Na skróty
Zespoły pracujące nad zadaniami wspólnie, szukają pewnych rozwiązań, które pozwolą dzielić im się obowiązkami w łatwy sposób, jednocześnie śledząc wciąż postępy pozostałych. Jednym z takich systemów jest backlog. Co to jest i jak działa? Postaramy się w tym artykule przybliżyć trochę jego teorię.
Tłumacząc dosłownie backlog, po polsku będzie oznaczał „zaległości”. Jednak sam system ma to tych zaległości nie dopuścić. Jest to bowiem system zadań, który ułatwia pracę nad produktem lub procesem. Jednak nie jest to typowa lista zadań, ponieważ zawiera również błędy, wymagania, zadania techniczne czy usprawnienia. Najprościej mówiąc, backlog jest to opis poszczególnych zadań procesu, który ma po ich wypełnieniu doprowadzenie do celu. Jak zacząć pracować używając backlogu? Używając metody 2R: roadmap i requirements zespołu stanowią podstawę dla backlogu. Roadmap to nic innego jak oś czasu: na nią nanoszone są kolejne cele do osiągnięcia i elementy produktu, które należy w nim umieścić. Wymagania (requirements) stanowią poszczególne zadania do wykonania.
Ogólnie wyróżnia się dwa typy backlogu: backlog produktu oraz backlog sprintu. Czym różnią się między sobą? Pierwszy z nich (product backlog) jest szczegółowym opisem produktu, zawiera wszystkie cechy, wymagania i funkcjonalności, które w produkcie znaleźć się powinny – celem ich realizacji jest powstanie gotowego produktu odpowiadającego opisowi. Natomiast backlog sprintu (ang. sprint backlog) to spis rzeczy, które muszą zostać wykonane na pewnym etapie procesu powstawania produktu. W tym backlogu znajdują się pewne elementy backlogu produktu, które mają zostać na danym etapie osiągnięte. Co zatem łączy te dwa rodzaje? Oba są bardzo płynne i nigdy nie są sztywne. W czasie powstawania produktu zawsze mogą pojawić się dodatkowe cechy lub funkcjonalności, które produkt powinien posiadać, tak i w backlogu sprintu pojawiają się elementy, które w czasie pracy mogą zostać rozciągnięte w czasie lub zmienione.
Jako, że backlog jest narzędziem do planowania poszczególnych etapów pracy i jej celu, konieczna jest forma, w jakiej ma to być wykonane. Scrum backlog lub inaczej scrum board to nic innego jak tablica postępu. Najprostszą formą prowadzenia backloga jest kartka papieru i długopis. W zespole natomiast dobrze jest, aby wszyscy jego członkowie mieli do niej dostęp. Dlatego zazwyczaj w pomieszczeniu wspólnym zespołu powstaje specjalna tablica z rozpiską zadań lub wykorzystuje się do tego nowoczesne narzędzia planowania takie jak Asana czy Trello, a nawet własne wewnętrzne narzędzia opracowane na podstawie specjalnych wymagań danego zespołu. Zdecydowanie dominującym sposobem, w jaki zespół Scrumowy wyraża funkcje w zwinnym backlogu produktu, jest w formie historyjek użytkownika, które są krótkimi, prostymi opisami pożądanej funkcjonalności, opowiedzianymi z perspektywy użytkownika. Przykładem może być: „Jako kupujący mogę przejrzeć produkty w moim koszyku przed dokonaniem zakupu, aby zobaczyć, co już wybrałem”.
Istnieje kilka korzyści z korzystania z backlogu, aby pomóc zespołom w ustalaniu priorytetów zadań. Można do nich szczególnie zaliczyć: