5 porad jak zacząć z copywritingiem
8 min
8 min
Na skróty
Chcesz zostać copywriterem? Zastanawiasz się, jak zacząć swoją przygodę i na czym dokładnie się skupić? Przedstawiamy 5 porad, które z pewnością będą pomocne na początkowym etapie Twojej kariery.
Należy wyjaśnić, co to jest copywriting. To czynność polegająca na tworzeniu tekstów: artykułów blogowych, wpisów do social mediów, materiałów prasowych. Zwykle copywriter umiejętnie działa w wielu dziedzinach, dlatego fach ten jest niezwykle przydatny. Copywriterem może więc zostać osoba, która posiada tak zwane lekkie pióro i potrafi wykonywać wartościowy research. Copywriting jest ściśle związany z content marketingiem. W obu przypadkach tworzy się teksty o różnorodnej formie. Czym więc różni się copywriter od content marketera?
Wyjaśniając, co to jest copywriting i czym różni się od content marketingu, warto wyjaśnić, że copywriter nie musi posiadać kompletu umiejętności marketingowych. Najważniejszy jest research wraz z tworzeniem treści wartościowych i dopasowanych do potrzeb odbiorcy. Aby napisać dobry artykuł na blogu, jako copywriter, nie musisz mieć umiejętności marketingowych – oczywiście będą one przydatne, ale nie są koniecznością. Najważniejsze pozostaje tworzenie tekstów jakościowych i kompleksowych.
Jak zacząć copywriting? Przede wszystkim zapoznaj się z teorią, a następnie zbuduj swoje portfolio, tworząc teksty do szuflady, które zaprezentujesz podczas rozmowy o pracę lub na etapie wyszukiwania pojedynczych zleceń. Od teorii w tym zawodzie ważniejsza jest praktyka. Jak zacząć copywriting i na czym się skupić? Studia, kursy lub książki są pomocne, ale pamiętaj, że ostatecznie nie szlifują one Twojego warsztatu pisarskiego. Musisz dużo pisać i czytać jednocześnie. Dodatkowo czytaj swoje teksty, zwracaj uwagę na popełniane błędy i postaraj się je wyeliminować. O poprawnej polszczyźnie i gramatyce nie ma nawet co wspominać: to absolutny obowiązek.
Początkowo skup się na jednym temacie. Jeżeli chcesz zacząć copywriting, zacznij pisać teksty z dziedziny, która jest ci bliska. Wówczas nie będziesz wykonywać researchu lub zrobisz go w niewielkim stopniu. Oczywiście wyszukiwanie informacji należy do ważnych aspektów pracy copywritera – na początku jednak warto skupić się na łatwych tematach, o których możesz pisać z lekkością.
Następnie, po zbudowaniu takiego portfolio, postaraj się poszukać zleceń lub pracy. Najlepiej aplikować na stanowiska juniorskie oraz staże, gdzie doświadczenie nie jest koniecznością. W ten sposób doszlifujesz swój warsztat pod okiem specjalistów, aby za jakiś czas kontynuować ścieżkę na wyższym stanowisku. Dobrym rozwiązaniem jest także szukanie zleceń. O tym, jak zacząć z copywritingiem i jak szukać zleceń mówimy w dalszej części artykułu.
Tak naprawdę nie istnieje jeden sprawdzony sposób na świetlaną karierę na stanowisku copywritera. Branża jest na tyle specyficzna, że każdy, kto posiada w tym kierunku predyspozycje, znajdzie tu swoje miejsce. Dla jednych droga ta będzie usłana różami, inni napotkają na liczne przeszkody. Na podstawie obserwacji osób, które na co dzień zajmują się copywritingiem, można wyróżnić kilka popularnych ścieżek.
Kierunki studiów, które mają w nazwie copywriting, szczególnie na poziomie licencjackim, oferuje niewielka liczba uczelni. Popularniejszym rozwiązaniem jest specjalizacja. Swoje pierwsze kroki w copywritingu możesz stawiać podczas studiów dziennikarskich lub polonistycznych. Choć absolwenci tych kierunków stanowią spory procent copywriterów, ich ukończenie nie jest wymogiem. Dobrym copywriterem może zostać również absolwent biologii czy prawa. Poza studiami możesz także uczestniczyć w kursach, które poświęcane są branży copywritingu.
Początki wielu copywriterów to teksty, które nigdy nie ujrzały światła dziennego. Takie pisanie do szuflady wcale nie musi jednak pójść na marne. To właśnie w ten sposób odkrywasz przecież swoją pasję. Tworząc wiersze czy opowiadania, doskonalisz pisarski warsztat i pobudzasz wyobraźnię. Na tej podstawie możesz zdecydować, czy chcesz podążać tą drogą, czy już na tym etapie wolisz z niej zejść.
Gdy czujesz, że nadszedł czas, by Twoje teksty poznało szersze grono czytelników, możesz założyć bloga. Wbrew pozorom, wielu internautów wciąż chętnie je czyta, a autorzy tych najpopularniejszych osiągają zadowalające wyniki finansowe. W przypadku copywriterów blog często pełni natomiast rolę portfolio. Do odpowiedzi na ogłoszenie o pracę warto dołączyć próbki swoich tekstów. To wcale nie CV jest tu decydującym czynnikiem w procesie rekrutacji. Pierwsze posty na bloga to tak naprawdę początki copywritingu. Bez wahania podziel się więc linkami z potencjalnym pracodawcą.
Jeżeli masz już pewność, że chcesz podjąć pracę na stanowisku copywritera, to czas na kolejny krok. Bardzo dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z jedną, bądź kilkoma agencjami internetowymi. Może to być agencja copywriterska, której pracownicy skupiają się jedynie na tworzeniu tekstów lub marketingowa, w której zespół podzielony jest na ekspertów z różnych gałęzi reklamy. Jeśli chodzi jednak o SEO copywriting (więcej o nim mówimy w dalszej części artykułu), pierwsze kroki najlepiej jest stawiać w agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem. To właśnie taki pracodawca ma bowiem największe zapotrzebowanie na treści internetowe, które mają być widoczne w Google. Jeżeli taka praca będzie satysfakcjonująca, Twoje zainteresowanie powinna wzbudzić agencja SEO zatrudniająca copywriterów.
Nieco trudniejszą ścieżką niż współpraca z agencją jest pozyskiwanie klientów na własną rękę. W tym przypadku, przynajmniej na początku kariery w obszarze copywritingu, sporo czasu przeznaczysz na poszukiwania przyszłych nabywców swoich treści. Brief, dostarczony przez klienta, może okazać się mniej szczegółowy niż ten, który otrzymasz od agencji. Z drugiej jednak strony, tego typu zlecenia mogą być bardziej opłacalne. Nie musisz też od razu zakładać działalności gospodarczej. W ciągu pierwszych kilku miesięcy możesz prowadzić działalność nierejestrowaną.
SEO copywriting to tworzenie tekstów, które mają za zadanie wspierać widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. Takie treści powinny być tworzony wedle ściśle ustalonych wytycznych, z zachowaniem odpowiednich nagłówków oraz naturalnym nasyceniem frazami kluczowymi.
Każdy copywriter SEO powinien znać podstawy pozycjonowania. Praca SEO copywritera polega na tworzeniu tekstów internetowych, których głównym celem jest pozycjonowanie strony, na której są publikowane lub do której linkują. Takie treści muszą być przyjazne zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom sieci. Te pierwsze doceniają poprawne formatowanie oraz odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych. Internautów zadowolą natomiast teksty, zawierające ciekawe dla nich informacje, napisane w przystępny sposób.
SEO copywriting nie różni się szczególnie od copywritingu, który nie ma na celu pozycjonować. W obu przypadkach ważne jest przygotowanie treści wartościowych dla odbiorców. Możesz więc najpierw zostać copywriterem, aby z czasem uzyskać więcej informacji o SEO, w ten sposób poszerzając swoje kompetencje w tej dziedzinie.
Zasady tworzenia treści zgodnych z SEO warto przyswoić jeszcze przed rozpoczęciem pracy jako copywriter. Jeżeli zawodowej kariery nie zaczynasz od stażu, możliwe, że Twoi pracodawcy będą tej wiedzy wymagali. Oto sposoby na jej zdobycie.
Podstawy SEO copywritingu opanujesz podczas najróżniejszych kursów, które znajdziesz w internecie. Możesz do woli przebierać zarówno w płatnych, jak i darmowych ofertach. Jeszcze lepszym pomysłem będzie czerpanie wiedzy ze źródła, czyli Google. To właśnie sama wyszukiwarka nakłada przecież na autorów pewnego rodzaju wymóg dostosowania tekstów do swoich robotów. W przeciwnym przypadku strony, na których zostały opublikowane, uplasują się na szarym końcu rankingu widoczności. Zaprzyjaźnij się więc z działem pomocy Google i czytaj tamtejsze artykuły.
Pisząc teksty, korzystaj z darmowych narzędzi, jak Google Keyword Planner. Pamiętaj, że wspomniane roboty są nieustannie doskonalone. Warto więc na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany, które Google ogłasza w oficjalnych komunikatach. SEO copywriter to również osoba, która powinna operować różnymi wyrażeniami ze świata marketingu.
Jeżeli jakiś termin nie jest dla Ciebie jasny, skorzystaj z tej publikacji: Słownik SEO/SEM/SXO.
Gdy początki SEO copywritingu masz już dawno za sobą i chcesz jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę, zacznij śledzić branżowe blogi. Wiele internetowych agencji na swoich stronach prowadzi dedykowaną sekcję, w której publikuje specjalistyczne opracowania oraz case studies. Kolejną sprawdzoną metodą nauki jest… praktyka!
Jeżeli interesuje Cię SEO copywriting i chcesz poruszać w tym kierunku, możesz sięgnąć po Case Study, w którym przedstawiamy pozycjonowanie od praktycznej strony. W ten sposób lepiej zrozumiesz, jak działa SEO i dlaczego copywriting o takim charakterze może być naprawdę interesujący.
Ciągle wartościowym źródłem wiedzy o pozycjonowaniu są książki. Jeżeli szukasz odpowiedniej publikacji dla siebie, zajrzyj tutaj: książki SEO.
Poza wspomnianymi już podstawami pisania tekstów pod wyszukiwarki, do bycia copywriterem SEO potrzebne są jeszcze umiejętności związane z samym językiem. Przede wszystkim są to zasady poprawnej pisowni. Copywriter nie może robić błędów interpunkcyjnych, gramatycznych, ortograficznych ani składniowych. Drobne pomyłki zdarzają się oczywiście każdemu i na ogół wyłapują je korektorzy. Już stawiając pierwsze kroki jako SEO copywriter, musisz być jednak w stanie budować logiczne, dobrze brzmiące zdania.
Następna ważna kwestia to prawidłowe wkomponowanie fraz kluczowych w tekst. Zdania, w których zostały użyte, muszą wyglądać naturalnie. W przypadku zwrotów, które w treści powinny występować w mianowniku, często potrzebna będzie prawdziwa językowa gimnastyka! Równie istotna dla copywritera jest umiejętność parafrazowania. Jednym z Twoich zadań będzie tworzenie kilkudziesięciu, a nawet kilkuset opisów produktów z tej samej kategorii. Zajmując się tym zawodowo, musisz więc sypać synonimami jak z rękawa.
Przyszły copywriter powinien brać przykład z najbardziej znanych osób w swojej branży. Te osobowości mogą posłużyć jako Twoja inspiracja. Przedstawiamy persony z rynku polskiego i zagranicznego.
Ten wybitny Brytyjczyk, przez wielu uznawany za ojca reklamy, imał się różnych zawodów. W trakcie pracy jako akwizytor napisał dla swoich współpracowników instrukcję sprzedaży kuchenek do gotowania. Tekst, choć językowo genialny, dzisiaj zgodnie uznawany jest za seksistowski. W latach trzydziestych ubiegłego wieku otworzył jednak Ogilvy’emu drzwi do spektakularnej kariery.
