Mamy XXI wiek. Praktycznie wszystko przenosi się do świata online. Poczynając od komunikacji, idąc przez newsy, kończąc na załatwianiu spraw urzędowych i realizacji usług. Zakupy nie są tutaj wyjątkiem, bo je również robimy przez internet. Sprawdź kiedy i po co sklep internetowy założyć. Poznaj praktyczne korzyści i dowiedz się jak wygląda jego tworzenie przy uwzględnieniu różnych punktów widzenia.
Na skróty
Po co sklep internetowy?
Według statystyk współczesne sklepy internetowe są odwiedzane przez 25% populacji zainteresowanej nabyciem wybranego produktu czy usługi. W Polsce co druga osoba posiadająca dostęp do internetu miała już okazję korzystać z wygód dostarczanych przez współczesny e-commerce. To obopólna korzyść dla wszystkich stron transakcji. W dużym skrócie oszczędzamy czas, otrzymujemy dostęp do rynków zagranicznych i mamy szansę na wygenerowanie większego zwrotu z inwestycji. Są oczywiście pewne wyzwania, ale z tymi można uporać się stawiając na samodzielną edukację lub sprawdzonych specjalistów.
Zapoznaj się z poniższą listą, aby dowiedzieć się po co sklep internetowy może przydać się w Twoim biznesie:
koszty utrzymania nie są wysokie, gdy korzystamy z darmowego oprogramowania (np. WooCommerce, PrestaShop),
e-commerce pozwala wykorzystywać metody promocyjne niedostępne dla sklepów stacjonarnych,
dużą część obowiązków wykonamy przez smartfona lub tablet,
klient zyskuje możliwość porównania tysięcy różnych produktów w ciągu kilku minut,
zyskujemy możliwość konkurowania dziesiątkami wyróżników i USP,
możemy skuteczniej nawiązywać współpracę z konkurencją,
biznes w ten sposób może rozpocząć prawie każdy (sprawdź dropshipping i reselling),
promocja produktów jest możliwa przez serwisy ogłoszeniowe (np. OLX, Allegro),
otrzymujemy możliwość przeprowadzania testów A/B, usability, które wykazują skuteczność zmian,
mamy dostęp do narzędzi analitycznych pozwalających na wielokrotne docieranie do tych samych klientów,
Czy warto utworzyć sklep online? Na ile to się opłaca? Co może nas przekonać?
W kontekście marketingu i promocji można mówić o strategii wielokanałowej. Uwzględnienie sklepu internetowego w biznesplanie zakłada możliwość wymiany towarów preferowanym przez klienta kanałem (np. stacjonarnie czy właśnie przez internet). Tworząc własny e-commerce zwiększamy szansę na odnalezienie nas w sieci (np. przez wyszukiwarkę czy media społecznościowe). Ostatecznym rezultatem jest zwiększona ilość sprzedanego asortymentu, szansa na pozyskanie odwiedzających niższym kosztem, większa dostępność usług, wzmocnienie brandu, możliwość remarketingu, a ostatecznie zadowalająca liczba lojalnych klientów.
Staniemy przed pewnymi wyzwaniami, z którymi mogliśmy nie mieć do czynienia w przypadku placówek stacjonarnych. Powinniśmy mieć świadomość tego, że sklep online:
powinien mieć przemyślany model sprzedaży, promocje oraz własne wyróżniki,
powinien stwarzać doświadczenie zbliżone do tego, które ma miejsce stacjonarnie,
musi zakładać konieczność konkurowania z detalistami i producentami,
musi posiadać jasno określoną politykę zwrotów, wysyłek i przetwarzania danych,
musi wykorzystywać narzędzia marketingowe, aby odzyskać rozmyślonych klientów (porzucone koszyki),
musi być zabezpieczony, nawet na wypadek ewentualnego włamania do bazy danych,
będzie wymagał dostosowywania do stale zmieniających się standardów,
będzie wymagał nawiązania specjalnej współpracy z hurtownikami, jeśli konkurujemy ceną.
Planujesz sklep internetowy? Pamiętaj o tych zasadach
Połowa osób dokonujących czynności zakupu korzysta ze swojego tabletu bądź telefonu. Dla projektantów oznacza to konieczność dostosowania sklepu www do urządzeń mobilnych. Mamy do czynienia z tzw. designem responsywnym, który umożliwia wyświetlanie odpowiedniej wersji strony w zależności od rodzaju ekranu. Dziś jego uwzględnienie nie jest kosztowne, bo współczesne silniki e-commerce taką funkcjonalność gwarantują w standardzie. Co to oznacza?
Obecną rolą wspomnianych specjalistów jest zadbanie o spersonalizowany web design: specjalną funkcjonalność, wygląd i usprawnienie szeroko pojętego doświadczenia klienta. Te czynniki w żadnym wypadku nie mogą zniechęcać. Stawiając na dedykowany sklep internetowy dostosowany do wizerunku marki sprawiamy, że przy każdej kolejnej wizycie klient odrobinę zmienia swoje nastawienie do naszej oferty, stopniowo przybliżając się do sfinalizowania transakcji. Za standard nowoczesnego e-commerce można uznać:
dobrze zorganizowaną, skalowalną i czytelną strukturę (kategorie, adresy URL, mikrodane),
atrakcyjną stronę produktową składającą się z nagłówka, pomocnego opisu i jasno widocznych informacji,
propozycje produktów up-sell i cross-sell,
możliwość rejestracji konta oraz subskrypcji np. newslettera i związane z tym korzyści,
szybkie ładowanie się podstron.
Część budżetu na sklep internetowy powinniśmy przeznaczyć na kampanie reklamowe i komunikację w mediach społecznościowych. Pod względem reklam najistotniejsze jest ich prawidłowe ustawienie wypracowane na drodze testów. Wspólnie ze specjalistą powinniśmy zdecydować, która z sieci reklamowych (Facebook, Google, Instagram) będzie dla nas najskuteczniejsza. Social media można wykorzystać do: budowy społeczności (np. grupy Facebook), sprzedaży produktów (np. poprzez influencerów) i kreowania wizerunku eksperta.
Sklepy internetowe można rozpatrywać też pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (SEO). Często jest to pomijany element, gdy tworzymy mniejszy sklep samodzielnie. Wydaje się, że do klientów i tak dotrzemy przez płatne reklamy. Z czasem okazuje się, że mogą one nie wystarczyć, a my mamy do czynienia z ogromną liczbą produktów, przy których trzeba uzupełnić tysiące opisów, tytułów i grafik prezentujących ofertę. Im szybciej weźmiemy ten aspekt promocji pod uwagę, tym większą widoczność zyskamy w wyszukiwarce, w rezultacie rozszerzając pulę potencjalnych klientów.