NarzędziaTworzenie stron internetowych

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

3 min czytania
Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Jeżeli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, artykułami oraz wpisami blogowymi bez konieczności manualnego przeszukiwania internetu – wykorzystaj do tego RSS! Aby dowiedzieć się, co to jest RSS i jak wdrożyć to rozwiązanie na stronie internetowej – przeczytaj nasz artykuł!

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Co to RSS? – definicja

RSS, skrót od Really Simple Syndication to format bazujący na języku XML, służący do dystrybucji aktualizowanych treści w sposób uporządkowany i standardowy. Umożliwia subskrypcję różnego rodzaju wiadomości i materiałów pochodzących z różnych stron internetowych, m.in.:

  • artykuły eksperckie, 
  • wpisy na blogach,
  • aktualności (np. sportowe).

Korzystając z czytników RSS zbierzesz wszystkie informacje w jednym miejscu bez konieczności robienia researchu. Narzędzie to maksymalizuje efektywność korzystania z sieci, umożliwiając czytelnikom szybkie śledzenie aktualizacji na ich ulubionych stronach.

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Zdj 1. Kompleksowa definicja RSS.

Źródło: Wikipedia.

RSS – sposób wykorzystania na stronie internetowej

Integracja RSS na stronie internetowej otwiera przed Tobą nowe możliwości komunikacji z odbiorcami. Po pierwsze, umieszczając kanał RSS w swoim serwisie, dajesz czytelnikom możliwość subskrybowania Twoich treści. Wówczas za każdym razem, gdy dodasz nowy wpis czy aktualność, subskrybenci otrzymają o tym informację w swoich czytnikach RSS.

Wiąże się to z dodatkowym zaangażowaniem oraz zwiększeniem częstotliwości odwiedzin na stronie. Dzięki temu zadbasz dodatkowo o pozycjonowanie swojej strony i lepszą widoczność w wyszukiwarkach.

Według statystyk Trends Builtwith, z RSS korzysta ponad 70 milionów witryn na całym świecie.

Zobacz  Jak filtrować dane w Google Analytics?

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Zdj 2. Witryny używające RSS – statystyki.

Źródło: Builtwith

Czytnik RSS – skąd go wziąć i jakie czytniki są dostępne?

Czytnik RSS to narzędzie, które pozwala zbierać i wyświetlać treści z różnych kanałów RSS w jednym miejscu. Jeśli jesteś zainteresowany korzystaniem z takiego czytnika, masz kilka opcji do wyboru:

  • Firefox i inne przeglądarki, np. Safari, Opera, Chrome oferują wbudowane funkcje czytania RSS. Jednakże są one mocno ograniczone w porównaniu z dedykowanymi aplikacjami;
  • Istnieje wiele aplikacji stworzonych specjalnie do czytania kanałów RSS. Popularne z nich to m.in. Feedly, Inoreader czy The Old Reader. Oferują funkcje tagowania, sortowania oraz integracji z innymi usługami (np. integracje z aplikacjami do zarządzania zakładkami czy usługami do późniejszego przeczytania artykułów offline);
  • Jeśli preferujesz czytanie treści w podróży, istnieją aplikacje RSS dedykowane na smartfony i tablety, np. Reeder (iOS) czy gReader (Android).

Możesz również zdecydować się na samodzielną instalację oprogramowania do czytania RSS (np. Tiny Tiny RSS czy FreshRSS).

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Zdj 3. The Old Reader – narzędzie do czytania RSS.

Źródło: The Old Reader.

Jak dodać kanał RSS do swojej strony? – instrukcja krok po kroku

W celu dodania kanału RSS do swojej strony, wykonaj następujące kroki:

KROK 1: Wybór narzędzia generującego RSS

Jeśli korzystasz z systemów zarządzania treścią (CMS), np. WordPress, Joomla czy Drupal, mają one wbudowane wsparcie dla RSS. W takim przypadku wystarczy aktywować odpowiednią opcję.

Zobacz  Podobne wyszukiwania Google – co warto wiedzieć?

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Zdj 4. Aktywacja RSS w CMS WordPress – instrukcja.

Źródło: Site Ground.

W przypadku dedykowanych CMSów lub stron tworzonych w HTML5, skorzystaj z Feedity.

KROK 2: Konfiguracja kanału

Określ, jakie treści chcesz udostępnić w RSS – mają to być artykuły, wpisy na blogu i aktualności czy coś jeszcze? Ustal również szczegóły kanału: tytuł, opis i link do strony głównej.

KROK 3: Integracja z witryną

Umieść na stronie ikonę RSS (klasyczny symbol jest pomarańczowy z białym znakiem wiadomości). Linkując, rób to bezpośrednio do Twojego kanału RSS, aby użytkownicy mogli bezproblemowo zasubskrybować treści.

KROK 4: Testowanie kanału

W celu sprawdzenia, czy kanał został poprawnie sformatowany, wykorzystaj W3C Feed Validation Service.

Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Zdj 5. Testowanie kanału RSS.

Źródło: W3C Feed Validation.

KROK 5: Promocja kanału

W przypadku promocji kanału, bazuj na pop-upach, wpisach w social media oraz regularnych postach blogowych w tematyce branżowej. Jeżeli chcesz zweryfikować potencjał reklamowy oraz optymalizacyjny swojej witryny, zainwestuj w darmowy audyt SEO.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy