Maile są ważnym elementem marketingu internetowego. Trafiają do odbiorców, którzy zapisali się na newsletter i chcą otrzymywać informacje od danej firmy. Dlatego też warto postarać się o to, aby były one profesjonalne i zachęcające. Jednak proces email marketingu jest niezwykle czasochłonny i warto zastosować narzędzia do automatyzacji. Pomagają one nie tylko monitorować reakcje odbiorców, ale weryfikować to, jakie treści były dla nich najbardziej ciekawe. W jaki sposób automatyzować maile?
Email Marketing Automation – czym jest?
Powszechnie uważa się, że automatyzacja to proces, który sprawia, że za człowieka wszystko wykonują programy i maszyny. Jeśli chodzi o automatyzację marketingu internetowego nie można zastosować takiego wytłumaczenia. Wciąż potrzebne są działania ze strony twórcy czy administratora strony. Jednak dzięki wielu danym wie on w jaki sposób formułować wiadomości i jak budować relacje z klientami.
EMA pozwala sprawdzać to, w jaki sposób odbiorcy emaili reagują na nie. Czy je otwierają, klikają w link odwiedzając stronę, wypełniają ankietę, a może dokonują zakupów. Zbieranie takich danych powala na generowanie coraz lepszych i bardziej angażujących komunikatów. Mnóstwo marek decyduje się na to, aby korzystać z narzędzi pozwalających na automatyzację tego procesu. Zarówno jeśli chodzi o branże usługowe, jak i blogi czy sklepy internetowe. E-mail to doskonały sposób na interakcję z odbiorcą, przesyłanie mu ciekawych treści, albo dostępu do darmowych materiałów (ebooki, wideo, broszury). Narzędzia do automatyzacji email marketingu oferują wiele interesujących funkcji. Różnią się w zależności od tego, jaki system wybierzesz, jednak część z nich jest wspólna.
Jakie informacje dostarczają narzędzia do automatyzacji mailingu?
Wśród nich jest mnóstwo przydatnych i istotnych pod względem strategii internetowej wskazówek. Dzięki automatyzacji dowiesz się:
Jaki jest % otwieralności Twoich wiadomości
Jak tworzyć wiadomości spersonalizowane – dostosowane do różnych typów odbiorców
Na jakie zachowania odbiorców reagować
Jaki jest efekt maili – określone działania wykonywane przez odbiorców wiadomości
Jak długo dana osoba przebywa na stronie
Jaki % osób zapoznało się z ofertą/artykułem i czy wykonało określone działanie (zapis na webinar, pobranie dokumentów itd.)
Jak wygląda w praktyce automatyzacja email marketingu?
Otrzymujesz szczegółowe informacje na temat zachowań i reakcji odbiorców wiadomości. Działania użytkowników są monitorowane. Po dokładnej analizie możesz zdecydować się na zmiany w wysyłanych komunikatach. Pozwala Ci to na tworzenie wiadomości dopasowanych do konkretnych typów odbiorców.
Jeśli zaobserwujesz, że użytkownicy dodali produkty do koszyka i porzucili go, możesz przesłać im maila z przypomnieniem. Osobom, które zakupiły dany produkt często przesyła się rabat na następne zakupy wraz z propozycjami (dopasowanymi według tego, co znajdowało się w zamówieniu). Użytkownikowi, który zainteresował się ofertą i spędził określony czas na jej przeglądaniu można wysłać wiadomość zachęcającą, związaną z danym produktem lub usługą.
Jakie są cele automatyzacji maili?
Jednym z celów jest to, aby odbiorca poczuł, że wysyłane wiadomości są skierowane specjalnie do niego, a nie do grupy różnych osób. Może też poczuć więź do danej marki, szczególnie gdy nie tylko otrzymuje wiadomości powiązane z jego zachowaniem, ale także widzi reakcje na określone działania.
Klienci cenią sobie dopasowane treści. Nie lubią sztucznych i przerysowanych reklam, które skierowane są dla wszystkich. Dlatego jeśli zobaczy, iż firma reaguje na jego zainteresowania zakupowe, czy działania na stronie, to uzna, że dopasowana oferta uwzględnia głównie jego potrzeby, a nie chęć jak największego zysku.
Osiąga się to poprzez pośredni etap procesu, jakim jest pogrupowanie odbiorców, czyli utworzenie profili każdego z nich i dopasowanie ich do większych grup posiadających jakieś cechy/wykonujących określone działania. Tylko wtedy można idealnie dopasować treści do typów odbiorców, ich potrzeb i zachowań.
Celem ostatecznym jest zwiększenie popularności marki oraz wpływ na sprzedaż Dopasowane maile są skuteczne i często stanowią przyczynę odpowiednich działań. Czyli takich, jakie są pożądane przez Ciebie jako właściciela danej strony internetowej.
Podsumowanie
Automatyzację działań marketingowych warto wdrażać nie tylko w przypadku maili do klientów, ale także innych kanałów kontaktu. Jednak to właśnie email marketing jest jednym z najistotniejszych, ponieważ polega na bezpośrednim kontakcie i wysyłaniu dopasowanych wiadomości bezpośrednio na skrzynkę odbiorczą konkretnego klienta. Podczas prowadzenia kampanii mailingowych pamiętaj o przepisach RODO, a także dbaj o bezpieczeństwo danych odbiorców Twoich wiadomości. Sprawdź też w jaki sposób możesz zwiększyć liczbę wartościowych wejść na Twoją stronę dzięki treściom sponsorowanym. Przeczytasz o tym tutaj.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.