Własne zaplecze SEO – co trzeba wiedzieć?
6 min
6 min
Na skróty
Na przestrzeni lat linkowanie zewnętrzne pod wpływem aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google regularnie zmieniało swoje oblicze. Ciągle jednak pozyskiwanie odnośników stanowi istotny element strategii SEO. Backlinki wpływają na widoczność i pozycję fraz kluczowych, ponieważ przekazują autorytet domenie. Warto pamiętać, że tego rodzaju odnośniki mogą pochodzić z wielu miejsc internetu, na przykład własnego zaplecza SEO, które zostało stworzone przez wzgląd na pozycjonowanie.
Własne zaplecze SEO to zbiór stron internetowych (w żargonie SEO nazywane „satelitami”), które linkują do pozycjonowanej witryny. Celem tych serwisów jest podniesienie autorytetu głównej domeny oraz zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google. Zaplecze może składać się zarówno z jednego serwisu, jak i kilku tysięcy zróżnicowanych portali generujących backlinki do pozycjonowanej witryny. Przed aktualizacjami algorytmu Pingwin tego rodzaju strony odgrywały istotną rolę w strategii pozycjonowania. Aktualnie własne zaplecza SEO ciągle są wykorzystywane – między innymi przez specjalistyczne agencje SEO – jednak powstają w inny sposób, niż wcześniej, aby zapewniać efekty i maksymalne bezpieczeństwo.
W niektórych przypadkach zaplecze może być potraktowane przez algorytm Google jako nieetyczna technika pozycjonowania (Black Hat SEO). Do takiej sytuacji dochodzi wtedy, gdy serwis został przygotowany tylko i wyłącznie po to, aby manipulować profilem linkowym. Z tego względu współczesne zaplecza wyglądają całkowicie inaczej, niż jeszcze kilka lat temu, gdy królowały presell pages, czyli niskiej jakości portale z mało wiarygodnymi treściami z frazami kluczowymi oraz linkami. Dziś strona satelita tworzona z myślą o pozycjonowaniu musi przede wszystkim składać się z jakościowego contentu, aby być wartościowa dla użytkowników. Jeżeli tematycznie taka domena będzie powiązana z pozycjonowaną stroną, można wdrożyć linkowanie. Wówczas odnośniki będą naturalne i w pełni zgodne z zasadami etycznego pozycjonowania w wyszukiwarce Google.
Źródło: Opracowanie własne.
Współczesne zaplecze SEO jest zgodne ze wskazówkami dla webmasterów – czyli nie klasyfikuje się jako Black Hat – gdy strona satelita jest przygotowana z myślą o użytkownikach, a nie pozycjonowaniu. Doskonałym tego przykładem są blogi zawierające wysokiej jakości content przydatny dla społeczności. Wówczas zaplecze zyskuje autorytet i jest odwiedzane przez internautów. Przygotowany serwis powinien swoją tematyką zazębiać się z charakterystyką pozycjonowanej domeny. Wówczas możliwe jest umieszczenie w pełni naturalnego linkowania. Z odpowiednio przygotowanego własnego zaplecza SEO czasami wystarczy zaledwie jeden odnośnik – na przykład z artykułu – aby pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce Google. Warto testować różne rozwiązanie, aby zobaczyć, jaka forma backlinków w praktyce sprawdza się najlepiej. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, jak często linkować z zaplecza, ponieważ każda strona satelita wygląda inaczej.
Należy pamiętać, że własne zaplecze SEO tworzone z myślą o użytkownikach przynosi wiele wymiernych korzyści. Przede wszystkim z czasem tego rodzaju witryny mogą generować ruch organiczny. Następnie za sprawą linkowania możliwe jest przeniesienie internautów na główną domenę, która jest pozycjonowana. Odnośniki pochodzące z serwisów, które są odwiedzane przez użytkowników, mają większą wartość według algorytmu Google. Dlatego tworzenie własnego zaplecza SEO z myślą o korzyści dla społeczności to absolutnie podstawowa kwestia podczas przygotowywania witryny satelity.
Niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie własnego zaplecza SEO, szczególnie gdy mówimy o wielu stronach internetowych, a nie tylko jednej. Tego rodzaju serwisy muszą opierać się na regularnej publikacji treści, która będzie wartościowa dla użytkowników. W przeciwnym wypadku autorytet satelitów będzie niski, więc linkowanie z nich nie wpłynie w żaden sposób na pozycjonowanie głównego serwisu. Zanim rozpoczniesz tworzenie własnego zaplecza SEO, pamiętaj, że często jeden solidny portal jest lepszy, niż kilka serwisów o niskiej wartości.
