Czy SEO to marketing?
5 min
5 min
Na skróty
Coraz mniej osób wątpi w słuszność SEO, gdyż bez tego typu działań trudno jest dobrze wypozycjonować witrynę. Jednak często nie do końca okazuje się jasne, czy można zaliczyć ten obszar do marketingu. Jak jest naprawdę? Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że SEO to marketing?
SEO to skrót od Search Engine Optimization, a więc jest to optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki. Poprzez dopracowanie określonych elementów możliwe jest wypozycjonowanie witryny w taki sposób, aby zajmowała wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na określone zapytania. Dzięki temu użytkownicy łatwiej ją znajdują, co sprzyja generowaniu większego ruchu organicznego (za pośrednictwem bezpłatnych wyników).
Z kolei marketing według definicji jest sposobem zarządzania i działania w firmie, który skupia się na rynku i klientach. Obejmuje on wszystkie działania zapewniające wsparcie sprzedaży produktów oraz usług, jego rolą jest wyszukiwanie niezaspokojonych potrzeb odbiorców i tworzenie dla nich atrakcyjnych rozwiązań. Marketing jest bardzo szerokim pojęciem, wyróżnia się jego wiele rodzajów. Do podstawowych należą:
Uważa się, że SEO jest jednym z najbardziej istotnych elementów marketingu internetowego. To dzięki działaniom z tego zakresu strona www zajmuje dobrą pozycję w wyszukiwarce i jest lepiej widoczna dla użytkowników. Ma to wpływ na wzrost zainteresowania firmą, zwiększenie jej rozpoznawalności oraz zysków płynących ze sprzedaży oferowanych produktów czy też usług. SEO jest podstawą e-marketingu, ponieważ każdego dnia korzystamy z wyszukiwarek, aby znaleźć potrzebne informacje, również gdy planujemy coś kupić lub szukamy fachowca w określonej dziedzinie. Im lepsza jest widoczność witryny, tym większe stają się szanse firmy na zyskanie popularności, a tym samym na zdobywanie kolejnych klientów.
SEO ułatwia właścicielowi strony internetowej zrozumienie, czego szukają i potrzebują potencjalni klienci. Działania składające się na pozycjonowanie pozwalają na dopracowanie witryny pod tym kątem i dotarcie do szerszego grona odbiorców. Ponadto dzięki nim można skutecznie wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm.
Obecnie trudno znaleźć dobrą strategię marketingową, która nie uwzględniałaby SEO. To kluczowy obszar działań promocyjnych w Internecie, bez niego trudno odnieść sukces w sferze online. Jest to też jedno z podstawowych źródeł dotarcia do klientów, którzy wiedzą, co chcą kupić lub z jakich usług skorzystać, ale nie zdecydowali się jeszcze na konkretną ofertę. Warto pamiętać, że SEO to gałąź marketingu, która dzieli się na dwa obszary działań:
Aby SEO było skuteczne i stanowiło ważny element strategii marketingowej, potrzebuje wsparcia w postaci merytorycznych, ciekawych i angażujących treści. Za ich dostarczanie odpowiada content marketing. Warto mieć świadomość, że te dwa elementy wzajemnie na siebie oddziałują i tylko ich odpowiednie połączenie przyniesie oczekiwane rezultaty.
