Blue Monday w strategii marketingowej
3 min
3 min
Na skróty
Poniedziałki uznawane są za znienawidzone dni tygodnia, zwłaszcza przez osoby pracujące w sposób tradycyjny, a więc od poniedziałku do piątku. Blue Monday to najbardziej depresyjny poniedziałek roku, przypadający na trzeci tydzień stycznia. Pojęcie to ma jednak w sobie wiele ze strategii marketingowej.
Blue Monday to termin odnoszący się w dużej mierze do wyrażenia „feel blue”, które w języku angielskim oznacza, że ktoś czuje się przygnębiony i smutny. W tym kontekście „blue” nie oznacza więc koloru niebieskiego. Pojęcie Blue Monday zostało stworzone przez psychologa z Wielkiej Brytanii, Cliffa Arnala, który uznał, że trzeci poniedziałek stycznia to wyjątkowo przygnębiający czas, w czasie którego:
Rzeczywiście rozumowanie tego psychologa może wydawać się słuszne, zwłaszcza że stworzył on specjalny wzór matematyczny, odnoszący się do znalezienia takiej daty, w czasie której wiele osób czuje się źle, smutno. Część obliczeń rzeczywiście jest mierzalna, jednak inne wartości takie nie są. Właśnie dlatego wielu naukowców skrytykowało wzór matematyczny Arnala, a także zauważyło, że pojęcie Blue Monday jest tylko przez niego wyimaginowane. Niebieski Poniedziałek został stworzony w 2005 roku, podobno na zlecenie jednego z biur podróży, które poszukiwało terminów, w czasie których klienci kupowali najwięcej i najmniej wycieczek. W ten sposób biuro podróży chciało przekonać swoich klientów do tego, że skoro właśnie w danym dniu jest źle, a samopoczucie jest naprawdę fatalne, to najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z zagranicznej wycieczki do ciepłego kraju. W tym kontekście można stwierdzić, że pojęcie Blue Monday powstało tak naprawdę na zlecenie działu marketingu, współpracującego z tym biurem podróży, jednak obecnie wiele osób już o tym nie pamięta, a klienci nie zdają sobie z tego sprawy.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, że Blue Monday w znacznym stopniu stało się pojęciem marketingowym. Formuła uznawana za niedorzeczną, pod względem naukowym, stała się bardzo popularnym pojęciem, a także ważną częścią strategii marketingowych. Obecnie Blue Monday pojawia się nawet w wielu kalendarzach, zarówno papierowych, jak i internetowych. To jednak nie wszystko, ponieważ tego dnia (a więc na początku stycznia każdego roku, a dokładniej w trzeci poniedziałek Nowego Roku) w mediach pojawiają się informacje na temat przygnębiającego dnia, a także promocje z tej okazji. Blue Monday stał się więc tak naprawdę samospełniającą się przepowiednią, terminem, w którym wiele osób odczuwa smutek, ponieważ wskazują na to media i inni ludzie. Dodatkowo to właśnie trzeci poniedziałek stycznia jest idealnym momentem na to, aby sprzedać więcej różnych produktów, więc firmy wykorzystują ten czas w sposób marketingowy. Co ciekawe, niektóre firmy badały, czy rzeczywiście Blue Monday odnosi się do pogorszenia nastroju konsumentów. Okazało się, że wiele osób jest podekscytowanych tym dniem oraz możliwymi promocjami w sklepach internetowych i stacjonarnych oraz w punktach usługowych.
Przeczytaj także: SXO
W Polsce Niebieski Poniedziałek nie jest uznawany za bardzo ważny dzień z punktu widzenia strategii marketingowej, jednak za granicami kraju jest inaczej. Przykładowo w 2013 roku bank Halifax zdecydował się na stworzenie świetnej kampanii w Wielkiej Brytanii, właśnie z okazji Blue Monday. Po pierwsze, firma rozdawała żelki z okazji najbardziej depresyjnego dnia w całym roku. Ponadto Halifax zachęcił ludzi do tego, aby polubili post firmowy w mediach społecznościowych. Nagrodą miały być bony o wartości 100 funtów. W ten sposób firma zdobyła ogromną ilość polubień, a post został znacznie wyróżniony. W praktyce więc sam dzień Blue Monday miał tutaj małe znaczenie, ale Halifax zmienił smutny dzień w moment możliwości i bezpłatnych prezentów dla klientów. Inne firmy mają zupełnie inną strategię, ponieważ zachęcają konsumentów do tego, aby wydali pieniądze w najsmutniejszy dzień roku. To właśnie w tym momencie można przecież trochę zaszaleć, kupić różne wspaniałe produkty i poprawić sobie humor. Taka strategia marketingowa rzeczywiście ma sens z punktu widzenia wielu przedsiębiorstw.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.