Większość z nas codziennie wykorzystuje wyszukiwarkę internetową Google do zdobywania różnorodnych informacji. Nie każdy jednak wie, w jaki sposób uzyskujemy konkretne odpowiedzi na nurtujące nas kwestie. To między innymi zasługa algorytmu Google, czyli kombinacji formuł i procesów. Właśnie te zasady decydują o tym, jakie strony internetowe będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na dane zapytania.
Algorytm bierze pod uwagę liczne wskaźniki, które wpływają na dokładność i poprawę jakości wyników wyszukiwania. W związku z tym, że sieć się rozrasta, ciągle pojawiają się także nowe strony i serwisy, zmieniają się metody pozycjonowania, a nawet sposoby generowania zapytań. Google stosuje więc różne algorytmy, które współtworzą system wyszukiwania i pomagają wyszukiwarce zrozumieć intencje użytkowników.
Z tego wpisu dowiesz się między innymi:
- jak działa wyszukiwarka Google,
- czym są roboty Google,
- i jakie były najważniejsze aktualizacje algorytmu Google w ubiegłych latach.
Co to jest algorytm Google?
Algorytm Google, nazywany też systemem wyszukiwania, to kombinacja formuł i procesów, które weryfikują strony internetowe i ustalają ich pozycję w rankingu w odpowiedzi na zapytania użytkowników. System ten składa się z wielu „mniejszych” algorytmów, z których każdy odpowiada za inne kryteria oceny witryny.
Jak działa algorytm Google?
Niezależnie od tego, czy korzystasz z wyszukiwarki Google jako użytkownik poszukujący informacji, czy też próbujesz wypozycjonować swoją stronę internetową www – zrozumienie działania algorytmów Google to wiedza, która pomoże Ci sprawniej działać w świecie online. Jak zatem działa algorytm wyszukiwarki?
Opiera się on na szeregu zróżnicowanych algorytmów. To dzięki nim system może zrozumieć intencje użytkownika oraz to, czy konkretna witryna jest dopasowana do wysłanego zapytania. Bez algorytmów w Google panowałby chaos, a sama wyszukiwarka stałaby się kompletnie bezużyteczna.
Aby zapewnić wysokie standardy trafności i jakości algorytmów wyszukiwania, stosujemy rygorystyczny proces, który obejmuje zarówno testy na żywo, jak i pracę tysięcy przeszkolonych zewnętrznych testerów jakości z całego świata. Testerzy jakości przestrzegają rygorystycznych wytycznych, które definiują cele naszych algorytmów wyszukiwania i są publicznie dostępne dla wszystkich użytkowników – oficjalne stanowisko firmy Google, źródło: Search Quality Rater Guidelines.
System od lat nagradza strony internetowe, które są dopasowane do potrzeb użytkownika, karając jednocześnie witryny spamerskie, bez konkretnej wartości dla społeczności. Pełna lista czynników, wpływających na pozycjonowanie strony internetowej w rankingu, jest nieznana. Google regularnie uchyla jednak rąbka tajemnicy i publikuje informacje na temat swoich algorytmów oraz aktualizacji algorytmicznych.

Fot. appshunter.io / Unsplash.com
Jak działa wyszukiwarka Google?
Jak już wiesz, wyszukiwarka Google działa poprzez wykorzystanie wielu skomplikowanych algorytmów. Każdy z nich odpowiada za inne elementy podczas ustalania rankingu. Te jednak stale się zmieniają i często to, co ma kluczowe znaczenie jednego dnia, po jakimś czasie staje się nieaktualne.
Aby pokazać skalę tych procesów, warto posłużyć się przykładem. Według ostatnich oficjalnych danych, w samym 2023 roku Google wykonało następujące działania mające na celu poprawę jakości wyszukiwarki:
-
719 326 testów jakości wyszukiwarki.
-
124 942 doświadczenia równoległe (testy A/B).
-
16 871 doświadczeń z ruchem w sieci.
