Chcesz zmienić platformę sprzedażową? Musisz to wiedzieć!
4 min
4 min
Na skróty
Nie każde oprogramowanie e-commerce jest dobre. Czasami platforma sprzedażowa jest odpowiednia tylko na początku prowadzenia biznesu, a później okazuje się być zbyt ograniczająca lub po prostu zbyt droga w utrzymaniu. Jak zmienić platformę sprzedażową, aby na tym nie stracić? Gdzie szukać nowego oprogramowania?
Zanim dowiesz się, jak zmienić platformę sprzedażową, musisz znaleźć nowe oprogramowanie, które zastąpi stare narzędzie. W dalszej części artykułu poznasz różne ciekawe rozwiązania oraz ich charakterystykę.
Bez planu możesz zapomnieć nawet o najprostszych kwestiach. Ustal gdzie dokładnie gdzie przenieść sklep oraz wszystkie adresy. Swój e-commerce możesz przenieść razem ze wszystkimi produktami oraz bazą klientów. Jeżeli Twój biznes ciągle działa, prawdopodobnie niektóre zamówienia są w toku – nie możesz ich „zgubić” lub o nich zapomnieć. Pamiętaj również, że na ten czas należy wstrzymać reklamy Google Ads.
Twoi stali klienci nie mogą odczuć zbyt dużych zmian. Jeżeli posiadali oni konta oraz zapisane dane dotyczące swoich zamówień, informacje te powinny być dostępne również w nowej wersji sklepu. Pamiętaj o zachowaniu struktury. Najlepiej zastosować te same adresy URL, bez żadnych zmian. Jeżeli masz taką możliwość, przygotuj plik CSV z produktami, co ułatwi migrację.
Gdy ustalisz już jaka platforma będzie obsługiwać Twój sklep online, należy przenieść tam domenę. Możesz na jeden dzień przerwać działanie e-commerce, aby w spokoju zająć się tą kwestią. Jak zmienić platformę sprzedażową z przeniesieniem tej samej domeny? Proces ten wygląda nieco inaczej w przypadku każdego oprogramowania. Warto zapoznać się z tą kwestią, bądź skontaktować się z pomocą techniczną konkretnej platformy. Wiele oprogramowań sklepowych pomaga w migracji – czasami za opłatą, a innym razem za darmo. Możesz również skorzystać z usług specjalistów.
Następnie obserwuj, czy wszystko poszło zgodnie z planem. Jeżeli samodzielnie decydujesz o tym, gdzie przeniesiesz sklep i indywidualnie zajmujesz się tą kwestią, możesz popełnić wiele błędów, które poważnie wpływają na funkcjonowanie biznesu. Pamiętaj, że przenosząc produkty, należy zachować informacje o stanie magazynowym, cenach i kosztach dostawy. Sprawdź także, czy nowa platforma sklepowa posiada poprawnie skonfigurowane płatności.
Zastanawiając się nad tym, jak zmienić platformę sprzedażową, warto dodać, iż taka migracja może wywołać wiele problemów, dlatego należy przeprowadzać ją uważnie. Niewielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielną pracę. Zdecydowanie lepiej zrobić to pod okiem specjalisty. Co może pójść nie tak podczas zmiany oprogramowania e-commerce?
Bardzo popularne zjawisko, które sprawia, że Twój biznes zaczyna tracić klientów. Dlatego szczególnie ważnym etapem jest przygotowanie odpowiedniej struktury strony, a także przekierować adresów URL. Gdy wiesz już jak zmienić platformę sprzedażową i migracja zostanie przeprowadzona, warto wykonać dodatkowy audyt SEO, aby szybko wyeliminować wszystkie błędy oraz niedociągnięcia. Twój e-commerce wiele na tym zyska i szybko wróci na swoje poprzednie pozycje w wyszukiwarce.
Bardzo często podczas przenoszenia sklepu przedsiębiorcy zapominają o integracji płatności z nowym oprogramowaniem. W efekcie klienci nie mogą kupić produktów, więc e-commerce nie generuje zysku. Pamiętaj o tym!
Jeżeli przeniesiesz asortyment bez danych o stanie magazynowym, możliwe, że sklep wyświetli klientom produkty bez możliwości ich zakupu. Nie możesz również wstukać losowych liczb, bowiem w przypadku braków w zaopatrzeniu, klienci będą mogli ciągle składać zamówienia, które do nich nie dotrą, lub zostaną dostarczone z dużym opóźnieniem.
Nowa platforma sklepowa może działać nieco inaczej, oferując przy tym odrębne funkcje. Sprawdź, jakie dokładnie opcje daje oprogramowanie e-commerce, które będziesz wykorzystywać. Zadbaj o to, aby korzystanie ze sklepu było wygodne oraz bezproblemowe.
Jaką platformę dla sklepu online wybrać? Szukając nowego oprogramowania, staniesz przed wyborem jednej z dwóch opcji. Zdecydujesz się na model SaaS lub open source. Czym się różnią?
Oprogramowania SaaS (software as a service) – to zamknięte programy, które posiadają ograniczone możliwości. Do ich obsługi najczęściej niepotrzebna jest znajomość programowania. Zwykle występują w płatnym modelu na zasadzie abonamentu. Zarówno otwieranie, jak i prowadzenie e-commerce w ten sposób jest bardzo proste. Idealnie sprawdzają się w przypadku osób, które chcą niedrogo i samodzielnie przygotować własną witrynę do sprzedaży online. Gdzie przenieść sklep do platformy SaaS? To między innymi Shoper, Sky-Shop oraz SOTE.
Oprogramowania open source – najczęściej darmowe narzędzia z otwartym dostępem do kodu. Dają ogromne, czasem wręcz nieograniczone, możliwości. Doskonale nadają się do prowadzenia dużych, międzynarodowych e-commerce. Ich wadą jest stopień złożoności oraz skomplikowania – oprogramowanie open source dla osób początkujących może być nieco przytłaczające. Niektóre narzędzia pozwalają założyć sklep bez znajomości programowania, ale do nieco poważniejszych przedsięwzięć warto znać podstawy z zakresu PHP, JS oraz CSS i HTML. Platformy o charakterze open source to między innymi WordPress (WooCommerce), Magento i PrestaShop.
To, jaką platformę dla sklepu online wybierzesz, zależy tylko od Ciebie oraz Twoich potrzeb. Nie można jednoznacznie określić, które oprogramowanie jest najlepsze. Każdy przedsiębiorca powinien przeanalizować różne rozwiązania, aby następnie znaleźć narzędzie dla siebie. Osoby pragnące samodzielnie założyć swój pierwszy e-commerce, prawdopodobnie docenią funkcjonalność platformy SaaS. Nieco bardziej zaawansowani oraz wymagający użytkownicy będą preferować oprogramowania z kategorii open source.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.