Czy linki z czasem tracą moc?
3 min
3 min
Na skróty
Backlink, to inaczej link przychodzący. Jest odnośnikiem z atrybutem dofollow lub nofollow, zamieszczany na innych stronach, by kierować ruch do naszej witryny internetowej. Im lepsze jakościowo, im większe parametry odnośników, tym lepsze efekty. Muszą być naturalne, merytoryczne i przyjazne dla czytelnika, a także precyzyjne i niepowtarzalne. Sztucznie wygenerowane mogą jedynie przyprawić stronę o kłopoty.
Trzeba pamiętać, że jest różnica między linkami Dofollow i Nofollow. Te pierwsze to podstawowe linki zwrotne bez zmian w kodzie HTML, który otacza dany link. Informują, że witryna posiadająca takie backlinki, ufa Twojej stronie (jest ona wiarygodna) – co prowadzi do polepszenia w rankingu. Drugie zaś, niegdyś miały służyć do informowania robota wyszukiwarki o nieuwzględnianiu odnośników przy ocenie. Było to istotne dla for czy komentarzy, w których pojawiały się spamerskie linkowania, co psuło atrakcyjność witryny. W marcu tego roku interpretacja została zmieniona i jest to tylko wskazówka (sugestia). Takie linki mogą zostać uwzględnione w rankingu, ale nie muszą.
Nie od dziś wiadomo, że treść treści nierówna. Tak samo jest w przypadku linków zewnętrznych. Poniżej znajdziesz kilka przykładów i zasad, które odpowiadają za hierarchię i moc backlinków.
Bogaty profil – mocniejszy link
Im więcej linków pozyskiwanych z innych stron, tym nasza witryna będzie miała wyższy PageRank. Pozyskiwanie ich z popularnej strony daje o wiele lepszy wynik, niż, gdybyśmy mieli opierać się na ubogiej w linki stronie, która nie ma żadnego ruchu lub jest on mały. Ostatecznie chodzi o przyciągnięcie nowych odbiorców i wytworzenie organicznego ruchu na stronie.
Najmocniejsze, czyli unikalne
Google sugeruje, że linki umieszczone w unikalnym fragmencie treści na stronie głównej lub w podstronach, będzie o wiele bardziej wartościowy i mocniejszy niż w elementach szablonu – nagłówku, stopce czy sidebar (boczne menu). Oczywiście, rzadko kto porywa się na umieszczanie backlinków w tych częściach, gdyż wymaga to wpisania ich w CMS danej witryny. Jednak jeśli chcemy zapewnić sobie większą moc linków, powinniśmy umieszczać je w głównych treściach, a nie w rozwijanych. Z tym wiąże się też jeden aspekt – warto lokować ważniejsze linki wyżej, wtedy mamy pewność, że będą o wiele bardziej klikalne.
Lepiej z zewnątrz
Analiza pokazuje, że o wiele więcej mocy przekazują linki z zewnętrznych serwisów, niż te zamieszczone wewnątrz własnej witryny. Na chwilę pomyślmy, że algorytmy działają jak konsumenci. Jeśli ktoś mówi dobrze o danym produkcie – zyskuje zaufanie i przychylność innych, co skutkuje nowymi klientami. Podobnie jest z backlinkami umieszczonymi na stronach powiązanych – zachęcają (zwłaszcza odpowiednim tekstem) do zajrzenia na daną stronę. Oczywiście jednocześnie nie wykluczamy, że wewnętrzne linkowanie ma wpływ na ranking. Warto stosować oba elementy.
Zaufanie to podstawa
Ważna jest rzetelność i zaufanie, gdyż im większy TrustRunk, tym wyżej oceniana jest strona pod względem wiarygodności treści. Co za tym idzie, pozyskanie linku ze strony posiadającej zaplecze linków zapewni wzmocnienie, gdyż będziemy również postrzegani jako stronę, z której możemy pozyskać pewne istotne informacje. Działa to trochę na zasadzie rekomendacji, zwłaszcza jeśli strony są tematycznie powiązane. Takie linki z reguły są silniejsze od pozostałych.
Aktualność
Dochodzimy do punktu, w którym czas zaczyna mieć znaczenie. Jeśli na swojej stronie bądź na stronach, w których umieszczane są linki do naszego serwisu, są starsze artykuły – będą one mieć mniejszą moc. Analogicznie – im nowszy artykuł (bądź aktualizowany na bieżąco) tym więcej mocy zyskają backlinki. To właśnie aktualne dane są promowane, a strony, które nie publikują niczego nowego lub opierają się jedynie na starszych artykułach tracą w rankingu.
Moc backlinków nawet po ich usunięciu
Zjawisko, które mówi o tym, że usunięty link dalej jest widoczny i wpływa na jej ranking to Link Echos. Potrafi być widoczny i przekazywać moc nawet do kilku miesięcy po usunięciu. Nie dzieje się to zawsze, ale nie jesteśmy też w stanie przewidzieć, czy zatrzymane w pamięci backlinki będą brane pod uwagę. Jeśli tak, może się zdarzyć, że witryna spadnie w rankingu widoczności.
W takim razie, czy moc linków wraz z upływem czasu się zmienia? Owszem.
Jednak sam czas nie jest tutaj głównym czynnikiem. Odnosząc się do niego mówimy bardziej w kontekście pojawiających się nowych, wartościowych linków, które podbijają starszy link (przy aktualizacji) i pomagają mu stać się silniejszym. Jednak, jeśli nie aktualizujemy treści, na stronie nie pojawiają się żadne nowości i witryna, w której znajduje się odsyłacz, znajduje się na końcu listy rankingowej – moc maleje.
Tak. Linki zwrotne wciąż mają znaczenie dla SEO, gdyż wyszukiwarki (głównie Google) traktują lepiej te strony, które mają wysoką liczbę wysokiej jakości backlinków. Uważają je za bardziej odpowiednie, co doprowadza do wyższych miejsc w rankingu wyszukiwania, pozwalając wyprzedzić konkurencję.