Na skróty
Wiele osób decydując się na otwarcie sklepu internetowego skupia się jedynie na jego asortymencie. Oczywiście wyżej wspomniany jest jednym z najważniejszych jego elementów, jednak nie jedynym. Równie istotny jest content, czyli treść znajdująca się na stronie. To właśnie ona stanowi kluczowy element, który skłania klientów do podjęcia decyzji zakupowej. Jak się okazuje zły content sklepu internetowego może nie tylko wpłynąć negatywnie na jego wizerunek, ale przynieść także wiele innych negatywnych skutków. W tym artykule powiemy sobie o tym jakie błędy w treści sklepu internetowego występują najczęściej oraz jak stworzyć wysokiej jakości content, który wspomoże sprzedaż i pozwoli uniknąć problemów.
W każdym sklepie internetowym powinno znaleźć się kilka niezbędnych tekstów. Część z nich ułatwi klientom dokonywanie w nim zakupu, natomiast część stanowi wymóg nałożony na właścicieli przepisami prawa. Poniżej wskazujemy te, które stanowią absolutną podstawę.
Pierwszy z tekstów, który jest obligatoryjny dla każdego sklepu online stanowi jego regulamin. Wyżej wymieniony to nic innego jak zbiór zasad, które w nim obowiązują. Publikując w sklepie internetowym regulamin spełnia się obowiązek informacyjny względem klientów, a także reguluje zasady robienia zakupów. Dobrym rozwiązaniem jest spowodowanie, aby klient był zobowiązany do jego akceptacji przed przystąpieniem do robienia zakupów. Dzięki temu możliwe będzie wykazanie, że klient został poinformowany o swoich prawach i obowiązkach, a także o zasadach nabywania towarów. Regulamin warto przed publikacją skonsultować z prawnikiem.
W polityce prywatności powinno być określone jaki zakres danych osobowych klientów sklepu będzie gromadzony, a także w jakiej formie zostaną one przetwarzane. W tego typu teście musi znaleźć się informacja kto jest administratorem danych osobowych, czy będą one przekazywane innym podmiotom oraz w jakim zakresie i celu, a także w jaki sposób można je zmienić lub usunąć oraz sposób w jaki zostaną chronione.
Bardzo często polityka cookies jest mylona z polityką prywatności. W jej przypadku jednak chodzi o przetwarzanie danych, dzięki którym możliwe będzie usprawnienie działania strony. „Ciasteczka”, bo tak jest potocznie nazywana, pozwalają na zapamiętywanie preferencji danego użytkownika, personalizowanie treści udostępnianej na stronie oraz reklam Google Ads. Należy pamiętać o tym, aby zarówno politykę prywatności jak i politykę cookies umieścić w widocznym dla klienta miejscu i aby mógł się z nią w każdej chwili zapoznać.
Na stronie każdego sklepu internetowego powinny znaleźć się treści informujące klientów o firmie, a także oferowanym przez nią asortymencie. Jest to ważne z kilku powodów. Po pierwsze pozwala klientom poznać bliżej daną firmę, a po drugie poinformować wyszukiwarki o produktach, które się w nim znajdują. Tworząc treści do sklepu internetowego należy pamiętać o zasadach SEO. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania.
W tym miejscu powinny znaleźć się najczęściej zadawane przez klientów pytania oraz odpowiedzi na nie. Jeżeli takowe się nie pojawiły można samodzielnie je stworzyć. Wystarczy zastanowić się nad tym, czym klient może być zainteresowany lub co może budzić jego wątpliwości. Umieszczając FAQ na swojej stronie internetowej istnieje możliwość rozwiania wszelkich wątpliwości klientów, bez konieczności rozmawiania z nimi lub odpisywania na maile.
Wielu właścicieli sklepów internetowych, zwłaszcza tych niewielkich, nie przykłada wagi do zamieszczanych na ich łamach treści. Mowa tu zarówno o tych dostępnych na stronie głównej sklepu, jak i również opisach produktów czy zakładce „o nas”. Z reguły wynika to z braku wiedzy na temat panujących w sieci zasad oraz z przekonania, że w sprzedaży liczy się jedynie produkt, a słowo pisane nie ma najmniejszego znaczenia. Jest to oczywiście duży błąd, a błędy w treści sklepu online mogą nieść ze sobą mniejsze i większe konsekwencje.
Błędy w treści sklepu online, z którymi można spotkać się niezwykle często, stanowią zduplikowane teksty. Wyżej wspomniane można spotkać najczęściej w opisach produktów zwłaszcza, kiedy w danym sklepie są sprzedawane towary innych marek. W takiej sytuacji wielu sprzedawców kopiuje wyżej wymienione ze strony producenta.
Kolejnym z błędów, które są zauważalne w sklepach internetowych jest brak zgodności treści z zasadami SEO. Mowa tu o niestosowaniu słów kluczowych oraz tworzeniu zbyt długich zdań. Błędem jest również nadmierne umieszczanie słów kluczowych w tekstach.
Wiele sklepów internetowych nie umieszcza treści na stronie internetowej. Skupiają się jedynie na produktach, które niejednokrotnie również poza nazwą i danymi technicznymi nie zawierają dodatkowych opisów. Takie sklepy niewątpliwie zostaną pominięte przez algorytmy Google, a co za tym idzie ich pozycje w wynikach wyszukiwania będą niskie.
Zły content sklepu internetowego niewątpliwie przyczyni się do zajmowania, przez daną witrynę, niskich miejsc w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na małą ilość klientów. Ponadto, przez brak istotnych informacji o danej firmie, oferowanym przez nią asortymencie, a także wysokiej jakości opisów produktów, klienci mogą zrezygnować z dokonania w takim sklepie zakupów. Co ważne, nieuwzględnienie tekstów obowiązkowych, które zostały omówione w pierwszej części artykułu, może wiązać się z nałożeniem na właściciela sklepu kary.