Tworzenie zaplecza SEO jest dość popularną praktyką. Czy to rozwiązanie zgodne z zasadami Google? Jaki wpływ na pozycjonowanie stron może mieć linkujące zaplecze? O czym pamiętać i dlaczego? Wyjaśniamy wszystkie te kwestie.
Czym jest zaplecze SEO strony internetowej?
Zaplecze SEO strony internetowej to witryny, które mają za zadanie linkować do pozycjonowanej domeny. Domyślnie za zaplecze uznaje się te serwisy, które należą do tego samego administratora, co „główna” strona, dla której realizuje się strategię SEO.
Pozyskiwanie odnośników w sposób naturalny – partnerstwa, komentarze, wpisy gościnne – nie są więc zapleczem SEO. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat własnego zaplecza SEO, zapoznaj się z tym artykułem: Własne zaplecze SEO – co trzeba wiedzieć.
Zaplecze SEO ma za zadanie linkować do pozycjonowanej witryny. Zewnętrzne odnośniki są traktowane przez algorytm Google jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. W teorii oznacza to, że każdy link przekazuje moc i wpływa na pozycję domeny. W praktyce jednak należy pamiętać, że nadmierne wykorzystywanie tego zjawiska jest wychwytywane przez algorytm i może zakończyć się karą (filtrem lub banem). Co więcej, pozyskiwanie linków z miejsc o niskiej renomie (spam, kradzione treści, itd.) może powodować obniżenie – a nie podwyższenie – pozycji w organicznych wynikach Google.
Odnośniki prowadzące do strony internetowej powinny być naturalne – czyli niebudzące wątpliwości dla algorytmu Google. Powinny być wynikiem jakiegoś działania, a nie czynnością samą w sobie. Oto przykłady naturalnego pozyskiwania linków:
- wpisy gościnne;
- linki z komentarzy użytkowników;
- partnerstwo;
- polecenia;
- opinie, recenzje;
- odnośniki do materiałów źródłowych.
Czy w takim razie tworzenie zaplecza SEO jest naturalne i może być realizowane bezpiecznie, bez obaw o kary nakładane przez wyszukiwarkę Google?
Czy zaplecze SEO jest zgodne z zasadami Google?
Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź Google na pytanie dotyczące tworzenia zaplecza SEO. Najwięcej informacji na temat linkowania w oficjalnej dokumentacji poświęca się kwestii naturalnego linkowania. Manipulowanie pozyskiwaniem odnośników jest więc zabronione (black hat SEO) i może prowadzić do negatywnych skutków.
Samo tworzenie zaplecza SEO i linkowanie z niego do innej domeny, którą pozycjonujemy, nie jest bezpośrednio zabronione. Jednak umieszczanie odnośników celowo, z myślą o manipulacji rankingu wyszukiwania pozostaje niedozwolone. Dlatego warto tworzyć zaplecze SEO w taki sposób, aby umieszczane odnośniki były wartością dodaną, a nie celem samym w sobie. Jak to zrobić?
Przede wszystkim zaplecze SEO potraktuj jako stronę, która została stworzona z myślą o użytkownikach, a nie linkowaniu. Zadbaj o warstwę wizualną, UX/UI, content, optymalizację. Dlaczego należy to robić? Linki do pozycjonowanej strony możesz umieszczać, ale staraj się implementować je kontekstowo. Oznacza to, że na przykład podczas publikacji wpisu blogowego, odnośnik do Twojej najważniejszej domeny powinien wynikać z tego, o czym mówi treść (np. podanie źródła). W ten sposób użytkownicy zapoznający się z treścią będą mogli trafić na właściwą stronę. Co więcej, taki odnośnik przekaże link juice, czyli zacznie wywierać wpływ na pozycję witryny.
Tworzenie zaplecza SEO z myślą o użytkownikach to skupienie się na tym, aby odbiorcy odwiedzali serwis i mogli cieszyć się jego zawartością (np. artykułami poradnikowymi). Linkowanie do pozycjonowanej domeny należy potraktować jako dodatkowy czynnik, jednocześnie stosując kontekstową implementację odnośników. Wówczas taki serwis pozostanie zgodny z wytycznymi, które przygotowało Google.
Podczas tworzenia zaplecza SEO, podobnie jak w trakcie pozyskiwania linków z innych stron, należy pamiętać o zachowaniu umiaru. Jeżeli do Twojego serwisu nie prowadzą żadne odnośniki, nagły przyrost (np. o kilka tysięcy w ciągu doby) może być podejrzany. W przypadku wyszukiwarki Google za monitorowanie takiego zjawiska odpowiada algorytm Pingwin. Aby uniknąć nałożenia kary należy:
- dbać o naturalne linkowanie,
- dywersyfikować profil linkowy,
- unikać automatyzacji linkowania,
- zrezygnować z kupowania linków tylko po to, aby pozyskać odnośnik.
Tworzenie zaplecza SEO – o czym pamiętać?
Jeżeli decydujesz się na tworzenie zaplecza SEO, musisz pamiętać o kilku niezwykle istotnych kwestiach. Przede wszystkim pamiętaj o zasadach, które przedstawiono w tym artykule. Dodatkowo weź pod uwagę:
- koszt zaplecza – hosting, domena, ewentualne wtyczki, cena za copywriting, i web dev. Nie zawsze utrzymywanie zaplecza jest opłacalne.
- naturalne linkowanie – lepiej mniej niż więcej. W ten sposób nie narazisz się na algorytm Google.
- dobro użytkowników – zaplecze potraktuj jako portal niosący wartość dla użytkowników, a nie “pustą” stronę do generowania linków.
- linkowanie do zaplecza – jeżeli zaplecze nie posiada linków zewnętrznych, to trudno oczekiwać, że odnośniki umieszczone w takim serwisie będą pozytywnie wpływać na pozycjonowaną stronę. Dlatego pomyśl nad sposobem podlinkowania zaplecza.
Nie zapominaj, że posiadanie zaplecza i linkowanie z niego może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, jeśli nie wiesz, jak pozyskiwać odnośniki w sposób przemyślany i naturalny.