marketingowo-sprzedażowych działań firm obecnych w internecie. W dużym uproszczeniu SXO polega nie tylko na dbaniu o widoczność marki w wyszukiwarce Google, ale także o doświadczenie użytkownika, który podejmuje decyzję o odwiedzeniu strony. Celem jest stworzenie witryny atrakcyjnej i przejrzystej dla internauty, która zwiększa szanse na wywołanie u niego oczekiwanego działania – skorzystania z usługi, kupna produktu czy zapisania się do newslettera. W teorii wszystko jest proste, ale trzeba pamiętać, że SXO powinno się różnić w zależności od branży i rodzaju firmy. Jakie powinno być SXO małego sklepu, a jakie dużego?
Każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, by strona internetowa jego sklepu znajdowała się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Warto jednak pamiętać o tym, że małe i duże sklepy mają nieco inne cele biznesowe, a co za tym idzie działania SXO dużego sklepu będą się w pewien sposób różnić od strategii stosowanych przez małe sklepy.
Duże sklepy najczęściej mają już wyrobioną markę i są obecne w świadomości społeczeństwa od dłuższego czasu. Mają one bardzo rozbudowany asortyment, sprawną sprzedaż prowadzą na terenie całego kraju, współpracują ze znanymi osobami, a często dysponują również wieloma sklepami stacjonarnymi. Jakie działania można podjąć w ramach SXO dużego sklepu?
Na początku skupmy się na tym, co jest ważne z punktu widzenia SEO, czyli treściach. Duże, konkurujące ze sobą sklepy mają najczęściej podobny asortyment i współpracują z wieloma producentami – bardzo często to od nich pozyskują zdjęcia, informacje i opisy sprzedawanych produktów. W sytuacji, gdy oferta Twojego sklepu jest bardzo zbliżona do konkurencyjnej firmy, zwróć uwagę na oryginalne, unikalne opisy produktowe – to dzięki nim roboty Google mogą wyżej pozycjonować Twoją stronę. Zadbaj też o aktualne prowadzenie branżowego bloga, w którym nienachalnie zareklamujesz sprzedawane przez siebie produkty – twórz między innymi rankingi i poradniki.
Pamiętaj, że SXO dużego sklepu to nie tylko SEO, ale też UX. Tutaj sprawa jest o tyle skomplikowana, że sklepu z rozbudowanym asortymentem często posiadają wiele podstron z kategoriami i podkategoriami. Trzeba zatem zadbać nie tylko o estetyczny i atrakcyjny wygląd strony, ale także o czytelną i intuicyjną nawigację – postaraj się, by drzewo strony było skonstruowane w logiczny, spójny i czytelny sposób tak, by użytkownik nie miał problemu w dotarciu do produktu, którego szuka.
Kolejnym elementem, na który szczególnie trzeba zwrócić uwagę w przypadku dużego sklepu, jest przestrzeń Above the Fold, czyli elementy, które internauta widzi na ekranie po wejściu na stronę. To na podstawie wyglądu Above the Fold w ciągu kilku sekund podejmuje on decyzję o tym, czy pozostanie na stronie. Należy zatem dołożyć starań, by na górze witryny znajdowały się atrakcyjne, przejrzyste banery i kategorie oraz informacje o aktualnych promocjach i przecenach wzbogacone o CTA.
Teraz skupmy się na kilku kluczowych działaniach SXO małego sklepu. Konkurencja z dużymi firmami na początkowym etapie działalności sklepu może okazać się skazana na porażkę, dlatego budowanie renomy marki warto rozpocząć od działań lokalnych. Chociaż pozycjonowanie stron kojarzy nam się przede wszystkim z lokalami gastronomicznymi czy firmami usługowymi, sklepy również znajdują się w czołówce wyszukiwanych usług lokalnych.