-
4 781 uruchomień (wdrożonych zmian w systemach).
Google zazwyczaj publikuje takie podsumowania z pewnym opóźnieniem, dlatego na dane za rok 2024 i 2025 należy jeszcze poczekać. Szacuje się jednak, że dane liczbowe tylko wzrosną, ponieważ wyszukiwarka stale zwiększa skalę i tempo zmian – zwłaszcza w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji (AI) i wprowadzania nowych funkcji, takich jak AI Overviews w wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej: Google AI Overview – co to takiego?
Pierwszy algorytm Google PageRank
PageRank był pierwszy algorytmem Google. Wprowadzono go w roku 1998, a całkowicie wycofano w 2016. Zasada jego działania była prosta – im więcej odnośników, które prowadzą do strony, tym lepsza pozycja witryny w klasyfikacji. Nowa strona otrzymywała wyjściową ocenę w skali od 0 do 10. Jeżeli jej twórca chciał zadbać o wyższy współczynnik PageRank, musiał skupić się na link buildingu.
Niestety, takim systemem klasyfikacji z łatwością można było manipulować (strony z linkami nie musiały być wartościowe), dlatego konieczne okazały się dalsze zmiany algorytmów Google. Ostatecznie więc wyłącznie ilościowy link building zaczął odgrywać coraz mniejszą rolę w pozycjonowaniu.

Fot. PageRank – początki Google. Kompleksowy opis, źródło: Wikipedia
W 2016 roku wygaszono publiczny Toolbar PageRank, natomiast sygnały linków nadal mają znaczenie (z tym, że bardziej jakościowe i odporne na manipulacje).
Najważniejsze algorytmy Google dla SEO Twojej strony
Zmiany w algorytmach Google to siła napędowa ewolucji wyszukiwarki. Zrozumienie ich mechaniki jest kluczowe dla skutecznego SEO Twojej witryny, ponieważ to właśnie one decydują o tym, czy treści tworzone przez Ciebie zostaną uznane za wartościowe.
Każdy algorytm ma swój unikalny cel: jedne nagradzają wysoką jakość i trafność, inne bezlitośnie filtrują spam i niezbyt wysokiej jakości treści. Poniżej omawiamy historyczne i kluczowe algorytmy, które ukształtowały dzisiejszy krajobraz SEO i wciąż mają fundamentalne znaczenie dla widoczności i lepszego pozycjonowania.
Algorytm Panda
O Pandzie po raz pierwszy mogliśmy usłyszeć w 2011 roku. To algorytm Google analizujący content na stronach internetowych. Od czasu jego wprowadzenia na wysoką pozycję w wyszukiwarce mogą liczyć szczególnie te witryny, które publikują wartościowe treści. Spadki notują zaś serwisy z duplikacjami oraz spamem. Za sprawą Pandy Google znacznie zredukowało zjawisko keyword stuffing (nadmierne stosowanie słów kluczowych, nazywane potocznie „upychaniem słów kluczowych”).
- Wdrożenie algorytmu Panda: 2011 rok
- Kluczowe zadanie: analiza treści pod kątem jakości
Algorytm Pingwin
Pingwin jest kolejnym niezwykle ważnym algorytmem Google, który analizuje linki prowadzące do stron internetowych w sieci. Za sprawą Pingwina zyskały te domeny, które posiadają jakościowe linki zwrotne, a nie ze spamerskich miejsc. Uwagę algorytmu przykuwają nagłe, nienaturalne przyrosty linków.
- Wdrożenie algorytmu Pingwin: 2012 rok
- Kluczowe zadanie: analiza jakości linków prowadzących
Algorytm Pirat
Poprzez Pirata Google rozpoczęło „walkę” ze stronami www, które kopiują treści objęte prawami autorskimi. Rozwiązanie to jest stosowane od sierpnia 2012 roku. Za sprawą tego algorytmu w systemie wyszukiwania pozycję straciły domeny naruszające prawa autorskie, zyskały zaś wartościowe strony, oferujące unikalne treści.
- Wdrożenie algorytmu Pirat: 2012 rok
- Kluczowe zadanie: karanie stron naruszających prawa autorskie
Algorytm Koliber

Fot. Algorytm Koliber – najważniejsze informacje, źródło: Wikipedia
W 2013 roku Google wprowadziło algorytm Koliber (eng. Google Hummingbird). Rozwiązanie to miało za zadanie lepiej zrozumieć intencje użytkowników. W ten sposób w rankingu zostały te witryny, które niekoniecznie posiadają dane słowo kluczowe, ale swoją tematyką i kontekstem odpowiadają na zapytanie internauty. Od tego czasu tworzenie wartościowych treści ma jeszcze większe znaczenie.
- Wdrożenie algorytmu Koliber: 2013 rok
- Kluczowe zadanie: badanie kontekstu stron i wyświetlanie ich zgodnie z intencjami użytkownika
Algorytm Opos
W 2016 roku internauci zostali poinformowani o nowej aktualizacji o nazwie Opos. Na czym polega ten algorytm Google? To za jego sprawą pozycjonowanie lokalne przybrało nieco inną formę, a podczas ustalania wyników organicznych zaczęto brać pod uwagę lokalizację użytkownika. W ten sposób zyskały lokalne biznesy, które np. posiadają wizytówkę Google oraz własną stronę internetową.
- Wdrożenie algorytmu Opos: 2016 rok
- Kluczowe zadanie: optymalizacja lokalnych wyników wyszukiwania
Algorytm RankBrain
Algorytm RankBrain korzysta z uczenia maszynowego (eng. machine learning) i został opublikowany w 2015 roku. Za jego sprawą Google chciało lepiej dopasować wyniki do standardów społeczności. Wraz z aktualizacją lepsze rezultaty w SERPach zaczęły osiągać te witryny, które stawiały nie tylko na jakościowy content, ale także UX (doświadczenia użytkownika) . Spadki zaliczyły serwisy z wysokim współczynnikiem odrzuceń.
- Wdrożenie algorytmu RankBrain: 2015 rok
- Kluczowe zadanie: uczenie maszynowe, lepsze dopasowanie wyników do intencji użytkownika
Algorytm BERT
Bidirectional Encoder Representation from Transformers (BERT) działa od 2019 roku. Ma za zadanie wyświetlać trafniejsze wyniki wyszukiwania, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych zapytań long-tail.
To ogromny krok w kierunku jeszcze lepszego zrozumienia tego, czego dokładnie szukają użytkownicy. To także moment, w którym Google zaczęło na szeroką skalę wykorzystywać NLP (procesowanie języka naturalnego). BERT obejmuje dwukierunkową analizę fraz, co oznacza, że znajduje on korelacje pomiędzy różnymi słowami kluczowymi, lepiej interpretujących ich semantykę i kontekst.
- Wdrożenie algorytmu BERT: 2019 rok
- Kluczowe zadanie: analiza NLP, lepsze zrozumienie zapytań
Najważniejsze aktualizacje Google dla SEO (2022-2025)
Poza opisanymi wyżej algorytmami, istotne są także aktualizacje systemu wyszukiwania. Bardzo często jedna, pozornie niewielka zmiana, wywiera ogromny wpływ na pozycjonowanie oraz widoczność różnych stron w wynikach organicznych. Przedstawiamy najważniejsze aktualizacje, które zrealizowano w ciągu ostatnich lat.
Core Updates
Pod tą nazwą kryją się najważniejsze i najbardziej fundamentalne zmiany w systemie rankingowym Google, wydawane zazwyczaj kilka razy do roku (np. cztery razy w 2023 i 2024 roku). Nie celują one w jeden czynnik, ale całościowo oceniają, jak działa system. Każda z nich może spowodować duże wahania rankingów, ponieważ podnosi ogólne standardy jakości i trafności.
