Hosting – co to jest, ile kosztuje i jakiego usługodawcę wybrać?
4 min
4 min
Na skróty
Hosting to dosyć znane pojęcie dla osób zagłębionych w dziedzinę informatyki lub tworzenia stron internetowych. Musimy jednak pamiętać, że przedsiębiorcy bardzo często prowadzą działalności zupełnie niezwiązane z tzw. marketingiem online, a jednak muszą posiadać własną witrynę, aby zrzeszać klientów z Polski lub całego świata. W dzisiejszym artykule kompleksowo przedstawimy pojęcie hostingu i najważniejsze zagadnienia w tej tematyce. Zaczynajmy!
Hosting jest wynajętą przestrzenią serwerową, na której znajduje się konkretna domena. Każdy może ją odwiedzać, przeglądać oraz korzystać z niej bez większych ograniczeń o każdej porze dnia i nocy. Maszynami hostingującymi są komputery działające całą dobę z odpowiednimi parametrami, a także zasobami.
Zakup hostingu to zadanie wymagające rozeznania rynkowego oraz przekalkulowania założonego budżetu. Osobiście polecamy wybierać renomowanych usługodawców wyróżniających się spośród konkurencji bezawaryjnością, jakością, łatwością zamówienia, a co najważniejsze – profesjonalną obsługą klienta. Nie bez znaczenia okazują się również ceny, ponieważ wybierając atrakcyjną ofertę, możemy zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych na przestrzeni 3-5 lat. Poniżej przedstawiamy TOP 5 najlepszych hostingów w 2022 roku!
Hostinger to firma hostingowa działająca nieprzerwanie od 2004 roku. W tym czasie obsłużyła ponad 29 milionów użytkowników, a co ciekawe – aktualnie pozyskuje 15 tysięcy nowych kupujących dziennie, co daje 1 klienta na 5 sekund! Przedsiębiorstwo wyróżnia się niskimi cenami, sprawnie działającym supportem oraz kilkoma pakietami hostingu dopasowującymi się do klientów z różnymi oczekiwaniami.
Dhosting to serwerownia spełniająca oczekiwania przedsiębiorców, których firmy rozwijają się bardzo dynamicznie i często mają nieregularny ruch na stronie spowodowany okresowymi promocjami. Otóż w przypadku nagłego wzrostu odwiedzających i wyczerpania zasobów hostingowych możemy skorzystać z usługi skalowania zasobów hostingu. Pozwala ona bowiem wygenerować tzw. dodatkową moc i rozliczyć się godzinowo za ponadwymiarowe wykorzystanie serwera (bez konieczności przenoszenia strony na wyższy pakiet).
Nazwa to firma hostingowa plasująca się w Polsce na pozycji lidera – istnieje od 1997 roku i według ekspertów Semcore jest jedną z najbardziej rzetelnych serwerowni w naszym kraju. Przedsiębiorstwo oferuje ultraszybkie serwery z dyskami Intel Optane oraz 30-dniowy bezpłatny okres testowy.
Seohost wyróżnia się jednymi z najtańszych usług dot. odnowień domen z końcówką .pl w całej Polsce. Serwery są bardzo szybkie (na dyskach NVMe), możliwa jest bezpłatna migracja i 7-dniowy okres próbny, co może być wadą w przypadku większych działalności potrzebujących zweryfikować pracę hostingu na przestrzeni całego miesiąca.
Atthost oferuje kilka wariantów, których ceny są bardzo przystępne (w porównaniu do powyższych hostingodawców) i oscylują w granicach 80-400 zł brutto rocznie. Największą zaletą firmy Atthost jest jednak jakość niezawodnych planów taryfowych bazujących na szybkich dyskach SSD, MariaDB SSQL Server i obsłudze HTTP/2 pozytywnie wpływającej na niezawodne działanie stron internetowych opartych o tego usługodawcę.
Wybór hostingu powinien być przemyślany i bazować na 7 kluczowych kryteriach m.in. dyski, zasoby, dostępność SSL, zabezpieczenia, aktualizacje PHP, limity i ograniczenia oraz kopie zapasowe. Poniżej przedstawiamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu – 7 najważniejszych elementów!
Pierwszym kryterium wyboru powinien być dysk używany przez konkretnego usługodawcę. Rekomendujemy korzystać z hostingów oferujących rozwiązania SSD lub SSD NVMe, kilkanaście razy szybsze od klasycznych talerzowych dysków twardych HDD.
W tym wypadku warto zwrócić uwagę na procesor o minimalnej wartości 1 GHz CPU, pamięć RAM od minimum 2 GB oraz ilość procesów umożliwiających wykonywanie kilkunastu-kilkudziesięciu zadań jednocześnie (absolutne minimum to 10-20 procesów).
Renomowane firmy hostingowe oferują SSL w 100% za darmo. Od 2016 roku usługodawcy nie wymagają płatności za ten certyfikat, ponieważ SSL Let’s Encrypt jest udostępniany bez konieczności uiszczania jakichkolwiek kosztów (za sprawą konsorcjum kilku firm i organizacji m.in. Meta, Google, Mozilla).
Przed podjęciem ostatecznej decyzji dot. współpracy z wybranym hostingodawcą warto zapytać o oferowane zabezpieczenia. Najważniejszymi z nich są SPF, DKIM oraz DMARC określające przykładowo, kto może wysyłać e-maile z Twojej domeny oraz umożliwiające cyfrowe podpisywanie wiadomości (aby odbiorcy byli pewni, że pochodzą od Ciebie).
Dynamiczne strony i sklepy internetowe oparte na CMS WordPress, PrestaShop czy Magento korzystają z języka PHP, a co za tym idzie – powinniśmy upewnić się, że hosting, który wybraliśmy, dba o aktualizacje i oferuje najnowszą wersję PHP.
Ważny punkt w niektórych przypadkach decydujący o przydatności konkretnego usługodawcy. Otóż pomijając niepozorne ograniczenia dot. maksymalnej wielkości załącznika e-mail czy dobowego limitu wiadomości, które można wysłać, istnieją także te bardziej kłopotliwe.
Naszym zdaniem należy wystrzegać się przede wszystkim hostingów limitujących maksymalną liczbę połączeń HTTP, co sprawi, że w momencie eventu promocyjnego część użytkowników może wcale nie zobaczyć Twojej strony ze względu na blokady spowodowane zbyt dużym zainteresowaniem w jednym momencie.
Profesjonalny hostingodawca musi rzetelnie dbać o tworzenie kopii zapasowych. W tym celu należy zapytać się wybranej firmy, jak często wykonywane są zapisy (absolutne minimum to raz na 24 godziny), co jest poddawane kopii (tylko pliki i skrzynki e-mail, czy również bazy danych) i jak długo są one przechowywane.
Przeniesienie strony na inny serwer nie jest trudne. Należy jednak odpowiednio przygotować się do tego procesu i oprócz wykonania kopii aktualnej bazy danych mySQL oraz plików ze starego serwera za pomocą FTP warto dodatkowo:
Reszta kroków zależy od konkretnego operatora i efektów, jakie chcemy uzyskać. Najpopularniejsi hostingodawcy mają na swoich stronach kompleksowe poradniki umożliwiające migrację strony w bardzo krótkim czasie. Jeżeli jednak boisz się, że taka zmiana może zaszkodzić Twojej domenie, skontaktuj się z agencją SEO, która zadba o to, aby podczas takiego procesu Twoja witryna nie odnotowała spadków.
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat hostingu.
Standardowy hosting pozwalający utrzymać niewielką stronę internetową kosztuje od 80 do 160 zł netto rocznie. Firmy hostingowe oferują zazwyczaj niższą cenę przez pierwszy rok i nieco wyższą przez pozostałe lata – warto zwrócić na to uwagę podczas wyboru konkretnego usługodawcy.
Jak sprawdzić hosting strony? Możemy skorzystać z ogólnodostępnej bazy NASK (dla domen z końcówką .pl) lub rozwiązania dla domen międzynarodowych (Who is hosting this) – wystarczy wpisać nazwę domeny w odpowiednie okienko, aby dowiedzieć się, pod jaki hosting podlega.
Naszym zdaniem wynajmowanie przestrzeni serwerowych jest stosunkowo opłacalną inwestycją, ponieważ cena przeciętnego hostingu wynosi zazwyczaj ok. 100-200 zł, a na jednym komputerze może działać nawet kilkaset stron internetowych.
Pamiętajmy jednak, że w koszty wliczyć należy także regularne konserwacje i utrzymanie maszyny hostingującej, ponieważ działa ona 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co wiąże się z wysokimi miesięcznymi wydatkami.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.