Co to jest Zapier i jak go wykorzystać do automatyzacji codziennych zadań?
3 min
3 min
Na skróty
Kompatybilność różnego rodzaju aplikacji sieciowych jest kluczem do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Połączenie możliwości oprogramowania do analizy danych z systemem publikacji daje wymierne korzyści w postaci poprawy współczynnika konwersji i zmniejszenia nakładu czasowego i finansowego na działania marketingowe. Oprogramowaniem, które wspiera łączenie funkcjonalności wielu aplikacji jest Zapier. Czym jest ten system? Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Co warto wiedzieć o funkcjonalności programu Zapier?
Źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=648046337353391&set=a.648046334020058
Łączenie aplikacji ma istotny wpływ na zautomatyzowanie procesu pracy. Badania potwierdzają, że efektywność działań zautomatyzowanych jest dużo skuteczniejsza. W tym samym okresie możemy zrobić zdecydowanie więcej. Zapier jest oprogramowaniem, które wspiera takie automatyzowanie, bez konieczności samodzielnego budowania integracji.
Zapier to oprogramowanie, które pozwala na skuteczne zautomatyzowanie przepływu danych w różnych aplikacjach. Automatyzacja może składać się z jednej lub kilku aplikacji jednocześnie. Umożliwia zintegrowanie np. systemu sklepu internetowego z mediami społecznościowymi, oprogramowaniem do analizy danych lub efektywnym narzędziem do przyjmowania i przetwarzania płatności.
Działanie Zapiera można podać na prostym przykładzie. Posiadacz sklepu internetowego dodaje produkt do swojego asortymentu. Zapier sprawia, że produkt ten automatycznie promowany jest w mediach społecznościowych, a także skorelowany jest z systemem płatności. Wszystko dzieje się automatycznie, bez konieczności pojedynczego wdrażania kolejnych produktów.
Jak działa Zapier? Proces funkcjonowania oprogramowania opiera się na trzech elementach, definiowanych przez użytkownika. To wyzwalacz (trigger), filtr (filter) oraz akcja (action). Wyzwalacz uruchamia proces integracji. Może to być wspomniane dodanie produktu do sklepu internetowego lub wysłanie maila z określoną komendą. Filtr kontroluje, czy przesłanki do uruchomienia określonego działania zostały spełnione. W treści dodawanego produktu czy w mailu musi pojawić się wskazana komenda lub słowo kluczowe.
Ostatnia jest akcja. To czynność, która ma być ostatnim elementem układanki. Akcją może być opublikowanie produktu w mediach społecznościowych. Zasada wyzwalacza, filtra i akcji dotyczy integracji wszystkich aplikacji.
Zapier pozwala na integrację tysięcy różnych aplikacji, wiążąc je na różne sposoby. To m.in. różnego rodzaju CRM-y do zarządzania kontaktu z klientami, CMS-y w publikacjach internetowych, narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi, platformy e-commerce i wiele innych systemów. Wśród popularnych aplikacji i systemów są m.in. narzędzia Google, Slack, narzędzia Microsoft (w tym OneDrive), Trello itd.
Zdj 2. Zapier oparty jest na czytelnym interfejsie, który zrozumie nawet mniej zaawansowany użytkownik
Źródło: https://cdn.prod.website-files.com/604cb3dd24998582b914284b/63ecf328fdf85ed92a5168c4_sgPWulsG5uLzIqbGyHQaqLwB6m51VAA_Cr0aajcz0ABzs6syUpqeZDBduCrhiBgbIa2Lho-UdI96vPKDw_GZp7baVu-WUKRBCV81xk0nc3UZdtQa7iTcPGevM7iqGD85Qy3Z7173tYvxW0_YUi1EgBY.gif
Pierwszy krok to założenie konta na platformie programu Zapier. Do rejestracji nie są wymagane zaawansowane dane, wystarczy mail i hasło. W darmowej wersji oprogramowania dostępne jest 100 tzw. Zapów, czyli systemów integracji aplikacji. Płatna wersja umożliwia wykorzystanie dowolnej liczny integracji.
Po założeniu konta wybieramy dwie aplikacje, które chcemy zintegrować i definiujemy wyzwalacz, filtr i akcję. W systemie dostępne są zarówno gotowe rozwiązania integrujące (szablony), jak i można definiować własne działania. To zarówno proste funkcje (przysyłanie powiadomień z Trello czy Slacka na maila), jak i zaawansowane, polegające na integracji CRM-a oraz systemu e-commerce.
Zapier to narzędzie, które sprawdza się w automatyzacji procesów zarządzania małych firm (nawet jednoosobowych działalności gospodarczych), oraz dużych przedsiębiorstw. Wspomaga prowadzenie marketingu internetowego (w tym SEO), zarządzanie zasobami ludzkimi, kontrolę zatowarowania i wiele innych działań. Wykorzystanie Zapiera pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy, które możemy przeznaczać na innego rodzaju zadania.
Jeżeli chcemy skutecznie wykorzystać Zapiera, musimy wiedzieć, do czego go użyć i jakie API mamy zamiar połączyć. Warto określić też pożądany efekt (np. promowanie produktu na różnych platformach). W ten sposób integracja różnych aplikacji będzie czytelniejsza, łatwiejsza w zdefiniowaniu i szybsza.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.