Marketing

Aspekty prawne działań marketingowych – klauzule niedozwolone w umowach

3 min czytania
Kryzys to nie czas na oszczędności SEO!

Skuteczne działania marketingowe są czymś pożądanym przez każdą firmę. Przez wzgląd na to, jakie znaczenie mają dla ich rozwoju, często jednak można spotkać się z różnego rodzaju nadużyciami w tej dziedzinie. Nierzadko popełniane są one nieświadomie. Niemoralny i bezprawny marketing w dłuższej perspektywie czasu może skutkować jedynie negatywnymi rezultatami. Nie tylko w postaci utraty długo budowanego zaufania klientów, ale także konsekwencjami prawnymi. Dlatego każdy specjalista powinien wiedzieć jakich działań i klauzul powinien wystrzegać się w umowach marketingowych. 

Niedozwolone prawnie klauzule e-commerce

Ogromną część obecnego rynku stanowią sklepy online, serwisy ogłoszeniowe, portale aukcyjne, a także inne internetowe działalności. Sektor e-commerce rozwija się błyskawicznie i jak to często bywa w takich przypadkach, narażony jest też na nadużycia prawne. Czy to ze złej woli czy też z niewiedzy. Czego zatem należy wystrzegać się i na co zwrócić uwagę, podczas prowadzenia tego rodzaju działalności, tak by była ona całkowicie zgodna z obowiązującymi przepisami i nie nadużywała zaufania klientów? 

Te kwestie regulowane są przez prawa konsumenckie. Niedozwolone prawnie zabiegi w e-commerce dotyczą zawierania z konsumentami umów niemoralnych lub naruszających jego osobiste dobra. Kodeks cywilny (a konkretnie art. 385[3]) zawiera w sobie przykładowe abuzywne klauzule umów. Posiadanie tego rodzajów zapisów w swoich regulaminach może skutkować wytoczeniem uzasadnionego powództwa. Co istotne, regulaminy muszą być precyzyjne i nie powinny mieć konstrukcji, która umożliwia poddawanie ich wieloznacznym interpretacjom – działa to bowiem na niekorzyść sklepu w przypadku postępowania prawnego. 

Zobacz  Marketing mix – zastosowanie w praktyce

Przykładowe i najczęściej stosowane nadużycia w handlu internetowym wiążą się z zapisami dotyczącymi realizacji zamówień i ich reklamacji. Nielegalną jest klauzula dotycząca tego, że reklamacja uszkodzonego sprzętu może zostać uznana, tylko jeżeli usterka została odkryta i poświadczona w obecności dostarczającego przesyłkę kuriera. Podobnie niedozwolone są klauzule, które obarczają kupującego kosztem przesyłki reklamowanego towaru, albo te które informują, że sklep zrzeka się odpowiedzialności za niezgodność towaru z opisem na stronie.

Konsumenci chronieni są też przed zapisami dotyczącymi zmian regulaminów na ich niekorzyść. Przykładowo, kiedy te wchodzą w życie z chwilą publikacji nie dając czasu na zapoznanie się z ich treścią. 

Kierując zatem swoją działalnością e-commerce musisz mieć świadomość, że tego rodzaju zapisy nie przysłużą się Twojej firmie, a wręcz przeciwnie, mogą przyczynić się do pogorszenia jej kondycji. Nie tylko w kontekście prawnym, ale również wizerunkowym.

Aspekty prawne działań marketingowych - klauzule niedozwolone w umowach

Umowy z agencjami marketingowymi i SEO

Jak sprawa ma się w przypadku zawierania umów z agencjami zajmującymi się marketingiem i SEO? Na co zwracać uwagę by uniknąć nadużyć i związanych z nimi przykrych konsekwencji? Podpisując umowę na pozycjonowanie swojej strony, przede wszystkim należy uregulować kwestie związane z niedopuszczalnymi praktykami, które zakazane są przez Google. Mowa o technikach znanych pod zbiorczą nazwą Black Hat SEO. 

Warto zadbać by zapis ten był dość precyzyjny i wymieniał konkretne praktyki, tak aby nie było wątpliwości na interpretacje w przypadku ich użycia. Zwłaszcza, że wiele dopuszczalnych i niedopuszczalnych praktyk jest w wielu kwestiach podobnych i trudno je odróżnić przez osobę nieznającą choćby podstaw SEO. Rozsądnym wyjściem jest to, by kwestie niezastosowania się do nich były opatrzone umownym zapisem o karze finansowej, ponieważ użycie technik BHS i ich wykrycie przez Google oznacza straty dla firmy. W przypadku wykrycia tego przez Google (nastąpi to prędzej czy później, bowiem algorytmy Google w kwestii ich wykrywania są cały czas rozwijane) strona zostaje poddana filtracji lub całkowcie zdjęta z wyników wyszukiwań, co oznacza pogorszenie jej zasięgów i realne zagrożenie dla osiąganych za jej pomocą zysków. 

Zobacz  FAQ

Co istotne, stosowanie niedopuszczalnych technik pozycjonowania nie ma konsekwencji prawnych, jednakże narusza wewnętrzne standardy społeczności i przez to naraża firmę na negatywne skutki i zniweczenie wszystkich osiągniętych do tej pory rezultatów. 

Aspekty prawne działań marketingowych - klauzule niedozwolone w umowach

Gdzie znaleźć pomoc prawną dotyczącą marketingu online?

Liczba przepisów z zakresu ochrony praw konsumenta i marketingu online potrafi być przytłaczająca dla osoby, która na co dzień nie ma styczności z prawem. Jeżeli nie jesteś pewny czy stosowany przez Ciebie marketing online i prawo funkcjonują ze sobą w zgodzie, albo masz wątpliwości co do zapisów umowy z agencją reklamową, skonsultuj  się ze specjalizującą się w tym kancelarią prawną. 

Obecnie wiele firm adwokackich i doradczych specjalizuje się w prawie dotyczącym marketingu, również tego online. Konsultacja z nimi da Ci pewność, że kampanie marketingowe i inne praktyki stosowane przez Twoją firmę lub firmę z którą chcesz zawrzeć umowę, są zgodne z prawem i nie stanowią dla Ciebie zagrożenia. Pozwolą Ci także dowieść swoich praw w przypadku jeżeli padłeś ofiarą ofiarą nieuczciwego marketingu online.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 1 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy