Jak powinny wyglądać i jak optymalizować pod SEO zdjęcia produktów w sklepie internetowym?
3 min
3 min
Na skróty
Starannie wykonane zdjęcia potrafią przyciągnąć użytkownika i zachęcić do dokonania zakupu. Na co zwrócić uwagę? W jaki sposób przygotować fotografie w e-commerce? Internauci skupiają wzrok na oprawie wizualnej, dlatego zadbaj o tę część swojej oferty. Nie zapominaj jednak o elementach istotnych dla pozycjonowania.
Osoby prowadzące sklepy internetowe bardzo często zastanawiają się jakie zdjęcia produktów wybrać. Prosto od producenta, z innych witryn, czy może wykonać je samodzielnie? Na wstępie należy zaznaczyć, iż wykorzystanie obrazów bez zgody autora jest niezgodne z prawem. Oznacza to, że nie zawsze możesz skorzystać z fotografii od producenta, hurtownika, a tym bardziej od konkurencyjnego sklepu. Jakie zdjęcia produktów będą najlepsze? Nie ulega wątpliwości, że te, które wykonasz samodzielnie.
Pamiętaj, że indywidualne wykonanie fotografii nie znaczy, że to Ty musisz je robić. Świetnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalisty. Zdjęcia produktowe w branży nazywane są packshotami. To między innymi obrazy, gdzie konkretny przedmiot ukazany jest na białym tle. Bardzo często wykorzystuje się tego typu zabieg do zaprezentowania odzieży, jednak packshoty można znaleźć w przeróżnych kategoriach produktowych. Ciekawym rozwiązaniem są także zdjęcia 360 stopni. Użytkownik przeglądający obraz może nim dowolnie manipulować, aby zobaczyć przedmiot z każdej strony, bez żadnych ograniczeń. Taki zabieg pozytywnie wpływa na UX sklepu i stanowi synonim innowacyjności. Aktualnie stosunkowo niewiele witryn e-commerce korzysta z obrazów 360 stopni, prawdopodobnie ze względu na nieco większy koszt wykonania takiej interaktywnej fotografii. Jak zrobić takie zdjęcia produktów? To nieco skomplikowany proces wymagający nie tylko wiedzy, ale i specjalistycznego oprogramowania. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie współpraca z doświadczonym fachowcem.
Zastanawiasz się jak robić zdjęcia produktów? Samodzielnie najłatwiej wykonać fotografię w aranżacji. Przedstaw produkt na tle atrakcyjnej scenerii, aby konsument na moment zatrzymał się, przeglądając przygotowany obraz. Przypominamy, że zdecydowana większość osób to wzrokowcy – a nawet ludzie, którzy nimi nie są, zwrócą uwagę na atrakcyjnie wykonane zdjęcie. Nie zapominaj, że jedna grafika to zdecydowanie za mało. Nawet bardzo „proste” przedmioty powinny być przedstawione na wiele sposobów, najlepiej z każdej strony. Najlepiej przetestować różne rodzaje oświetlenia.
Pamiętaj, że na zdjęciu musi być wyeksponowany przede wszystkim produkt. Nie powinno się więc umieszczać obok niego zbyt wiele przedmiotów w ramach ozdoby. To jeden z najczęstszych błędów. Wystarczy prosta fotografia, która ukaże konkretny przedmiot bardzo dokładnie. Pamiętaj, że przyda Ci się lampa lub inne źródło silnego światła. Bardzo często flesz w aparacie fotograficznym jest niewystarczającym rozwiązaniem. Odpowiednia gra świateł może nadać obrazom ciekawą koncepcję. Wykonanie zdjęć to nie wszystko. Następnie należy odpowiednio je przygotować w procesie postprodukcji, czyli podczas edycji w specjalnym oprogramowaniu. Zwykle tego rodzaju narzędzia są płatne, więc jeżeli chcesz zrobić fotografie dla zaledwie kilku przedmiotów, zdecydowanie lepiej wynająć specjalistę. Wielu właścicieli samodzielnie tworzy zdjęcia do swojego sklepu online. Czasem wystarczy kurs fotografii produktowej i trochę talentu, aby tworzyć udane zdjęcia do sklepu online. Pamiętaj jednak o tym, że fotografowany produkt musi być czysty i bez skaz.
Oryginalne i niepowtarzalne obrazy wyróżnią Cię na tle konkurencji. To bardzo ważne, aby nie powielać tych samych pomysłów, co konkurencja. Jakie zdjęcia produktów będą najlepsze? Takie, które są unikatowe i nie do podrobienia. Zadbaj o oprawę wizualną, a zobaczysz, że klienci dużo chętniej będą przeglądać Twoje oferty. Takie rozwiązanie nie tylko zwiększy czas trwania sesji, ale dodatkowo wpłynie pozytywnie na sprzedaż, o ile polityka cenowa również będzie korzystna dla konsumenta. To bardzo ważne, aby wyróżnić się wśród wielu konkurentów, szczególnie prowadząc e-commerce w popularnej branży.
Wiesz już jak zrobić zdjęcia produktów – postaw na nieszablonowość i własną koncepcję. Teraz nadszedł czas na omówienie pewnego aspektu, o którym zapominają administratorzy stron internetowych. To opisy alternatywne grafik (alt text).
Warto zadbać o ten atrybut, szczególnie jeżeli chcesz pozytywnie wpłynąć na SEO. Algorytmy Google zwracają uwagę na opisy alternatywne grafik i czynnik ten jest brany pod uwagę podczas określania pozycji witryny. Z tego względu najlepiej wszystkie zdjęcia dostępne w witrynie uzupełnić dodatkowymi informacjami. Jakie słowa umieścić w rubryce odpowiadającej za atrybut ALT? Takie, które są bezpośrednio związane z konkretną grafiką. Jeżeli zdjęcie przedstawia drewniane łóżko dziecięce, dokładnie tak samo powinien brzmieć opis alternatywny. Dodanie takiego tekstu do obrazu jest bardzo proste, niezależnie od tego, z jakiego systemu CMS korzystasz. Również na platformach e-commerce typu SaaS lub open source praktycznie zawsze możliwe jest dodanie opisów alternatywnych.
Dlaczego dodaje się opisy alternatywne? Generalnie wyszukiwarki „nie widzą”, co zawiera konkretny obraz. Zastosowanie dodatkowego atrybutu pozwala zweryfikować przedmioty znajdujące się na fotografii. Wówczas obrazy mogą wyświetlać się w wyszukiwarce (między innymi w zakładce Grafika), po wpisaniu konkretnych fraz. Nie dość, że atrybut ma wpływ na SEO, to może wspomóc generowanie ruchu – jeśli zdjęcia będą atrakcyjne i wyświetlą się w Google, być może użytkownik przeniesie się do Twojego sklepu, poprzez przejście do źródłowego adresu URL konkretnej grafiki.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.