Helpful Content System (HCS)
- Cel: system ten ma za zadanie nagradzać tworzenie treści nakierowanych na potrzeby użytkowników (people-first content) i obniżać pozycję stron, których treści stworzono głównie z myślą o dobrym rankingu w wyszukiwarkach (SEO-first content), często bez faktycznej wartości dodanej.
- Wpływ: w 2024 roku Google ogłosiło włączenie HCS do swojego głównego algorytmu, co oznacza, że przestał być on oddzielnym systemem. Jest to najsilniejsze narzędzie Google do walki z masowo generowanymi, niskiej jakości treściami, zwłaszcza tymi tworzonymi przez AI.
Reviews Updates
- Cel: promowanie recenzji i opinii opartych na faktycznym doświadczeniu, wiedzy i dogłębnej analizie produktu/usługi, a nie na skopiowanych, automatycznie generowanych treściach lub powierzchownych opisach.
- Wpływ: po 2023 roku Google zaprzestało osobnego ogłaszania tych aktualizacji, informując, że stały się one regularną i ciągłą częścią głównego algorytmu. Wymaga to od twórców treści skupienia się na E-E-A-T.
Czytaj więcej: E-E-A-T w SEO – na czym polega?
Spam Updates
- Cel: eliminacja spamu, w tym działań mających na celu manipulację wynikami. Najważniejszymi zmianami w latach 2024 i 2025 było oficjalne sklasyfikowanie nadużycia treści generowanych na skalę masową oraz nadużywania reputacji witryny (Site Reputation Abuse) jako spamu.
- Wpływ: od marca 2024 roku Google jasno wskazuje, że dzięki tym systemom spodziewa się zredukować ilość niskiej jakości, nieoryginalnych treści o 45%. Aktualizacje te szczególnie uderzyły w strony wykorzystujące sztuczną inteligencję do masowego tworzenia treści bez nadzoru człowieka.
Wprowadzenie AI Overviews i Generative Experience
Choć nie jest to tradycyjny algorytm rankingowy, jest to największa zmiana w sposobie prezentowania wyników od dekady. Wprowadzenie AI Overviews zmieniło rozkład kliknięć na stronie, a strony internetowe muszą dostosować się do nowego krajobrazu, w którym użytkownik nie musi wchodzić na stronę po podstawową informację.
Pozostałe istotne aktualizacje
Exact match domain
To aktualizacja z 2012 roku. Do tego czasu wpływ na pozycjonowanie miała nazwa domeny, a posiadanie takiej z frazą kluczową było pomocne w osiąganiu wysokich pozycji. Z tego względu popularne było masowe wykupywanie domen, a następnie stawianie zaplecza lub generowanie przekierowań. Dziś to praktycznie nieistotny element SEO.
Czytaj więcej: Jak wybrać nazwę domeny dla swojej strony internetowej? Praktyczne wskazówki
Mobile First Indexing i Mobile Friendly Update
To aktualizacje wdrożone w 2015 roku: większą widoczność miały uzyskiwać te strony, które są poprawnie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne. Po kilku latach, w 2018 roku, Google opublikowało informację, według której indeksowanie ma najpierw odbywać się dla mobilnych wersji stron internetowych. Tak zostało do dziś.
Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty
Aktualizacja z 2017 roku. Google oznajmiło wówczas, że strony z reklamami utrudniającymi dostęp do zawartości zostaną ukarane. Dotyczyło to przede wszystkim witryn wyświetlanych na urządzeniach mobilnych, które stawały się w ten sposób niemal nieczytelne dla użytkowników. To kolejny krok nie tylko w stronę samej optymalizacji stron, ale również UX.

Fot. Google Intrusive Intertitials Mobile Penalty w praktyce, źródło: Developers Google „Unikalnie uciążliwych reklam pełnoekranowych i okien”
Site Diversity Update
Gdy wpiszesz w wyszukiwarce zapytanie, w ramach odpowiedzi Google powinno wyświetlić strony, spośród których każda należy do innej domeny (maksymalnie dwa adresy mogą prowadzić do tej samej domeny). Przed aktualizacją Site Diversity Update z 2019 roku wyniki wyszukiwania mogły być wypełnione większą liczbą stron z dokładnie jednego serwisu. Aktualizacja miała zatem zdywersyfikować rezultaty w wynikach wyszukiwania.
