Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy natrafia na różne problemy online, które należy rozwiązać. Pozostawienie wszelkich niedoskonałości oraz niedociągnięć odpycha konsumentów, a z czasem może doprowadzić do całkowitego kryzysu. Poznaj podstawowe błędy biznesu online i unikaj ich za wszelką cenę!
Na skróty
Błędy biznesu online – powtarzalność i schematyczność
Niezwykle popularnym błędem biznesu online jest stosowanie dokładnie tych samych technik, rozwiązań oraz strategii co konkurencja. Skopiowane zdjęcia produktów, zduplikowane teksty sprzedażowe, identyczne promocje i marketing – niestety, ale tym sposobem nie osiągniesz satysfakcjonujących wyników. Przede wszystkim Twoja marka staje się identyczna, jak pozostałe, konkurencyjne firmy. Brak oryginalności to poważny problem online, sprawiający, że sklep internetowy, który prowadzisz, jest dokładnie taki sam, jak konkurencje biznesy e-commerce.
W jaki sposób chcesz zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z oferty, gdy nie proponujesz nic unikalnego? Naśladowanie konkurencji jest ogromnym błędem w biznesie online, przez który niejeden e-commerce nie zdołał się utrzymać. W internecie znajdziesz masę szkoleń, gdzie mówi się, że prowadzenie sklepu internetowego to gotowy sposób na czysty zysk, szczególnie z modelem logistycznym dropshipping (dostawa produktów do klienta bez magazynowania, prosto od hurtownika). Niestety, osoby prowadzące takie spotkania bardzo często nie potrafią wspomnieć o błędach w biznesie online, jakie popełniają początkujący przedsiębiorcy. Sklep internetowy to ogromna odpowiedzialność, podobnie jak realizowanie sprzedaży poprzez sklep stacjonarny. Potrzeba jest kompleksowa strategia marketingowa – czyli coś, o czym masa osób rozpoczynających przygodę w e-commerce po prostu zapomina.
Brak odpowiedniego marketingu – problem sklepów online
No właśnie – marketing, czyli słowo klucz do osiągnięcia sukcesu w niemal każdej branży. Możesz przygotować niezwykle atrakcyjną ofertą, ale nic dzięki niej nie zyskasz, jeżeli nie dotrzesz do potencjalnego konsumenta. Jak wygląda promocja biznesu w świecie cyfrowym? Musisz wiedzieć, że świat marketingu jest niezwykle złożony, natomiast warto wspomnieć o kilku ważnych elementach, aby prowadzenie sklepu internetowego było efektywne i przynosiło regularną sprzedaż. Problemem online dla wielu przedsiębiorców jest przygotowanie kompletnej, przede wszystkim skutecznej strategii promocji własnej marki. Pamiętaj, że nie musisz robić tego samodzielnie, bowiem całkiem dobrym rozwiązaniem będzie także skorzystanie z pomocy wykwalifikowanych specjalistów. Jeżeli jednak należysz do osób cierpliwych, które potrafią samodzielnie dążyć do wyznaczonego celu, poznaj kilka przydatnych sposobów na pozyskanie klienta.
SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych
Prosty przykład: chcesz kupić nowe buty do biegania. Wstukujesz więc w wyszukiwarkę frazę „buty sportowe męskie” i Twoim oczom ukazuje się lista różnych sklepów. Zastanawiasz się czasami, dlaczego niektóre strony internetowe znajdują się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, a inne są znacznie niżej? Za ich sukces odpowiedzialna jest kompleksowa strategia SEO, wdrożona prawdopodobnie przez grono specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. Błędem biznesu online jest całkowite porzucenie tej strategii marketingu internetowego. Dzięki SEO możesz liczyć na większy ruch na stronie, co przy sprzyjających warunkach napędzi sprzedaż.
Pozycjonowanie to bez wątpienia niezwykle skuteczny sposób na promocję własnej marki w internecie. Efekty SEO widoczne są dopiero po jakimś czasie – zwykle po kilku tygodniach. Z tego powodu, niektóre osoby decydują się na połączenie pozycjonowanie z płatnymi reklamami w wyszukiwarce, czyli na przykład Google Ads. Taka synergia działań marketingowych pozwala wydajnie zarządzać budżetem i jeżeli tylko Twoja oferta jest atrakcyjna, uda Ci się zwiększyć sprzedaż. Możesz także zdecydować się na reklamy Google Ads bez wdrażania strategii SEO, choć jest to rozwiązanie mniej efektywne i krótkofalowe.
Media społecznościowe
Nie ważne, jaki konkretnie biznes prowadzisz – sklep internetowy, czy stacjonarny. Posiadanie firmowego profilu w mediach społecznościowych to niemal obowiązek. Tym prostym sposobem uda Ci się nawiązać bezpośrednią komunikację z odbiorcami. Zdecydowanie łatwiej jest doprowadzić do dialogu poprzez social media – zbudujesz zaangażowaną społeczność oraz zwiększysz zasięg. Często spotykanym problemem online wśród przedsiębiorców jest sceptyczne podejście do tego rodzaju rozwiązań cyfrowych. To ogromny błąd. Brak profilu w mediach społecznościowych stanowi utraconą korzyść oraz niewykorzystany potencjał.
Bardzo złe pierwsze wrażenie
Zanim uda Ci się cokolwiek sprzedać, istnieje duża szansa, że potencjalny klient porówna Twoją ofertę z propozycją konkurencji. Nie chodzi nawet o samą cenę, ale o wiarygodność oraz jakość. Ludzie zwykle są skłonni zapłacić nieco więcej, jeżeli produkt lub usługa naprawdę działa. Zadbaj o poprawną funkcjonalność swojego sklepu internetowego – sprawdź, czy wszystkie przyciski działają poprawnie, a metody płatności umożliwiają zawieranie szybkich transakcji internetowych.
Błędem podczas prowadzenia biznesu online jest także tworzenie przekłamanych, wręcz cynicznych treści. Nagłówki, opisy produktów, teksty sprzedażowe, które odbiegają od prawdy, nie będą pozytywnie odebrane przez konsumenta. Gdy raz klient skorzysta z oferty i będzie niezadowolony, trudno będzie Ci zbudować silną społeczność.
Postaraj się wywołać jak najlepsze pierwsze wrażenie. Jeżeli ekran komputera lub smartfona użytkownika zostanie zasypany okienkami, co utrudni funkcjonalność, bardzo możliwe, że stracisz potencjalnego konsumenta. Unikaj agresywnych komunikatów o cookies, promocjach, kodach rabatowych, czy zapisach na listę mailingową. Nikt nie podaruje Ci fatalnego pierwszego wrażenia, dlatego zadbaj o komfort internautów. Droga od poznania Twojego sklepu, do złożenia zamówienia powinna być przyjazna i naturalna, pozbawiona agresywnych komunikatów, wyskakujących okienek oraz spamu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.