Amerykanin, znany jako jeden z pionierów reklamy, pierwszy raz zetknął się z marketingiem jako praktykant w drukarni swojego ojca. Ten wcześnie jednak osierocił syna i jeszcze jako chłopiec Hopkins musiał zacząć sam na siebie zarabiać. Przygodę z copywritingiem rozpoczął, pracując na stanowisku asystenta księgowego w firmie produkującej zamiatarki do dywanów. Zarzucił wówczas nieznajomość branży osobom piszącym teksty reklamowe i zaproponował własne rozwiązanie. Zasłynął hasłem mianującym zamiatarki „królowymi świątecznych prezentów”.
To copywriter z wieloletnim doświadczeniem, często występujący w roli prelegenta na konferencjach (np. sprawny.marketing). Dodatkowo Dariusz jest autorem książek o copywritingu. Na co dzień doradza firmom w zakresie tworzenia treści oraz komunikacji. Jednocześnie prowadzi blog oraz newsletter, przekazując wartościowe informacje o copywritingu swoim odbiorcom. W kontekście polskich ekspertów w branży zdecydowanie warto zapoznać się z jego osobą oraz twórczością (książki, szkolenia, blog, newsletter). Znajdziesz go na: dynanet.pl.
Autorka książek, ekspertka w dziedzinie content marketingu. Jej twórczość z pewnością zainteresuje także copywriterów, zarówno początkujących, jak i tych z doświadczeniem. Dodatkowo spełnia się jako wykładowczyni na renomowanych uczelniach, przekazując swoją wiedzę studentom. Znajdziesz ją na: justynabakalarska.pl.
Zlecenia na copywriting to idealne rozwiązanie dla osób, które nie chcą wiązać się z jednym pracodawcą. Dodatkowo wykonywanie takich pojedynczych zadań dla klientów lub zleceniodawców jest przydatne w sytuacji, gdy tworzenie treści traktujesz jako dodatkowe źródło dochodu. Zlecenia na copywriting znajdziesz na popularnych portalach, takich jak: Freelancer, Useme, Oferia. Dodatkowo warto założyć i prowadzić profil na LinkedIn, aby w ten sposób tworzyć personal brand i zachęcać do skorzystania z usług.
Zaletą bycia copywriterem jest praca zdalnie. Nie musisz codziennie być w biurze, nawet gdy działasz na pełnym etacie w jednej firmie. Praca zdalna w copywritingu pozwala na pełne skupienie. W tym zawodzie nic tak nie cieszy, jak ciepła kawa i cisza w pomieszczeniu.
Zlecenia na copywriting możesz rozliczać w różny sposób. Najpopularniejszymi formami są:
Możesz także szukać pracy zdalnej lub stacjonarnej na pełny etat. Wówczas będzie obowiązywać Cię umowa o pracę. Takie stanowisko może być wolne w agencjach oraz domach mediowych. Również wiele firm szuka copywriterów in-house, którzy będę tworzyć treści na jeden temat.
Copywriter to osoba, która zajmuje się tworzeniem tekstów: artykułów na blog, wpisów do mediów społecznościowych, haseł reklamowych i sloganów. Copywriter powinien dysponować lekkim piórem, znajomością gramatyki, kreatywnością oraz umiejętnością szybkiego szukania wiarygodnych informacji.
Copywriter może pracować w wielu firmach. Najczęściej jednak stanowiska o takim charakterze dostępne są w agencjach reklamowych oraz domach mediowych. Popularną formą pracy w tym zawodzie jest także wykonywanie pojedynczych zleceń, np. jako freelancer.
Copywriting SEO to tworzenie treści, które są nie tylko wartościowe dla użytkowników, ale również mają za zadanie wpływać na pozycję w wyszukiwarce Google. Publikacja takiego tekstu na stronie internetowej podnosi pozycję fraz kluczowych i pozwala generować ruch z wyszukiwarki.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.