Czym dokładnie jest content marketing? Z definicji tego pojęcia wynika, że jest to strategia polegająca na tworzeniu i publikowaniu treści, które są wartościowe, spójne i poprawne. Dobrze przygotowane teksty umożliwiają pozyskanie zdefiniowanej grupy docelowej i zatrzymanie jej na dłużej, co ułatwia sprzedaż produktów i usług. Mogą to być:
Content marketing potrzebuje SEO, ponieważ dobrej jakości treść musi być dobrze widoczna. Będzie taka przy zastosowaniu odpowiednich działań z zakresu pozycjonowania, dopasowanych do aktualnie obowiązujących algorytmów Google i innych wyszukiwarek. Na podstawie SEO możliwe jest zoptymalizowanie treści w taki sposób, aby były użyteczne i dostosowane do potrzeb osób korzystających z wyszukiwarki. Połączenie SEO i content marketingu sprawia, że na stronie pojawiają się jakościowe teksty z wartościowymi informacjami, które dodatkowo zawierają starannie dobrane słowa kluczowe, metatagi oraz nagłówki. Dobrze zoptymalizowana treść zwiększa szansę witryny na wysoką pozycję rankingową, a tym samym na wzrost liczby odwiedzin. Nierzadko jest ona chętnie przekazywana przez użytkowników dalej, udostępniana w social mediach itp., co jeszcze bardziej zwiększa popularność strony i firmy, która jest jej właścicielem. Często mówi się, że SEO określa wytyczne, po spełnieniu których witryna stanie się lepiej widoczna w wyszukiwarkach, a content marketing pozwala je realizować. Wynika to z tego, że treść odgrywa bardzo istotną rolę w sferze online.
SEO powinno współgrać także z pozostałymi elementami marketingu internetowego jak np. e-mail marketing. Jest ono źródłem wielu cennych informacji, na podstawie których można stworzyć bardziej skuteczny mailing i osiągać jeszcze lepsze efekty niż dotychczas. SEO ułatwia wyszukiwanie nowych pomysłów na treść i sam temat kolejnych wiadomości wysyłanych do subskrybentów. Wystarczy w tym celu przeanalizować, co użytkownicy najczęściej wyszukują w sieci i jakich słów kluczowych używają. Ponadto dobrze wypozycjonowaną stronę można wykorzystać do rozszerzenia bazy kontaktów, którą firma zastosuje w przyszłości, w dogodnym momencie. Nie można zapomnieć o tym, że realny wpływ na SEO mają też takie obszary jak social media marketing czy marketing szeptany. Decydują o tym m.in. wykorzystywane w nich linki.
Jeżeli potrzebujesz SEO, umów się na bezpłatną konsultację. Agencja SEO Semcore realizuje:
Patrząc na SEO z perspektywy marketingu internetowego, szybko można dojść do wniosku, że odgrywa ono bardzo ważną rolę. Co prawda nie jest powiedziane, że bez dobrze wypozycjonowanej strony internetowej firma nie odniesie sukcesu w świecie online. Jednak zwykle jest to znacznie trudniejsze, w szczególności w branżach o dużej konkurencji. Wyróżnienie się wśród podobnych biznesów jest często wyjątkowo istotne, a starannie zaplanowana strategia SEO może to ułatwić.
Należy pamiętać, że współczesny marketing nie jest nastawiony wyłącznie na promocję i zwiększenie sprzedaży. Ulega on dynamicznym zmianom, co sprawia, że składające się na niego działania wykorzystuje się też w innych celach. Obecnie firmy stosują marketing także po to, aby odpowiednio się komunikować (nie tylko z klientami, ale i swoimi pracownikami), identyfikować rynek i analizować zachodzące na nim zmiany czy też zwiększać swoją przewagę nad konkurencją.
Tak naprawdę każdy, komu marzy się praca w szeroko pojętym marketingu, powinien znać przynajmniej podstawowe zagadnienia z zakresu pozycjonowania stron. Dotyczy to zarówno copywriterów, jak i content managerów czy różnego rodzaju specjalistów. Nie bez powodu w większości ogłoszeń o pracę w części dotyczącej wymagań od kandydata pojawia się wzmianka o znajomości SEO. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby swoją wiedzę i umiejętności rozwijać już po otrzymaniu wymarzonej pracy. Niemniej trzeba mieć świadomość, że działanie w Internecie bez SEO często nie kończy się powodzeniem.
Marketing wciąż się zmienia i dostosowuje do obowiązujących aktualnie trendów. Dziś mówi się, że jest on personalizacją, dopasowaniem się do potrzeb odbiorców. SEO ułatwia tę personalizację. Aby skutecznie wypozycjonować stronę, konieczne jest zdobycie informacji na temat osób, do których ma dotrzeć. Istotna jest wiedza na temat osobowości i zachowań potencjalnych klientów, ich zainteresowań, ale też celu, jaki chce osiągnąć firma, do której należy witryna.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.