Passage Indexing: luty 2021
Celem głównym aktualizacji Passage Indexing było lepsze dopasowanie wyświetlanej treści do intencji i potrzeb użytkownika. Google wychodzi bowiem z założenia, że na wygenerowane zapytanie powinna wyświetlić się konkretna odpowiedź.
Czytaj więcej: Czym jest Passage Indexing i jak wykorzystać go do pozycjonowania?
Product Reviews Update: kwiecień 2021
Google ogłosiło aktualizację, która ma nagradzać recenzje produktów, jednocześnie weryfikując spamerskie wpisy. Dzięki temu użytkownicy zyskali większe zaufanie do czytanych w sieci recenzji.
Spam Update: czerwiec 2021
Jak sama nazwa wskazuje, to kolejna aktualizacja walcząca ze spamem. Spadki zanotowały witryny z contentem niskiej jakości. W ten sposób Google ponownie potwierdził, że stawia na jakość wyników wyszukiwania oraz doświadczenia użytkownika (UX), szczególnie w kontekście publikowanej na stronach zawartości.

Fot. Historia aktualizacji Spam Update w 2025 roku, źródło: Status Search Google
Page Experience Update: czerwiec 2021
Aktualizacja, która sprawiła, że Google bierze pod uwagę wskaźniki Core Web Vitals. Strony dbające o optymalizację oraz UX mogły więc cieszyć się pozytywnymi wynikami. Wdrożenie CWV do systemu wyszukiwania było opóźnione wielokrotnie. Ostatecznie Google zdecydowało się na ten ruch w czerwcu 2021 roku.
Page Title Rewrites: sierpień 2021
Od sierpnia 2021 roku Google samodzielnie dobiera tytuły (title) wyświetlane w wynikach wyszukiwania. To zmiana, która ma na celu zwiększać współczynnik CTR dzięki dopasowaniu odpowiedzi do zapytania użytkownika. Choć aktualizacja wywołała wiele dyskusji, ostatecznie nie zmieniła zbyt wiele w kontekście indeksu wyszukiwarki.
Algorytmy Google – jakie zmiany w przyszłości?
Opisane przykłady to zaledwie część ważnych zmian algorytmów Google i tym samym wyników wyszukiwania. Nie sposób wskazać wszystkich czynników, które decydują o pozycji danej witryny, zwłaszcza, że algorytmy poprzez swoje elementy uczenia maszynowego (machine learning) zmieniają się niezwykle dynamicznie.
Od 2016 roku Google wprowadziło między innymi: (Mobile) Speed Update (szybkość strony stała się czynnikiem rankingowych również dla wyszukiwań przez urządzenia mobilne), Medical Update (kontrowersyjną zmianę dla stron z dziedziny medycyny czy farmacji) oraz opisany wyżej algorytm BERT (opracowany w celu lepszego zrozumienia języka naturalnego).
Co będzie dalej? Trudno przewidzieć konkretne modyfikacje, jednak Google z pewnością wciąż będzie szukać możliwości lepszego zabezpieczenia wyników wyszukiwania przez skutkami różnych manipulacji oraz rozwijać algorytmy tak, aby wyróżniać wartościowe i przydatne strony. Ogromny wpływ z pewnością wywrze również rozwój AI i związanych z nim zmian w zachowaniu użytkowników.
Dlaczego warto śledzić na bieżąco aktualizacje algorytmów?
Wyszukiwarka Google to żywy, stale aktualizowany ekosystem. Jak pokazują oficjalne statystyki, każdego roku Google realizuje tysiące zmian w swoich systemach rankingowych – od drobnych poprawek po fundamentalne, szerokie Core Updates.
To one decydują o tym, czy Twoja strona internetowa jest nagradzana (np. zwiększeniem ruchu, awansem w wynikach wyszukiwania) czy karana (np. utratą widoczności bądź spadkiem konwersji). Jeśli zignorujesz ich ewolucję, sporo ryzykujesz.

Śledzenie setek zmian, analizowanie wahań ruchu i rozszyfrowywanie oficjalnych komunikatów Google jest zadaniem czasochłonnym i skomplikowanym. Czujesz, że to za dużo?
Umów się z nami na bezpłatną konsultację lub wypełnij formularz na dole strony – niech aktualizacje algorytmów pracują wyłącznie na korzyść Twojej strategii SEO.
FAQ dotyczące algorytmu Google
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat algorytmu Google?
Jaka jest rola i na czym polega algorytm Google?
Algorytm Google – określany także jako system wyszukiwania – to formuły i procesy, które ustalają ranking stron internetowych i sposób interpretowania zapytań. Główny algorytm składa się z innych „mniejszych” algorytmów Google, a każdy odpowiada za inne spektrum działania. Ostatecznie oprogramowanie identyfikuje różne sygnały i analizuje witryny pod wieloma względami, aby przydzielić im odpowiednie miejsce na konkretne zapytanie wygenerowane przez użytkownika.
Jak często Google aktualizuje algorytmy?
Algorytmy Google są aktualizowane regularnie i ze sporą częstotliwością. Zwykle oficjalne, większe zmiany są ogłaszane kilka razy w roku. Wyszukiwarka ogłosiła jednak, że np. algorytm Panda otrzymuje aktualizacje w sposób ciągły, bez żadnych specjalnych zapowiedzi.
Co to aktualizacja algorytmu Google?
Aktualizacja algorytmu Google polega na wprowadzeniu zmian w sposobie, w jaki algorytm ocenia i wyświetla strony internetowe w wynikach wyszukiwania. Te aktualizacje mogą mieć wpływ na pozycje stron www w wynikach wyszukiwania i ich widoczność online.
Jak przygotować witrynę pod aktualizacje algorytmu Google?
Aby zaktualizować witrynę zgodnie z Algorytmem Google, należy skupić się na dostarczeniu wartościowego i unikalnego contentu, poprawie użyteczności witryny, zoptymalizowaniu metadanych i słów kluczowych oraz dbaniu o szybkość ładowania strony. Warto również monitorować zmiany w wyszukiwarce i przestrzegać jej oficjalnych wytycznych.
Czy aktualizacje algorytmu Google mają wpływ na moją prywatność?
Aktualizacje algorytmu Google są skoncentrowane przede wszystkim na jakości i użyteczności treści. Nie mają one zatem bezpośredniego wpływu na prywatność użytkowników.
Kiedy następna aktualizacja algorytmu wyszukiwania Google?
Google regularnie aktualizuje algorytm, jednak dokładne daty kolejnych aktualizacji nie są publicznie ogłaszane.
Co to jest Google for Developers?
Google for Developers to oficjalna platforma wyszukiwarki Google, zawierająca narzędzia, dokumentację i zasoby dla programistów tworzących aplikacje i usługi wykorzystujące technologie Google. Jest to miejsce, gdzie programiści mogą uzyskać pomoc, znaleźć przykłady kodów i dowiedzieć się więcej o najlepszych praktykach.
Co Google zmieniło w marcu 2024 (core update)?
Wzmocniono walkę z treściami niskiej jakości i nadużyciami: scaled content abuse, expired domain abuse, site reputation abuse. Cel: więcej ruchu do pomocnych i oryginalnych treści.
Czym są AI Overviews i jak się przygotować?
To generatywne streszczenia odpowiedzi w wynikach (w USA od maja 2024). Aby się w nich pojawić postaw na strukturę Q&A, definicje pod nagłówkami, listy 3–5 punktów, jasne leady i dobre źródła.
swój potencjał z
marketing działa.