Proces tworzenia własnego zaplecza SEO rozpoczyna się w momencie zarejestrowania domeny. Warto wybrać adres URL, który posiada historię. W tym celu należy wykorzystać przechwytywanie domen. To ponowna rejestracja wygasających adresów URL. Metoda ta jest wartościowa i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, gdy domena przed „zakończeniem” działalności wyświetlała się wysoko w Google na słowa kluczowe powiązane z pozycjonowaną przez Ciebie stroną. Wówczas zaplecze już na samym początku będzie wyróżniać się potencjałem, więc rozwój takiego serwisu typu satelita będzie znacznie prostszy. Przechwycone domeny mogą posiadać bogaty profil linkowy, co dodatkowo ułatwi pozycjonowanie zarówno samego zaplecza, jak i głównej strony internetowej. Historię adresu URL sprawdzisz poprzez portal WebArchive. Możesz wykorzystać także SEMrush, aby zweryfikować widoczność na przestrzeni lat. Natomiast do analizy profilu linkowego warto wybrać Ahrefs. W ten sposób znajdziesz wygasające domeny dopasowane do własnych preferencji.
Podczas budowania własnego zaplecza SEO istotny jest także wybór hostingu. Zwykle pozycjonowanie strony internetowej opiera się na tworzeniu kilku serwisów satelitów. Należy zadbać o to, aby wszystkie posiadały odrębny adres IP. Jednocześnie hosting powinien być szybki, aby nie wydłużać czasu ładowania witryny. W przypadku szczególnie rozbudowanej strategii pozycjonowania ważnym czynnik stanowi cena – choć opłata za hosting dla jednej domeny jest niewielka, to własne zaplecze SEO opierające się na przykład na kilkudziesięciu satelitach może być po prostu kosztowne. Niektóre firmy przygotowały specjalne oferty hostingowe skonfigurowane pod przygotowanie zaplecza.
Kolejnym krokiem w tworzeniu własnego zaplecza SEO jest wybór systemu CMS. W tym przypadku podjęcie decyzji nie powinno trwać zbyt długo. Absolutnie bezkonkurencyjnym rozwiązaniem w tej kategorii jest WordPress. Oprogramowanie wyróżnia się prostym interfejsem, jest darmowe (dodatkowo posiada płatne funkcjonalności) i daje wiele możliwości. To idealna propozycja dla osób, które zaplecze SEO chcą uruchomić w formie blogów. Zarządzanie systemem CMS typu WordPress nie powinno stanowić większego wyzwania nawet dla osób bez wiedzy na temat HTML oraz CSS. Nieco rzadziej specjaliści SEO uruchamiający zaplecza wybierają oprogramowanie Drupal oraz Joomla. Choć tym systemom można zaufać, to ich obsługa jest nieco bardziej skomplikowana w porównaniu do wcześniej wspomnianego WordPressa.
Czynności optymalizacyjne dla zaplecza SEO wyglądają w dokładnie ten sam sposób, jak w przypadku każdego innego serwisu. Należy zadbać o strukturę witryny, czas ładowania, czy responsywność. Dzięki temu istnieje większa szansa na to, że wyszukiwarka Google wyświetli stronę zapleczową na wysokiej pozycji. Pod kątem optymalizacji zaplecza SEO należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
Zaplecza SEO wykorzystywane jeszcze kilka lat temu były pełne treści synonimizowanych, tworzonych automatycznie, specjalnie dla robotów wyszukiwarki, aby następnie między słowami ukryć link. Dziś takie działanie nie zadziała lub przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Istotne jest tworzenie contentu wartościowego, który odpowie na pytanie użytkownika. To właśnie z tego względu własne zaplecze SEO najczęściej ma charakter rozbudowanego bloga o danej tematyce. Należy jednak odpowiednio dobrać frazy kluczowe, aby z czasem witryna satelita nie zaczęła konkurować z pozycjonowaną domeną na te same słowa w wyszukiwarce Google. W przypadku zaplecza SEO warto wykorzystać wyrażenia long-tail (wieloczłonowe określenia o niskiej wyszukiwalności, ale wysokim potencjale). Jeżeli treści nie jesteś w stanie tworzyć samodzielnie, zatrudnij copywritera lub skorzystaj z giełd tekstów dostępnych w sieci. Pamiętaj, że tylko i wyłącznie merytoryczny content sprawi, że zaplecze SEO zacznie pozytywnie wpływać na wyniki pozycjonowanej strony internetowej. Publikacja tak zwanych precli (treści niskiej jakości) nie jest wskazana.
Istnieje szereg błędów, które mogą popełnić osoby mające styczność z zapleczem SEO po raz pierwszy. Ich unikanie sprawi, że strony satelity zaczną się rozwijać, budując autorytet oraz widoczność, a także „przekazując” swoją moc przy pomocy linkowania do pozycjonowanej domeny. Jeżeli chcesz przygotować zaplecze kompletne, gwarantujące efekty, unikaj tych czynności:
Oczywiście własne zaplecze SEO to nie tylko lepsze wyniki w wyszukiwarce Google. Właściwie przygotowana strona internetowa może być monetyzowana, przynosząc zyski właścicielowi. Do popularnych form zarabiania na zapleczu SEO zalicza się udostępnianie przestrzeni reklamowej, która zostanie wykorzystana przez Google AdSense do wyświetlania materiałów sponsorowanych.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.