Maile są ważnym elementem marketingu internetowego. Trafiają do odbiorców, którzy zapisali się na newsletter i chcą otrzymywać informacje od danej firmy. Dlatego też warto postarać się o to, aby były one profesjonalne i zachęcające. Jednak proces email marketingu jest niezwykle czasochłonny i warto zastosować narzędzia do automatyzacji. Pomagają one nie tylko monitorować reakcje odbiorców, ale weryfikować to, jakie treści były dla nich najbardziej ciekawe. W jaki sposób automatyzować maile?
Na skróty
Email Marketing Automation – czym jest?
Powszechnie uważa się, że automatyzacja to proces, który sprawia, że za człowieka wszystko wykonują programy i maszyny. Jeśli chodzi o automatyzację marketingu internetowego nie można zastosować takiego wytłumaczenia. Wciąż potrzebne są działania ze strony twórcy czy administratora strony. Jednak dzięki wielu danym wie on w jaki sposób formułować wiadomości i jak budować relacje z klientami.
EMA pozwala sprawdzać to, w jaki sposób odbiorcy emaili reagują na nie. Czy je otwierają, klikają w link odwiedzając stronę, wypełniają ankietę, a może dokonują zakupów. Zbieranie takich danych powala na generowanie coraz lepszych i bardziej angażujących komunikatów. Mnóstwo marek decyduje się na to, aby korzystać z narzędzi pozwalających na automatyzację tego procesu. Zarówno jeśli chodzi o branże usługowe, jak i blogi czy sklepy internetowe. E-mail to doskonały sposób na interakcję z odbiorcą, przesyłanie mu ciekawych treści, albo dostępu do darmowych materiałów (ebooki, wideo, broszury). Narzędzia do automatyzacji email marketingu oferują wiele interesujących funkcji. Różnią się w zależności od tego, jaki system wybierzesz, jednak część z nich jest wspólna.
Jakie informacje dostarczają narzędzia do automatyzacji mailingu?
Wśród nich jest mnóstwo przydatnych i istotnych pod względem strategii internetowej wskazówek. Dzięki automatyzacji dowiesz się:
Jaki jest % otwieralności Twoich wiadomości
Jak tworzyć wiadomości spersonalizowane – dostosowane do różnych typów odbiorców
Na jakie zachowania odbiorców reagować
Jaki jest efekt maili – określone działania wykonywane przez odbiorców wiadomości
Jak długo dana osoba przebywa na stronie
Jaki % osób zapoznało się z ofertą/artykułem i czy wykonało określone działanie (zapis na webinar, pobranie dokumentów itd.)
Jak wygląda w praktyce automatyzacja email marketingu?
Otrzymujesz szczegółowe informacje na temat zachowań i reakcji odbiorców wiadomości. Działania użytkowników są monitorowane. Po dokładnej analizie możesz zdecydować się na zmiany w wysyłanych komunikatach. Pozwala Ci to na tworzenie wiadomości dopasowanych do konkretnych typów odbiorców.
Jeśli zaobserwujesz, że użytkownicy dodali produkty do koszyka i porzucili go, możesz przesłać im maila z przypomnieniem. Osobom, które zakupiły dany produkt często przesyła się rabat na następne zakupy wraz z propozycjami (dopasowanymi według tego, co znajdowało się w zamówieniu). Użytkownikowi, który zainteresował się ofertą i spędził określony czas na jej przeglądaniu można wysłać wiadomość zachęcającą, związaną z danym produktem lub usługą.
Jakie są cele automatyzacji maili?
Jednym z celów jest to, aby odbiorca poczuł, że wysyłane wiadomości są skierowane specjalnie do niego, a nie do grupy różnych osób. Może też poczuć więź do danej marki, szczególnie gdy nie tylko otrzymuje wiadomości powiązane z jego zachowaniem, ale także widzi reakcje na określone działania.
Klienci cenią sobie dopasowane treści. Nie lubią sztucznych i przerysowanych reklam, które skierowane są dla wszystkich. Dlatego jeśli zobaczy, iż firma reaguje na jego zainteresowania zakupowe, czy działania na stronie, to uzna, że dopasowana oferta uwzględnia głównie jego potrzeby, a nie chęć jak największego zysku.
Osiąga się to poprzez pośredni etap procesu, jakim jest pogrupowanie odbiorców, czyli utworzenie profili każdego z nich i dopasowanie ich do większych grup posiadających jakieś cechy/wykonujących określone działania. Tylko wtedy można idealnie dopasować treści do typów odbiorców, ich potrzeb i zachowań.
Celem ostatecznym jest zwiększenie popularności marki oraz wpływ na sprzedaż Dopasowane maile są skuteczne i często stanowią przyczynę odpowiednich działań. Czyli takich, jakie są pożądane przez Ciebie jako właściciela danej strony internetowej.
Podsumowanie
Automatyzację działań marketingowych warto wdrażać nie tylko w przypadku maili do klientów, ale także innych kanałów kontaktu. Jednak to właśnie email marketing jest jednym z najistotniejszych, ponieważ polega na bezpośrednim kontakcie i wysyłaniu dopasowanych wiadomości bezpośrednio na skrzynkę odbiorczą konkretnego klienta. Podczas prowadzenia kampanii mailingowych pamiętaj o przepisach RODO, a także dbaj o bezpieczeństwo danych odbiorców Twoich wiadomości. Sprawdź też w jaki sposób możesz zwiększyć liczbę wartościowych wejść na Twoją stronę dzięki treściom sponsorowanym. Przeczytasz o tym tutaj.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.