Aby zdobyć renomę i zaufanie w lokalnej społeczności należy nie tylko stworzyć podstrony opisujące firmę, jej historię i informacje kontaktowe, ale także stworzyć wizytówkę Google Moja Firma. Poprawnie uzupełniony profil GMF umożliwia nie tylko lepszą komunikację z odbiorcami, ale też zapoznanie się z działalnością sklepu. Ponadto, pamiętaj, że wizytówki wyświetlają się zarówno w organicznych wynikach wyszukiwania, jak również w Mapach Google, co sprawia, że są bardzo istotnym elementem lokalnego SEO. W kwestii pozycjonowania on-site należy zadbać oczywiście również o unikalne, wartościowe opisy, poprawne nasycenie frazami kluczowymi oraz aktywne prowadzenie firmowego bloga, dzięki któremu łatwiej będzie Ci zbudować autorytet eksperta.
A jak wygląda sprawa z UX? Powiedzmy sobie wprost – małe sklepy nie dysponują tak rozbudowanym asortymentem jak największe sklepy, co pewne rzeczy ułatwia, a inne utrudnia. Z pewnością łatwiej jest stworzyć przejrzystą i intuicyjną nawigację strony. Jeśli nie można przykuć uwagi klientów rozbudowaną ofertą, należy spróbować zatrzymać ich na stronie inaczej. Szczególnie znaczenie ma identyfikacja wizualna sklepu, czyli logotyp, kolorystyka, powtarzające się motywy. Przestrzeń Above the Fold powinna intrygować użytkownika i pokazywać indywidualny charakter sklepu, dzięki któremu łatwiej będzie zdobywać klientów.
Budżet SXO małego sklepu i dużego może się znacząco różnić, co więcej – usługi SXO mogą zostać zupełnie inaczej wycenione nawet w przypadku dwóch sklepów o podobnej wielkości. Z czego to wynika?
Podstawowe znacznie ma rozmiar sklepu. Budżet SXO dużego sklepu będzie większy przede wszystkim z tego powodu, że firma posiada bardzo rozbudowany asortyment. Co za tym idzie, do stworzenia i opisania jest więcej stron produktowych oraz podstron kategorii i podkategorii. Bardziej wymagającym zadaniem jest także stworzenie przejrzystej nawigacji. Budżet SXO małego sklepu jest mniejszy, bo po prostu agencja ma do wykonania nieco ograniczone zadania SEO i UX.
Różny budżet SXO w przypadku dwóch sklepów o podobnej wielkości może wynikać z tego, że do opracowania będzie inny zakres czynności optymalizacyjnych. Oczywistym jest, że firma, która posiada unikalne, dostosowane do wytycznych SEO treści na poszczególne podstrony, zapłaci za usługi SXO mniej niż przedsiębiorstwo, w przypadku którego wszystkie działania SEO i UX trzeba opracowywać od zera.
To, jakie działania SXO są podejmowane, może zależeć od różnych czynników. Pod uwagę bierze się między innymi wielkość sklepu, różnorodność asortymentu, oczekiwania klienta, aktualny wygląd strony internetowej i to, jakie działania zostały już wykonane, czy sytuację na rynku.
Ogólnie rzecz ujmując etapy SXO małego sklepu i dużego można podzielić przede wszystkim na działania SEO i UX, czyli działania mające na celu pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce internetowej i poprawienie doświadczeń użytkownika tak, by dokonał on zakupu lub innego pożądanego działania.
Warto jednak pamiętać o tym, że nie we wszystkich przypadkach podejmuje się te same działania. W niektórych sklepach bardziej należy skupić się na SEO on-site, w innych na pozycjonowaniu off-site, czyli przede wszystkim pozyskiwaniu wartościowych linków zewnętrznych. Podobnie może być w przypadku działań UX – czasem wystarczą tylko kosmetyczne zmiany w nawigacji, a w innych przypadkach niezbędne może być wdrożenie większej liczby etapów, takich jak zaprojektowanie przyjaznej dla użytkownika identyfikacji wizualnej, zaprojektowanie interfejsu (czyli UI), a dopiero potem działania UX. Aby dowiedzieć się, jakie działania i etapy SXO będzie trzeba wdrożyć w przypadku Twojego sklepu, najlepiej jest skorzystać z usługi audytu SXO.