Firmowe certyfikaty mają coraz większe znaczenie, zwłaszcza z punktu widzenia klientów. Przedsiębiorstwa, cieszące się renomą i posiadające certyfikaty oraz nagrody, są uznawane za godne inwestycji. Dzięki odpowiednim certyfikatom firma może więc podkreślić swoje znaczenie na rynku, a także walczyć z konkurencją.
Czemu certyfikaty dla firm są tak ważne?
Przedsiębiorcy z doświadczeniem zwykle starają się uzyskać jak najwyższą pozycję w danej branży, a także wygrać konkurencją. Oczywiście jest to możliwe na różne sposoby, ponieważ można rywalizować jakością produktów lub atrakcyjną ceną. Dodatkowo jednak spore znaczenie mają certyfikaty dla firm, które mają naprawdę duże znaczenie we współczesnym świecie. Do najważniejszych korzyści, płynących z posiadania takich certyfikatów, należą:
potwierdzenie, że dana firma jest zaufana i wiarygodna,
zwrócenie uwagi na konkretne kompetencje pracowników lub całej organizacji;
otwarcie się na nowych klientów,
zwiększenie zaufania wśród obecnych kontrahentów,
pomoc w negocjacjach biznesowych, ponieważ firma może konkurować także swoimi certyfikatami.
Klienci kierują się nie tylko ceną i jakością produktów, ale także tym, czy firma posiada odpowiednie certyfikaty i nagrody. Te wszystkie aspekty mają bardzo duże znaczenie z punktu widzenia konkurencyjności na rynku, a także wypracowywania sobie jak najlepszej pozycji w branży. Certyfikaty firmowe są szczególnie istotne w kontekście zwiększenia wiarygodności i zaufania, a także poprawy wizerunku marki. Niektóre przedsiębiorstwa w ogóle nie starają się o takie certyfikaty, przez co tracą niektórych klientów. Z kolei inne marki walczą o każdą nagrodę i odznaczenie, aby tylko zdobyć kolejnych konsumentów. Certyfikaty mogą mieć także znaczenie z punktu widzenia employer brandingu, a więc pozyskiwania nowych pracowników. W końcu marka, która została uznana za dobrego pracodawcę, może zwykle zaoferować więcej niż taka, która nie ma żadnych certyfikatów.
Oczywiście nie wszystkie certyfikaty dla firm mają duże znaczenie, zwłaszcza że niektóre są dopasowane do konkretnych sektorów gospodarki. Można jednak wyróżnić przynajmniej kilka certyfikatów, o które warto się postarać:
Rzetelna Firma – certyfikat, który może dostać każde przedsiębiorstwo, wydawany pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. W praktyce więc ten certyfikat przyznawany jest tym firmom, które są płynne finansowo, nie zalegają z opłatami, nie mają długów. Rzetelna Firma ma duże znaczenie dla klientów, ponieważ mogą być oni pewni, że dana organizacja wywiąże się finansowo ze zobowiązań. Dodatkowo można zdobyć wizytówkę rzetelnej firmy w swoim mailu, co od razu budzi pozytywne konotacje. Ten certyfikat został wydany ponad 40 tysiącom przedsiębiorstw. Dodatkowo dobrze pamiętać o tym, że o odznaczenie mogą ubiegać się tylko te firmy, które działają minimum 6 miesięcy i są płynne finansowo.
Laur Wiarygodności – specjalny certyfikat, wskazujący na to, że dana firma jest godna zaufania, wiarygodna i szanuje uczciwą konkurencję. To odznaczenie jest więc znakiem jakości dobrych usług. Można zgłosić swoją firmę do Laura Wiarygodności zupełnie bezpłatnie, a po sprawdzeniu danej marki trzeba uiścić niewielką opłatę.
Uczciwy Przedsiębiorca – wyróżnienie skierowane do najlepszych, najbardziej zaufanych i uczciwych podmiotów gospodarczych, jednak firma musi za nie zapłacić od 99 do 199 złotych, w zależności od wariantu. To odznaczenie może mieć jednak znaczenie dla niektórych grup klientów.
Certyfikat Top Firma, który jest najtrudniejszy do uzyskania. W tym wypadku trzeba spełnić szereg wymagań oraz przejść przez dokładną analizę. W ten sposób firma może uzyskać odznaczenie. Konieczne jest uiszczenie opłaty weryfikacyjnej (49 złotych), a później kosztu wpisu do rejestru (99 lub 149 złotych). Ostatnią opłatą jest roczna, cykliczna, która wiąże się z kosztem 69 złotych.
Bisnode – certyfikat, który otrzymuje tylko 1% firm na rynku, a więc jest bardzo ekskluzywny i może być istotny dla klientów. To odznaczenie odnosi się również do wiarygodności i rentowności przedsiębiorstwa, a także jego płynności finansowej. Uzyskanie certyfikatu wiąże się ze spełnieniem bardzo rygorystycznych warunków.
Best Quality Employer – dobry pracodawca, który przestrzega najlepszych praktyk, dotyczących zatrudniania, a także zapewnia stabilne zatrudnienie i szkolenia, dba o work-life balance oraz o kulturę organizacyjną.
Certyfikaty dla firm są więc niezwykle istotne, z punktu widzenia klientów, kontrahentów, konsumentów, a nawet pracowników. Właśnie dlatego przedsiębiorstwa powinny starać się o uzyskanie takich odznaczeń.